Höga stöd och roll utan lårstöd?

Hej igen alla kunniga och trevliga människor på detta forum!

Jag har en till fråga som jag hoppas att någon av er med erfarenhet vill ta sig tid att svara på.

Jag paddlar en VKV elite denna säsong och är extremt nöjd med denna kajak. Dock är ju alla kajakdesigner någonstans en kompromiss och därav följer min fråga.

När jag nu börjar få fart i vingpaddeltekniken vill jag sitta med benen mer och mer böjda och har nu knäna en bit över sittbunnssargen. Detta upplever jag som god ergonomi och medger stor kraft i frånskjutet.

Dock kan jag inte få in knäna under sargkanten om jag vill rolla eller ta ett högt stöd i denna position då fotstödet hindrar mig att sträcka benen och det är knepigt att få in dem i "grodposition".

Jag undrar således hur ni som paddlar lådor utan "vingar" till lårstöd gör vid roll och högt stöd. Jag inser att man kan flytta fram fotstödet i besvärlig sjö och ändra sittställning då, men finns det fler sätt?

Jag spånade lite på lösningar själv och undrar om man inte kan montera en skiva mellan benen, på höjden och i kajakens mittlinje. Då skulle man kunna sitta med benen ihop (tunn skiva) men pressa med knät mot den när man behövde.

Hälsningar till er alla! High Paddel!

/Marcus
 
Jag tycker att det låter som du har fotstöden lite för nära? För du bör ju alltid kunna röra på dina ben så att du kan köra bendrivet ordentligt och kan du inte få ned benen längre i en kajak som är så högt i sittbrunnen som denna Elite så låter det som du knappt kan röra benen längre?

I min XOR hade ngn förra ägare sågat bort vingarna och jag tänkte att rolla och byggde då nya. Kajaken är ca lika högt som din men mkt smalare och nu när jag har paddlat ett tag med XOR´n tyckte jag att de bara störde i benrörelsen och jag tog bort de igen. Nu går det mycket bättre att paddla fort och jag lyfter mina knä högre upp än förr, men jag har aldrig ngn problem med att få ned benet komplett mot golvet. Att rolla går nu inte tyvärr men det är inte den slags kajaken ändå och rollarna var ändå bara trista i den.

Jag vet inte riktig var skillnaden ligger för dig?
 
Rem runt kajaken

Jag provade en gång att spänna en rem runt en surfski så att den var lagom spänd över låren och lyckades rolla. Remmen behövde inte vara speciellt spänd så den hindrade inte paddlingen alls. Den lilla friktionen i vattnet av remmen tror jag knappast har någon effekt om man gämför vinsten av att kunna rolla/stötta upp istället för att klättra upp.

I en VKV har jag inte prövat detta arrangemang, men det kanske går. Testa detta först eftersom det är en så enkel lösning. Annars har jag sett en VKV där ägaren hade monterat fästen innuti kajaken för en rem över låren för att kunna rolla.

Lycka till!

Johan
 
Hej fuchs och JohanWild!

Stora tack för era ideér och synpunkter!

XOR var ju en riktigt sexig kajak, jag paddlade nåt liknande förut (Rapier 20) och den hade lårstöd som gjorde den rollbar men även de störde pumpandet med benen.
Jag få ta till mig att jag kanske sitter med benen för böjda då, jag tycker att det känns skönt som jag sitter men de är som du skriver att jag inte kan sträcka benet rakt och få ner det mot durken.

Lårrem har jag läst om och sett på flera ställen, tror det var betydligt vanligare förr? Det skulle nog fungera bra, men jag oroar mig att man kan trassla in sig om man måste wetexita nån gång. Men jag ska se närmre om det går att en rem på plats i VKV´n. Som skrivet verkar det vara en lösning utan för mycket pyssel.

Finns det ingen som testat att montera en skiva mellan benen för att rolla en benenihop - vingpaddelkajak? Jag kan väl inte vara först med denna idé?

Återigen, tack för era tankar och förslag. Flera mottages tacksamt.

Med Vänliga Hälsningar! High Paddel!

/Marcus
 
En skiva mellan benen låter lite jobbigt så som jag föreställer mig det. Man vill ju kunna göra knycken uppåt när man rolla och det bli nog svårt att göra om man ska trycka ihop benen för att hålla kontakten. lätt att man glider bort tror jag.
Även i bendrivet skulle åtminstone mig en platta mellan benen störa då jag skulle nudda den hela tiden och få skarvsår efter en stund.

Kolla upp dina benrörelsen och sittpositionen, är allting precis som du behöver det så anpassa kajaken istället. Ändra t.ex vingarna så de är högre upp eller något.

Att spänna en rem runt hela kajaken tror jag inte riktig på. Den lär ändå bromsa lite, trassla in sig eller så lossnar den ute eller eller eller. Det kan funkar den där ena gången man vill rolla en kajak som annars inte gå att rolla men det är ingen långvarig lösning.
 
Knästöd

I min VKV Off-Shore har jag plastat fast ett par knölar under däck, som gör att jag kan låsa in knäna.
De gula knölarna under däck på bilden.
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    38.1 KB · Visningar: 567
Hej canoe och Trikåmannen!

Tack för fina tips! Smaavolls hemsida har jag grundligt studerat. I min förra VKV, en ocean, fixade jag fin - fina lårstöd i foam som liknar de som Smaavoll har i sin kajak.

De fina lårstöd i trä som canoe har var dock de snyggaste jag sett hittils.

Dock så tycker jag inte att jag behöver dessa. Det går hur bra som helst att rolla / stötta med de befintliga skumplastplattor som är fastlimmade under däck. Bara jag får knäna på plats. När jag övar rollar flyttar jag fram fotstödet och det händer nästan aldrig att jag slinter och tappar fästet i kajaken. Jag tror dock att jag rollar ganska mjukt.

Problemet för mig var att jag ville ha min sittställning med knäna ovanför sittbunnsargen (då tycker jag att jag sitter bekvämt och får bra frånskjut) men i denna ställning sitter fotstöden så nära att jag har svårt att flytta knäna under sargen.

Om jag skulle montera in lårstöd skulle detta bli ännu svårare. Men det kanske är som fuchs skriver att jag behöver förändra sittställningen istället.

Hoppas att ni alla har en fin - fin paddelsommar!

High paddel!

/Marcus
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.