Knivtillverkning som hobby!

Jag skulle vilja göra en röjyxa. Har normaliserat och löpt ur en bladfjäder för ändamålet.

Har ingen vettig ässja eller städ, provisorisk ässja ja, provisoriskt städ ja. Men inte så bra. Skulle behöva skrota av en vinkel på det som skall bli kroken, och sedan bocka upp kroken (kroken är ju för att man inte skall hugga ner eggen i marken). Skrotningen kan jag nog få till medelst mejsel, alternativt bara fulkapa med vinkelslip/bågfil, däremot funderar jag över bockningen. Vågar man göra det kallt? Kanske kan rigga något med en domkraft? Eller riktigt lång hävarm? Eller är det bättre att göra det varmt?

Sen tänkte jag svetsa på en konad rörformad hylsa för skaft. Tänkte ha skaftlängd som en yxa ungefär.

Förslag på tillvägagångssätt skulle uppskattas.

(fjädern skall såklart sen härdas och anlöpas innan användning)...

Det här är min röjyxa, eller det är åtminstone vad jag kallar den. Är det en sådan du menar?
 

Bilagor

  • DB3072B1-4C4D-415F-89BC-3DFB349C3F0D.jpeg
    DB3072B1-4C4D-415F-89BC-3DFB349C3F0D.jpeg
    94.9 KB · Visningar: 269
Nej, se mitt inlägg före ditt.

Ok! Ja du... Vet inte riktigt vad skrota av betyder, men om du vill böja ditt ämne "höjdledes" så måste du nog värma ordentligt och smida. När jag "böjer" mina blad (fast har aldrig gjort så mycket som du behöver göra här) så använder jag ett rejält gammalt yxskaft, dvs. trä, och inte smideshammaren. Det gör att du inte påverkar/böjer ihop delen som är mot städet lika hårt
 
Provar lite nytt, verkligen work in progress, handtaget är precis påbörjat. Lite större jaktkniv. Ligger en hamon precis under smidesmärkena som jag inte putsat fram.
 

Bilagor

  • D7DD9E15-52FD-4326-B8CA-895361710E20.jpeg
    D7DD9E15-52FD-4326-B8CA-895361710E20.jpeg
    219.2 KB · Visningar: 243
Har också pillat med ”paprikamördaren”, som kommer att bli bra. Allt blev rätt med känslan i denna, älskar den redan fast den inte på något sätt är klar
 

Bilagor

  • 297230EA-7C33-4397-9C01-500CE93FFA48.jpg
    297230EA-7C33-4397-9C01-500CE93FFA48.jpg
    65.7 KB · Visningar: 243
Härligt att det går frammåt! Paprikakillern är jag särskilt förtjust i :)
Själv slipat fram en kockis till 220 korn. Ska förfinas ytterliggare.
r8Xm8h0.jpg
[/IMG]
EGvij6e.jpg
[/IMG]
 
Härligt att det går frammåt! Paprikakillern är jag särskilt förtjust i :)
Själv slipat fram en kockis till 220 korn. Ska förfinas ytterliggare

Fina kockisar du gör! Hur många har du nu, räcker stället till? 😄

Mina gick åt det här hållet, testade lite grejer bara. Lite finlir kvar, sen är de klara
 

Bilagor

  • AC927462-6C12-404E-AADE-06F55E1D53CA.jpeg
    AC927462-6C12-404E-AADE-06F55E1D53CA.jpeg
    101.5 KB · Visningar: 221
Tack. Detta är faktiskt bara nr 3! Tänkte jag gör 5-6 till, till köket här hemma. Lite olika storlekar och funktioner. Sen får jag börja sälja :) Nästs projekt blir en lite grövre grönsakskniv av 3.2 mm AEB-L.
Vad har du gjort med skaften, för färg?
 
Tack. Detta är faktiskt bara nr 3! Tänkte jag gör 5-6 till, till köket här hemma. Lite olika storlekar och funktioner. Sen får jag börja sälja :) Nästs projekt blir en lite grövre grönsakskniv av 3.2 mm AEB-L.
Vad har du gjort med skaften, för färg?

Härligt! Grymt skönt att använda egna i köket. Handtagen är betsade, grafitsvart nyans
 
Aha, kunde nästan gissa det. Visst har du gjort så förrut också?
Ja det är Nice att använda de här knivarna. Det är få förunnat att slajsa grönsaker med en kniv som har en så tunn och fruktansvärt vass egg. Bladet på bilden 0-slipade jag till den gräns att det lossnade korn ur eggen, sen slipade jag sakta ner den med 600 korn diamant och sen vitt keramiskt bryne till jag fick en "hel" egg. Därefter polering långsamt på filtskiva med grön pasta. Obehagligt vasst. Kunde liksom inte låta bli, trots jag inte skaftat den ännu.
 

Bilagor

  • 20200423_143636.jpg
    20200423_143636.jpg
    26.5 KB · Visningar: 250
Aha, kunde nästan gissa det. Visst har du gjort så förrut också?
Ja det är Nice att använda de här knivarna. Det är få förunnat att slajsa grönsaker med en kniv som har en så tunn och fruktansvärt vass egg. Bladet på bilden 0-slipade jag till den gräns att det lossnade korn ur eggen, sen slipade jag sakta ner den med 600 korn diamant och sen vitt keramiskt bryne till jag fick en "hel" egg. Därefter polering långsamt på filtskiva med grön pasta. Obehagligt vasst. Kunde liksom inte låta bli, trots jag inte skaftat den ännu.

Faktiskt inte, brände (bålade) trät för samna färgeffekt, men detta är enklare. Koppar, epoxy och hög värme är heller ingen bra kombo.
Oooh, det låter grymt! Jag får alla mina verkligt vassa, men inte så som dina. Jag har respekt för det där. Jag fick detta minne av min vassaste, när jag bara tog ett litet sidkliv förbi frun i köket, tyckte först att eggen bara nuddade vänsterhanden lite, men icke...
 

Bilagor

  • BFEDBF21-1C19-4A0E-BA94-232ADA30D0CF.jpeg
    BFEDBF21-1C19-4A0E-BA94-232ADA30D0CF.jpeg
    26.5 KB · Visningar: 258

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.