kajaktransport

Hej

Har ett takräcke som är 122cm och har tänkt transportera 2st kajaker som är 64cm breda. Vad är bästa/smidigaste lösningen för det? Antar att jag måste transportera minst en av dom på höjden för att få plats..

Funderar på "transportvaggor" vilket verkar smidigt men då kommer dom sticka ut lite på varje sida.

https://stockholmkajak.se/produkt/transportvaggor/

mvh
 
Taklasten på bilen och totallasten sätter lite gränser. Vertikallastare är utmärkta.

Bilden nedan kanske verkar extrem men det funkar rätt bra på en sån här bil som tack vare hög maxlast och bladfjädring bak uppför sig lite som en lastbil.
Här använde vi dubbla vertikallastare på ömse sidor av den största och tyngsta kanoten en VKV Yoo-A-KIm.

Thure
 

Bilagor

  • 20170816_124140.jpg
    20170816_124140.jpg
    113.1 KB · Visningar: 861
Om du inte har några hållare så kan du testa med en upp och ner och den andra rättvänd. Dra de så nära varandra det går. Det är sällan de ligger emot räcket ända ut på relingen och ligger de lite omlott så får man ner totalbredden lite.

Själv har jag kört tre kajaker på en liten Skoda med endast ett kajkaställ (biltema) i stället lägger jag då VKV 102:an, sedan ställer jag bara de andra på högkant och låser de med remmarna. Remmar man ordentligt kan man låsa kajerna och få det hur stadigt som helst om det är kajaker med någorlunda flata slag utan att använda några stöd.
 

Bilagor

  • DSC_1282_640x427.jpg
    DSC_1282_640x427.jpg
    107.3 KB · Visningar: 1,256
Vertikallastare fungerar bra. Jag brukar ha en kajak i en Thule J-ställning och två i en vertikallastare.

Observera att max taklast överskrids för de flesta bilar med tre normaltunga kajaker på taket.

Skickat från min E5603 via Tapatalk
 
OUTLIFE HÖGLASTARE var mina favoriter på förra lastbågarna.
Tänk på att oavsett de ovan eller J-hållare så ska lastremmarna bindas om lastbågarna.
J-hållaren är bara stöd, den har vi Främjandet Jkpg och binds på båda sidor kajaken i lastbågarna.
Höglastaren upplever jag stabilare och den brukade jag vända bandet i toppen och runda lastbågen på utsidan samt korsa under och runda pinnen i underkant så inte kajaken glider ut i nederkant.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
AlexV Kajaktransport Paddling allmänt 7
ekis Bilar för kajaktransport Paddling allmänt 8

Liknande trådar