Kur mot förkylning?

Röd solhatt

Lite för sent nu men...
Extrakt av echinea purpurea har en dokumenterad effekt.

Echinagard, echinaforce, kan jang m fl.

Jag var själv skeptisk, men desperat, en gång när jag hade flera förkylningar på kort tid.

Det viktiga är att man börjar med behandlingen så snart man börjar få ont i halsen. Själv använder jag Echinagard och kör med en dos varje timme första dagen.
Sedan tre ggr dagligen.

Har jag börjat i tid brukar förkylningen inte bryta ut alls, eller åtminstone inte vara mer än tre dagar.

Lycka till i fortsättningen!
 
Echinacea...

Nja, dokumentationen kring echinaceapreparat tycks lämna en hel del att önska. Gör en sökning på pubmed (echinacea AND cold) och se själv, innan du köper dyra preparat. Eller, för att citera en cochrane-review från -99:
"Overall, the results suggested that some Echinacea preparations may be better than placebo...
...However there is not enough evidence to recommend a specific Echinacea product, or Echinacea preparations for the treatment or prevention of common colds."
eller, denna review publicerad 2005:
"CONCLUSIONS: This structured review suggests that the possible therapeutic effectiveness of echinacea in the treatment of colds has not been established."

Om inte vetenskapen av idag klarar av att hitta bättre evidens än så för echinacea, väljer iaf jag att hålla mig skeptisk. Det finns för mycket kommersiella intressen i denna fråga för att blint rusa iväg och köpa. Annars, när det handlar om att testa div gratis huskurer så kan man väl resonera att "försöka duger".

Som någon sa ovan om att det tar sju dagar att bli av med en förkylning, men en vecka med rätt behandling...
 
Ingefära.

Skala färsk ingefära och skiva den fint. Koka upp detta i vatten och låt koka tills det reducerat ner. Smaksätt med honung och drick. Ingefära är starkt bakteridödande och detta är en kinesisk kur.
 
Min morfar gav mig denne opskrift mod forkølelse - det hedder kaffepunch:

Læg en tiøre (dengang havde vi 10 ører) i bunden af en kaffekop. Hæld kaffe over indtil du ikke kan se tiøren mere. Hæld nu snaps over, til du kan se tiøren igen.

Voila, kaffepunch.

Gunnar
 
Re: Röd solhatt

Havskatten; sa:
Har jag börjat i tid brukar förkylningen inte bryta ut alls, eller åtminstone inte vara mer än tre dagar.

Lustigt, för jag har nog nästan aldrig varit förkyld i mer än tre dagar.

Min medicin: INGEN. Alltså funkar det med INGEN.

Men om man ska köra med en mirakelkur (läs: placebo), välj en som antingen är gratis/billig, eller en som är flerfunktionell/polyvalent. Till exempel whisky.

För om det är något som är bevisat, så är det att placeboeffekten verkligen funkar.
 
Re: vitlök och c-vitamin

Ibland vill man göra något, placebo eller inte. Tänk bara på Emmelie Öhrstig och whiskygurglingen... Första svenska damskidguldet i VM sedan Billan Westin. Själv tar jag whisky ibland, mest för att det är så jäkla gott, men vill jag få min placebo att verka så följer jag ungefärEriks meodell.

epix; sa:
När vi blir förkylda hemma hos oss så brer vi på duktigt med smör på en knäckemaka, skivar några klyftor vitlök och strör över, saltar och avnjuter tillsammans med kokhet citronvatten med honung och till efterrätt massa juice och frukt.

Jag brukar dock ladda med ungefär en halv till en vitlök och ett helt knäckepaket, smör, ost och mycket mjölk. Måste helt enkelt skölja ner med mjölk, annars får jag inte i mig så där en 10 klyftor. Om man nu inte blir frisk av detta håller sig folk i alla fall på avstånd de närmaste dagarna. Kan ju alltid vara skönt. Men när gaserna börjar gå den naturliga vägen vill man helt klart vara på avstånd själv också, men det är ju lite svårare...
 
Massor

med riven ingefära, honung och lite citron i ett stort mugg med varmt vatten. Det tar jag nästan varje dag, inte för att jag håller på att bli sjuk, ofta bara för att det är så gott! :D Kanske därför jag nästan aldrig är sjuk?
 
Som jag skrev tidigare så avråder jag från alkohol (just när man är sjuk alltså!), eftersom det är en ytterligare påfrestning på kroppen som man gärna kan vara utan när man försöker återhämta sig från förkylningar. Ingen förkyld stackare skulle väl få för sig att springa några kilometer för att fördriva förkylningen, eller?

F ö: Antibakteriella medel, t ex ingefära eller fördenskull antibiotika, är rätt verkningslösa mot vanliga förkylningar som är virusutlösta.
 
Re: Echinacea...

Strykarräven; sa:
Nja, dokumentationen kring echinaceapreparat tycks lämna en hel del att önska. Gör en sökning på pubmed (echinacea AND cold) och se själv, innan du köper dyra preparat. Eller, för att citera en cochrane-review från -99:
"Overall, the results suggested that some Echinacea preparations may be better than placebo...
...However there is not enough evidence to recommend a specific Echinacea product, or Echinacea preparations for the treatment or prevention of common colds."
eller, denna review publicerad 2005:
"CONCLUSIONS: This structured review suggests that the possible therapeutic effectiveness of echinacea in the treatment of colds has not been established."

Om inte vetenskapen av idag klarar av att hitta bättre evidens än så för echinacea, väljer iaf jag att hålla mig skeptisk. Det finns för mycket kommersiella intressen i denna fråga för att blint rusa iväg och köpa. Annars, när det handlar om att testa div gratis huskurer så kan man väl resonera att "försöka duger".

Som någon sa ovan om att det tar sju dagar att bli av med en förkylning, men en vecka med rätt behandling...

Jaha, där sumpades min tilltro till de preparaten. Tack, Strykar'n. De har "fungerat" för mig förut.... Kunde jag inte fått ha min placeboeffekt i fred, va!?! ;) Det var värt varenda spänn!

PS
Enligt en kollega till mig som studerat hur läkemedelsrekommendationer kommer till så består effekten av vanliga paracetamoltabletter (Alvedon, Panodil, m fl) till typ 30 % av placebo, dvs var tredje tablett som tas är "egentligen" onödig och kunde lika gärna varit sockerpiller. Men vad gör det om huvudvärken försvinner? :)


[Ändrat av alven 2005-10-29 kl 10:40]
 
Re: Re: Echinacea...

alven; sa:
Jaha, där sumpades min tilltro till de preparaten. Tack, Strykar'n. De har "fungerat" för mig förut.... Kunde jag inte fått ha min placeboeffekt i fred, va!?! ;) Det var värt varenda spänn!

PS
Enligt en kollega till mig som studerat hur läkemedelsrekommendationer kommer till så består effekten av vanliga paracetamoltabletter (Alvedon, Panodil, m fl) till typ 30 % av placebo, dvs var tredje tablett som tas är "egentligen" onödig och kunde lika gärna varit sockerpiller. Men vad gör det om huvudvärken försvinner? :)
Men ack, vilken tragedi :)

Visst, placeboeffekten är inte att leka med, det gäller även registrerade läkemedel. Ju dyrare preparat desto mer placebo, har jag hört. Röda placebopiller har bättre effekt än blå, och de som smakar mest illa är bättre än sockerpiller. Mycket av förväntan (=placeboeffekten) på preparatet tycks bero på om det "känns", dvs om man kan märka en omedelbar effekt (även helt andra effekter än den avsedda!). Det är sannerligen ett häftigt ämne.

Men, om du redan visste så mycket om paracetamol, hur kunde du då tro på echinacea? Jag menar, om du redan hade genomskådat placebon, hur kan du då ändå tro att den hjälper dig? Tricket måste ju vara att hålla sig helt ovetande och i total god tro gentemot preparatet. Därför måste all läkemedelsrapportering begränsas till positiva effekter, och resten av forskningen brännas...
 
Re: Re: Re: Echinacea...

Strykarräven; sa:
Men, om du redan visste så mycket om paracetamol, hur kunde du då tro på echinacea? Jag menar, om du redan hade genomskådat placebon, hur kan du då ändå tro att den hjälper dig? Tricket måste ju vara att hålla sig helt ovetande och i total god tro gentemot preparatet.

Jag tänkte väl nåt i stil med att 1 miljard kineser kan inte ha fel; KanJang var min melodi...

Därför måste all läkemedelsrapportering begränsas till positiva effekter, och resten av forskningen brännas...

Är det inte så de gör...?
 
Re: Re: Re: Re: Echinacea...

alven; sa:
Är det inte så de gör...?
Jo. Tills någon annan testar ett nyare preparat och jämför, då kommer det gamla preparatets dåliga sidor fram.

Haha, en miljard kineser kan inte ha fel, gäller det även annat som händer i det landet än echinacea?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.