12-volts dynamo

Jag minns att jag för några år sedan såg en 12-volts dynamo med ett sladdförsett "cigg-uttag" till som kunde fästas på tex ramen.

Finns de fortfarande?
Erfarenheter?
Alternativ? (har börjat snegla åt solcell-hållet)

Andvändningsområdet, i mitt fall, kommer först å främst till att ladda mobiltelefonen och GPSen. Praktiskt då "cigg kablar" redan finns till dessa.

Anders
 
pedal & power

Hejsan

Jag såg också dem på cykelfrämjandets shop. kostade runt en 300-350 har jag för mig. Dock han jag aldrig beställa ett exemplar av dem innan de tog slut. Jag mejlade CF:s shop och frågade om de skulle ta in den igen. De sade att de inte kunde få kontakt med killen (företaget) som gjorde dem.

Jag är också i behov av en sådan och har letat runt på nätet efter lösningar. Har dock mest hittat fullösningar där man skall bygga ihop dem själva och det är tyvärr inget jag orkar syssla med.

/Niklas
 
Ang. dynamoladdare

Har nog en sådan dynamo med laddare som jag köpte beg. för några år sedan. Maila om du är intresserad av att köpa!
 
Ja tack

Om det är en pedal power med cigguttag så köper jag den gärna. Du kan maila om du har den kvar.

Mikael
 
ritning

Hej!

Om du (eller någon läsare) *vill* bygga själv borde denna ritning fungera (jag tar dock inget ansvar). Komponenter borde du få för 20 kr på Elfa eller Clas O, och kräver inga större toleranser. Har för mig att min Pedal and Power såg ut såhär vid sönderplock, förutom ingen Z.

12V-generator.jpeg


/Per Eric
 
biltema

pedal & power är en lysande idé men behöver ett stort mått produktutveckling. För det första är en vanlig dynamo på däcket avtändande, motståndet blir alldeles för stort helt i onödan. För det andra är de andra komponenternas monteringssätt helt värdelöst, ciggtändaruttaget såväl som mobilhållaren sticker ut som långa antenner och går av vid minsta oförsiktighet. Efter att jag brutit av allt som går att bryta av och lyckats få fast det med div tejp och buntband, skaffade jag ett hjul med inbyggd dynamo på biltema och knåpade ihop med ciggtändaruttaget. Det funkar utmärkt och ger inget märkbart motstånd heller.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mothesta Dynamo för uppladdning av mobiltelefon Långcykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.