Tipstråd när man ska vandra med barn

Tänkte att det vore fint med en tipstråd inför att man ska vandra med barn. Här är mina bästa tips på hur man kan göra vandring kul för barnen.

Skapa en skattjakt längs vandringsleden. Du kan till exempel skapa en lista över olika djur, blommor, stenar eller träd att leta efter. Du kan söka på Naturbingo på Google eller helt enkelt göra en egen.

Packa roliga och snacks och mellanmål och stanna regelbundet för att äta, dricka och vila.

Lyssna på sagor eller ljudböcker när ni tar paus. Här är en bra lista med sagor på Spotify: https://open.spotify.com/playlist/5vUJ8kqaUbfEqjVkrFQq6H?si=6ff5f409973b45e8

Om barnen är gamla nog kan man ge dom varsin gammal mobil eller en kamera och ha fototävling med olika teman längs vägen.

Ta med små spel som kan spelas under vila eller lunchpauser. Här är kortspel i olika former att föredra så att de inte tar upp för mycket plats. Till exempel "Exploding kittens".

Om det är möjligt kan man ta med en kompis på vandringen.

Om barnen har en egen mobiltelefon kan man ladda ner en app som de kan använda för att identifiera olika växter eller djur, eller kanske en GPS-app för att spåra er vandring (längd, höjd osv).

Vilka är era bästa tips?
 
Våga låta det vara jobbigt, motigt och tråkigt? Varje steg måste inte vara en spexig skattjakt tänker jag, snarare tvärtom..

Min erfarenhet av att vara i skogen med barn är att låter man dom vara så kommer dom hitta på eller upptäckta saker i naturen på egen hand utan mobilappar som stöd.

Dom kommer bygga av pinnar, kasta längst i sjön, studera myror o kryp, vara riddare eller farliga tigrar.
Det räcker långt att vara ett stöd i deras egen kreativitet.
 
Du kanske borde avgränsa trådstarten lite mer för att tråden ska vara givande. Barn är olika. Olika saker funkar olika bra i olika åldrar. Vandringars längd, upplägg, terräng och andra yttre förutsättningar kan vara vitt skilda.

Kan alltså vara svårt att få till en användbar, generellt samlingstråd, men använd sökfunktionen. Denna forumavdelning är faktiskt full med den sortens tips, oftast med just mer specificerade förutsättningar och därför mer användbara.

TILLÄGG: hittade en gammal tråd om "vandringslekar", och en med "tips att få barnen att gå" som kanske vore kul att återuppliva och fylla på. Men även de är "åldersbestämda" till vad som funkar för yngre barn.
 
Det här att tälta med barn är stora äventyr med enkla medel. Man kan gå jättekort och sätta upp tältet, som en koja, ett hem i skogen. Första gångerna med min dotter övernattade vi inte ens bara myste, läste sagor och pysslade. Vid övernattning är basläger suveränt, att kunna återvända till sitt hem i naturen efter en utflykt. Tältning kan ge en fin grund för framtida friluftsliv. Ett tält är värt sin vikt i guld.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.