Turskidåkning Skidor på längden

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-02-20, 09:01
majjen (Håkan Friberg) majjen är inte uppkopplad

Unna Allakas: Tar jag mig vatten över huvudet?

Jag ska fira min 60-årsdag tillsammans med Livskamrat och två vuxna söner i Abiskofjällen. I huvudsak en tälttur men någon stugnatt.
Bland annat har vi tänkt att övernatta i Unna Allakas och därifrån ta oss till Alesjaure. Kartan skrämmer dock lite grand. Det är ju en saftig backe upp på Stuor Allagas. Inte så lång - men brant. Ingen av sönerna har någon vinterfjäll-erfarenhet. Den ena är dock både stark och envis. Han har däremot inte stått på skidor sedan 7-års-åldern.
Och vi "vuxna" är 58 resp 60.

Är det någon som avråder mig?

undrar Håkan
Svara med citat
Gammal 2012-02-20, 10:07
zebulah zebulah är inte uppkopplad

Har inte åkt skidor där men gått några gånger och visst är både upp- som nerfart hyfsat brant åt båda hållen dvs spelar ingen större roll åt vilket håll man åker. Men är det för brant oavsett om det är uppåt eller neråt så finns alltid alternativet att ta av sig skidorna eller är det förnedrande *L*.

Vet att STF Östra Norrbottenskretsen åkte där förra eller förrförra vintern och jag hörde inga direkta burop så jag tror inte att du behöver oroa dig för att det är för svårt. Den turen ligger i mina egna planer och jag älskar inte nerförslut med vanliga turskidor.
Svara med citat
Gammal 2012-02-20, 10:35
nilssa nilssa är inte uppkopplad

Det är några år sedan jag gick där vintertid, men jag passerade i höstas till fots. Tror inte det blir några problem för er, det är inga konstigheter. Med några fler backar får man budgetera med lite mer tid bara.
Svara med citat
Gammal 2012-02-20, 10:55
nilssa nilssa är inte uppkopplad

Tillägg: om ni har pulka är det en bra idé att ha en lina som kan fästas bak på pulkan, så att en kan åka bakom och bromsa. Det är inte kul att bli puttad ner till Alesjaure!
Svara med citat
Gammal 2012-02-20, 17:29
janstj janstj är inte uppkopplad

Jag har åkt skidor där många gånger, senast 2011. Direkt från stugan är det brant men ganska kort. Det är ju bara att stanna och vila en stund. Nästa backe från 1100-1300 meter känns tyngre, och är längre. Jag tycker inte att uppför är några som helst problem. Det är alltid värre utför. Utför från platån 1200 när man ser stugorna vid Alesjaure är brant, jag tar alltid av mig skidorna där och går ner vid det brantaste partiet.

Jag åker med de smalaste skidorna 42 mm, så de är inte så stabila utför.

Om du har tung pulka, och har brant utför, spänn loss den och ta av skidorna. Låt pulkan glida före. Håll i skakeln och bromsa genom att sätta klackarna i snön. Har gjord så vid nerfarten till Nallo från glaciärpasset norr om stugan, det brantaste partiet jag gått på skidor.

Jag åker i år igen fast åt andra hållet med mål i Katterjåkk.

Åk och njut av vinterfjällen och lycka till på färden!
Svara med citat
Gammal 2012-02-20, 19:51
majjen (Håkan Friberg) majjen är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av janstj Visa inlägg
Jag har åkt skidor där många gånger, senast 2011. Direkt från stugan är det brant men ganska kort. Det är ju bara att stanna och vila en stund. Nästa backe från 1100-1300 meter känns tyngre, och är längre. Jag tycker inte att uppför är några som helst problem. Det är alltid värre utför. Utför från platån 1200 när man ser stugorna vid Alesjaure är brant, jag tar alltid av mig skidorna där och går ner vid det brantaste partiet.

Jag åker med de smalaste skidorna 42 mm, så de är inte så stabila utför.

Om du har tung pulka, och har brant utför, spänn loss den och ta av skidorna. Låt pulkan glida före. Håll i skakeln och bromsa genom att sätta klackarna i snön. Har gjord så vid nerfarten till Nallo från glaciärpasset norr om stugan, det brantaste partiet jag gått på skidor.

Jag åker i år igen fast åt andra hållet med mål i Katterjåkk.

Åk och njut av vinterfjällen och lycka till på färden!
Tack! Det låter trösterikt.

Håkan
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:15.

Logga in

Tips!