Förkylning

För att undvika förkylningar som kan vara minst sagt besvärliga råder jag er att börja vinterbada! Simma hela sommaren och fortsätt under hösten och hela vintern, åtminstone en gång per vecka. Om man gör detta när man är frisk hålls man också det i fortsättningen.
Annat att tänka på är att
- klä sig varmt; också om huvudet, händerna och fötterna
- ät mångsidigt, av allting och variera
- drick vatten
- stressa inte för mycket eller lär dig åtminstone att slappna av
- motionera, också utomhus
- gör det som du blir på bra humör av och unna dig ibland sådanna saker som egentligen går mot dina principer - detta gör dig på bra humör
- sov ordentligt
Om en du ändå tycker att en förkylning är på kommande, ät rå lök, en hel del. Naturpreparatet Ecinea funkar också i utspädd form eller dränk ner en sockerbit med vätskan, speciellt bra mot halsont.
Lycka till!
 
Din teori låter intressant, men ska man verkligen simma utomhus även på hösten och vintern? Använder man våtdräkt då eller? Hur långt, länge simmar du? Personligen tycker jag mycket om vinterbad med bastu i närheten men doppar aldrig huvudet under vattnet då jag hört att detta inte är hälsosamt. Funderar för övrigt på att skaffa en våtdräkt så att man kan börja simma snart!
Annars håller jag med dig om att mycket vatten är förebyggande. Vitlök och mycket vitaminer och mineraler likaså. Det där Ecinae vet jag ej om jag håller med dig om.
Med "förkylningsfria" hälsningar
Daniel
 
Förkylning, vakbad

Jag måste medge att jag inte själv håller aktivt på med vakbad. Jag har nog prövat på ett antal gånger och jag tycker om det. Skulle gärna hålla på med det om tiden skulle räcka till.
Man använder inte våtdräkt, i den form som jag hade tänkt mig. Ett antal gånger hoppar man i vaken med en ordentlig uppvärmning däremellan i bastun. Jag har hört att somliga brukar vara ute och springa så att de får upp värmen och sedan hoppar i vaken.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.