Förkylning

Många här har kommenterat att de fått skador av olika slag. Men inte så många har kommenterat problemet med förkylningar. Förkylningen förstör inte bara konditionen utan man tvingas hålla tillbaka på alla sport och utomhusaktiviteter. Själv brukar jag varje år råka ut för minst en rejäl förkylning som håller mig inomhus 2-3 veckor.

Mina egna försök att undvika förkylningar är att klä mig rätt (inte för varmt eller för kallt), äta ordentligt, äta mycket vitaminer, sova tillräckligt och undvika att träna för mycket.

Men så här om dagen kollade jag in TV4 och när deras husdoktor gav råd hur man skulle förhindra förkylningar så påstod han att äta extra vitaminer var onödigt. Hans råd var att tvätta händerna ofta.

Så nu undrar jag om ni har några tips förutom att skaffa sig bacillskräck?

/Jonas U
 
Det hjälper inte att skaffa sig bacillskräck heller! Däremot är det effektivt att skaffa sig virusskräck! Undvik att träffa mycket folk eller flytta till obebodda trakter. Man kan alltså inte hindra att man blir förkyld, däremot kan man delvis påverka hur länge samt hur dålig man blir.
 
Minska förkylningens längd

Jag har under tidigare år haft flera sega förkylningar( och behövt vara hemma från jobbet vilket blir dyrt, och samtidigt missat massor med kul träning).
Men sen i våras då jag började att tänka igenom mitt matintag ( vad jag åt och när... ), sen dess så har jag bara varit snuvig en gång, och det enda jag gjorde då var att minska på intensiteten i träningen.

De förändringar jag har har gjort är :

*Äta oftare - 6-8 ggr om dagen ( mitt mål är att aldrig gå hungrig... Det är som med törst- om du blir törstig så är vätskebbristen redan stor.)Skippa aldrig frukost hur sen man än är!
*Mera frukt : 4-6 frukter om dagen
*Mera vatten : 5-6dl under cyklingen till jobbet, samt lika mycket på vägen hem. Under förmiddagen respektive e.m. så dricker jag 2 liter vatten totalt. Till lunch så blir det 2-4 glas vatten.Till middag 2-3 glas. Och de dagar jag tränar så blir det ungefär 1,5- 2,5liter per timme av träning.
Vitaminer: 3 tabletter av Mittval-sport
Sojamjöls(protein drink) direkt efter varje träning i kombination med en frukt.
Om man MÅSTE äta snabbmat så skippar jag oftast colan och fries'en, och istället så äter man bara flera hamburgare, eller varför inte leta reda på nyttigare alternativ...

Skriv gärna ner vad du äter under en vecka( och tider ), och sen är det lätt att skriva dit mellanmål/ ändra på innehållet / stryka det mest onyttiga. Man behöver inte leva asketiskt för att må bra, se bara till att minska ner på det onyttiga!

Sov ordentligt, och glöm inte att lägga in vila mellan träningarna!
Planera hur mycket du ska öka tränings intensiteten(och ätandet) under året!

Lycka till!
/
Hasse

P.S. En bidragande orsak till färre&lindrigare förkylningar kan vara att jag cykla till jobbet istället för att ta tunnelbanan, och därigenom kom i kontakt med färre förkylda människor
 
Mitt tips är att i förebyggande syfte äta C-vitamin och lök, vitlök funkar mkt bra. Förkylningen kan ta sig många uttryck:

Halsont - honungsvatten
Feber - dricka mycket vatten
Täppt i näsan - ät nåt kryddstarkt

Dessa små huskurer brukar funka för mig. Det skadar inte att prova på nån gång när virusen har satt klorna i er...

Markus
 
Äppelcidervinäger

Fick förra hösten ett mycket bra tips i Marathon.se:s forum.

Så fort man börjar känna lite i halen är det bata att plocka fram ÄCV flaskan ur kylskåpet. Blanda en msk äpelcidervinäger och rejäl klick honung i hett vatten.
Smakar rent ut sakt förjävligt de första gångerna men man vänjer sig.

Det sägs att äppelcidervinägern är bakteriedödnade, vet inte hur det är med det, men det hjälper helt kart mot att "halsontet" skall utvecklas till förkylning.

Har, efter jag börjde pratisera denna huskur, inte haft en enda riktig förkylning!!
 
Förkylningsmotmedel.
Vad beträffar förkylning, så finns det bara ett sätt att förebygga detta. Nämligen att proppa i sig en massa vitaminer, mineraler, Gerikomplex, vitlöks- tabletter, etc. Detta har fungerat på mig sedan ca. 6 år tilbaka, då jag började ett jobb med mycket kontakt med människor. Dessa tabletter finns att få hos väl- sorterade hälsokostaffärer och jag kan personligen garantera att det fungerar, då jag inte har varit "sjuk" sedan dess!
 
Mer om förkylning

Tack för alla svaren,

Som sagt, att C-vitamin hjälper mot förkylningar finns det inga vetenskapliga bevis för. Problemet är väl snarare att immunförsvaret på ett eller annat sätt blir nedsatt. Kan just surt konstatera att inte skulle skulle gått ut i lördags (iaf inte intagit starka drycker), för nu är min förkylning sämre igen. :(

Här är iaf en länk till vad apoteket har att säga om förkylning:
http://www.apoteket.se/egenvard/forkylning/index.html

/Jonas U
 
Gammal huskur

Jag måste i ärlighetens namn få slå ett slag för en gammal hederlig hälsoprodukt, nämligen vatten! Det finns ju numera en mängd mediciner som lindrar besvären vid förkylning, febernedsättande medel t ex, eller näsdroppar. Men jag vet inte om de alltid är så bra... En kur som dock funkat alla gånger jag hittils provat är dock att dricka vatten, och då menar jag hyfsat mycket o ganska kontinuerligt. Det var en polare som tipsade mig om detta och han lovade att om jag bara drack ordentligt så blev allt bra. Och visst, det är sant! Men det kräver då också att man till exempel dricker minst en liter under natten. De gånger jag gjort detta har det aldrig hittils inträffat att jag vaknat upp på morgonen o mått sämre än dagen innan. Helt ovetenskapligt javisst, men för mig funkar det. Kruxet är bara att ibland ids man ju inte hålla på o dricka nog ofta. Med nog ofta menas då ungefär några deciliter i timmen. Pröva själv! Sist men inte minst ska man komma ihåg att placeboeffekten vid olika huskurer helt säkert ligger på topp!
 
Doktorn har rätt!

God handhygien är ett bra sätt att undvika förkylningar; doktorn har alldeles rätt! Tvätta händerna noga och se till att torka dem ordentligt torra, mikroorganismer trivs mindre bra i torr miljö. Jag jobbar på vårdcentral och träffar dagligen förkylda människor, men jag blir väldigt sällan sjuk själv. Tvättar händerna ofta och använder handdesinfektionsmedel på jobbet samt låter bli att pilla i näsan!

Hälsn. BrittMarie
 
Bra mat och sömn

...Är de viktigaste ingridenserna när man skall undvika förkylning. Ät mycket kolhydrater och sov minst 7 tim om dygnet då blir man mindre förkyld undvik träna hårt i kombination med dålig mat och dålig sömn.

MVh
Cristoffer
 
Mer tid ute

Hej!

En bidragande orsak till ökande förkylningar vintertid kan vara att man är mer tid inomhus. Inomhusluften är definitivt torrare på vintern vilket irriterar slemhinnorna. Dessutom är sannolikt luftombytet mindre då fastighetsvärden (du själv?) kanske drar ned på ventilation.
Alltså:
Spendera mer tid ute.
Vädra oftare.
Köp en luftfuktare.

M v h
Örjan :-D
 
Lev normalt!! Lätt att säga kanske men:
Ät lagom - överdriv inte åt något håll. Behöver din kropp mer eller mindre mat så lär den säga till.
Drick mycket - vilket man alltid bör göra, bra mot mer än bara förkylningar.
Sov gott, stressa inte och var glad.
Ganska enkelt egentligen och det vinner i längden!!
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.