Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
vad gör man för el (power) när du är ute på en lång cykeltur? använd du solar power eller använd du en dynamo att för kraft när man cykel (pedal power).
ska snart bli på vag att cykel från treriksröset till afrika o undrar hur jag komma att använder mina digital kamera, mobile osv.
Jeg har brukt flere løsninger med sola som kilde. Den jeg bruker nå heter Solio, og den lader opp et batteri, som kan brukes til å lade mobil, iPod og liknende. Den kan også lade direkte, men min erfaring er at det bør være et lagringsbatteri i solcelleladere.
Endelig har Sony Ericsson ansatt en syklist! Nå kan man kjøpe en reiselader for vanlig el, men, som man alternativt kan sette 2 stykker AA-batterier inn i. Og dette fungerer! Jeg har nettopp hatt en liten sykkeltur fra Halden, ned Jylland, og tilbake via Varberg. Og ladet mobilen med denne glitrende løsningen flere ganger. Det krever den nyeste kontakten, men den er ikke så ny lenger, slik at de fleste som har mobil fra Sony Ericsson nok har den.
Jeg har også gått over til å bruke digitalkamera med AA-batterier. Se for eksempel "SykkelSalat" tatt på Jylland med en Canon til 3-4 tusen kroner: http://www.laboremus.no/olav.
En måndag i mitten av oktober förvandlas den kalla morgonen till en nästan sommarvarm dag. Jag och min kompis Anders åker med våra kikare till ...
4 kommentarer
Inför årets vandring låg som en grundidé att få med en större topptur och att turen som helhet inte skulle vara avhängig av alltför långa ...
3 kommentarer
Gränslandet är en av de största vildmarkerna i södra Skandinavien. Det ligger i hjärtat av vår stora halvö, så långt borta från havskusterna man kan ...
3 kommentarer
Mina fjällvandringar börjar alltid med en idé som mynnar ut i en tänkt rutt. Rutten hänger alltid ihop med en tänkt tidsplan, som innebär att dagarna ...
1 kommentar
I fredags hade vi varit gifta i 10 år. Det ville vi fira. Vi gifte oss i ett naturreservat utanför Uppsala, så ett firande i naturen skulle passa. Vi ...
Det här inlägget handlar om mina första åtta turer i Sarek. Hur allt började och hur vissa vägval kunde göras då men inte idag. Ni får läsa om och se ...
6 kommentarer
68 dagar, 125 000 höjdmeter och ett dagligt slit på 12–20 timmar – det är matematiken bakom en expedition som var lika delar uthållighetsprov som ett ...
1 kommentar
I somras gjorde jag en solovandring genom naturreservatet Kvikkjokk-Kabla fjällurskog. En fin tur i landets mest orörda urskog och vidare upp på det ...
6 kommentarer