Låt oss samla våra fjällvandringstips..!

Re: Re: Re: ???

norpan_; sa:
Då måste jag vara en ovanligt skitt vandrare eftersom det händer mig ibland.

Du kanske inte är vanlig, helt enkelt.
Jag kanske var för snabb att döma där...

Hur som helst har jag aldrig varit med om att någon fått infanterield, vare sig på civila eller militära marscher.
Men de kanske inte har vågat säga nåt :)
 
Re: Re: Re: Re: ???

Nordesjö; sa:
norpan_; sa:
Då måste jag vara en ovanligt skitt vandrare eftersom det händer mig ibland.

Du kanske inte är vanlig, helt enkelt.
Jag kanske var för snabb att döma där...

Hur som helst har jag aldrig varit med om att någon fått infanterield, vare sig på civila eller militära marscher.
Men de kanske inte har vågat säga nåt :)

Tro mig, om nån som du gick med hade haft infanterield skulle du ha hört det ;)
 
Re: Re: Re: Re: ???

Nordesjö; sa:
Hur som helst har jag aldrig varit med om att någon fått infanterield, vare sig på civila eller militära marscher.
Men de kanske inte har vågat säga nåt :)

Om urspårningen ursäktas minns jag ett helt kompani "infanterister" som en tidig junimorgon i mitten av 80-talet vandrade genom Karslborg med "sakerna" dinglande ur vidöppna gylfar. Såg nog lite märkligt ut...

Inget man nämner i förstone. Men nu är det gjort. Salva och puder kan som sagt vara bra ibland.

[Ändrat av tigertamjaren 2004-09-17 kl 16:59]
 
capman; sa:
Sommar: Att ha med ett par diskhandskar på fjällturen är grymt! med diskhanskarna på är det inga problem att diska i en 4 grader kall fjällbäck

Mitt tips på den punkten är att göra det absolut enklaste: skopa upp vatten i kärlet (singularis,
också det ett tips!) och gnida omkring med en svamp.
Sen är det bara att stjälpa ut vattnet det på marken.
Använder numera f ö nostick-kärl eftersom
mina pastablandningar (t ex änglahår + grönsakssoppa)
tenderar att bränna i botten.
 
Re: Re: vad

millimeter; sa:
Funkar det att spänna snöre/kardborrband etc runt vader och kängor vid vad? Jag har läst att många gör så, men har inte fått tillfälle att prova själv. Hur tätt blir det? Jag tycker det borde läcka in vatten ganska fort, men det kanske funkar bättre än jag tror?

MvH

Man får ganska mycket luft i byxorna, lufttrycket
hjälper till att hålla vattnet ute.
Mina regnbyxor har resår vid foten och knäppning
och det räcker i allmänhet.
 
ornskar; sa:
Ett annat tips är att ha med en tvättlapp, det vill säga en liten tygtrasa av något slag, frotté funkar utmärkt eftersom det inte är så viktigt att den torkar. När man ska tvätta sig i fjällbäckarna är det ofta svårt att doppa hela kroppen för att få bort tvålen, både för att det är grunt och himskans kallt. Men med lappen kan man köra helkroppstvätt också i riktigt kallt vatten som bara når en till anklarna. Men detta kanske är väldigt grundläggande baskunskaper ...

Själv använder jag en tvätthandske, inköpt på apotek
i Franrkike eller Schweiz. Vet ej om sådana
finns i Sverige. Jag tvålar in mig
och sköljer av mig med handskens hjälp, ett ihärdigt
gnidande som gör att det aldrig känns kallt
(av vattnet, alltså).
 
Här kommer några antitips.

Frestas inte att använda alltför töremättad ved i en tältkåta-det blir svart och kladdigt.

Ha inte ditt tvådelade flug/haspelspö fastspänt vertikalt på ryggsäcken under vandring genom fjällbjörkskog-knak.

Välj inte den grumliga utan ta den klara varianten av Nalgeneflaska till glöggen under jul/nyårsvandringen-ett halvår i vatten och upprepade diskningar för att få bort nästan hela doften.

Raskesven
 
1001 fjällvandringstips?

Raskesven; sa:
Månne början på en motsvarighet till "Kokbok för utelirare", fast något i stil med "1001 fjällvandringstips"?
Hej alla!
Nu är det bara 881 tips kvar innan målet är nått ;) Jag har gjort en revision av sammanställningen av trådens inlägg. 120 tips hittills (bortsett från kommentarer/tillägg rörande andra tips) Filen omfattar tipsen fram till och med sidan 8 i tråden.

Filen hittar du här: http://fjallen.nygardh.net/utsidan/fjallvandringstips_thread28719.pdf
OBS! filen är försedd med "bokmärken" så att det ska bli lättare att hitta.

Åter igen... om det kommer många fler tips så kommer jag att komma med en ny utökad verson. Hör gärna av er om ni tycker att ni har bättre ideer om hur tipsen ska kategoriceras.

Ha de' ///Claes
http://fjallen.nygardh.net
 
Sulor är lätta. Ta med ett extra par och byt utöver strumpor den fuktiga/blöta sulan mot en torr framme vid lägret.

Använd rundade kängsnören, inte platta som slits snabbt och går av.

Ett par resårsnören är bra att spänna fast ryggans regnskydd med i vinden.

Raskesven
 
Nordesjö; sa:
Som uppföljning på Peters inlägg om handdukar:

- Det är förvånadsvärt hur liten en handduk behöver vara för att ändå fungera. En trasas storlek räcker gott att torka hela kroppen med.

(Lustigt, egentligen... en liter spilld mjölk kan vi torka upp med en liten disktrasa, medan vi torkar dunstande duschfukt på huden med två kvadratmeter av värsta tjocka frottén)

Jag har rivit itu min handduk eftersom den var väl stor
och tung (en sådan där TOWL av ngt högabsorberande
material). Och som vanligt har jag märkt
att jag ALDRIG använder handduk till att torka
av kroppen efter tvagning. Däremot använder
jag den till att torka fukt och skräp från tältgolvet.
Nästa gång tar jag med en wettexduk istället.
 
mellpat; sa:
Catinca föreslog stor sopsäck av plast inuti ryggsäcken. Latrinsäck (svart plast) är ännu bättre pga av starkare plast och bättre anpassad storlek.

Annat tips: Ta med små bitar tunn näver i plastpåse som tändhjälpmedel, t ex då man eldar upp toapapper.


Min variant är TVÅ större plastpåsar för sådant som behöver
hållas torrt. Det är lättare att stoppa
ned två mindre påsar i ryggsäcken, än en stor,
speciellt som jag har för vana att packa inne
i tältet.


Kartorna (ofta MÅNGA) har jag i
ett sådant där plastfodral med hopvikt förslutning -
NÄSTAN vattentätt. Dagens karta har jag i kartfodral
för att ALLTID ha framme (utom när jag går över
riktigt grova block) - inte i benficka (eftersom
mina byxor oftast inte har några ben.)
 
Lite ytterligare tips.

Som huvudbonad kan man ha en lätt skärmmössa (solskydd) och pannband, att t ex ha samtidigt när det är kallt.

Lite solkräm kan förvaras i en filmburk inuti en plastpåse; en hel tub behövs sällan på sommaren.

Extra små tandkrämstuber brukar finnas att köpa på apotek.

På sommaren räcker en snusnäsduk (linne) som halsduk, och duger samtidigt som handduk.

En tillskuren tjock sittlapp av cellplast är bra att ha överst i ryggsäcken, att använda vid raster och lägerliv, och som dämpning inuti ryggsäcken närmast ryggen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.