Två kajakpaddlare funna döda utanför Helsingfors

Vågor är ett intressant ämne. Min erfarenhet är att det inte alltid är våghöjden som är besvärlig. En krabb halvmetersvåg kan vara mycket besvärligare än en tvåmetersdyning. Är det kors- eller spegelsjö (från en brant klippa eller kaj) så blir det än värre.

En annan vågeffekt är uppgrundningar då vågorna reser sig pga friktionen mot botten. Ni som åkt färja mellan Trelleborg-Travemünde vet vad jag menar.

Högsta uppmätta vågen i Östersjön var 12,8 meter och det var vid Almagrundet 1984. På 30 år har det rekordet alltså inta slagits trots att man nu kan mäta vågor på satellitbilder.

Jag har inte kollat var i Finska Viken olyckan skedde men vid sydvästliga vindar så går det hög sjö långt in i Finska viken.

Läs mer:
http://www.smhi.se/polopoly_fs/1.12171!webbFaktablad_46.pdf
 
Vet du vad paret heter Utvandraren? Såna här faror finns där ute. Tragiskt när paddlare förolyckas.
Thure
Jag har fått bekräftat vem paddlarna var. Kan bekräfta att de var rutinerade paddlare. En av dem har figurerat som instruktör på klubbnivå i Helsingforsregionen. Tycker inte det tillför tråden något att hänga ut namn med tanke på anhöriga.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.