onsight racket

När jag klättrar onsight så hänger jag på mig aldeles för mycket prylar.jag har försökt att "banta" ner racket och har plockat bort en del kilar som jag sällan använder men likförbannat så står jag alltid där med tusen prylar på selen (även när det INTE är onsight haha).Kollar ju givetvis på leden innan osv men den dära perfekta camalot 4 sprickan kan ju gömma sig där någonstans haha.


Någon som känner igen sig och kanske har ett bra tips?

Mvh Kim

(Har lyckats några ggr att ta med bara det jag tror behövs och lyckats :) men givetvis med en viss oro)
 
Ta inte med fler

QD´s än du rimligtvis kan behöva för att vara säker. Ska du klättra en led som är 15 m så räcker det ju garanterat med 7 st QD´s + ett par kammar och då har du ändå bra marginal. Har du begränsat med säkringar så kommer du att välja placeringar lite noggrannare. Bra för ledpsyket :) Eller så är jag bara dumihuve som gör så själv. Men jag har tröttnat på mig själv och alla andra som åker till lokala klippan som i bästa fall är en hel replängd och ändå hänger på sig ALLT. Jag har svårt att tro att alla är ute för att träna på sina multipitchexpeditioner.

Ett annat kul sätt att göra det på är ju att träna på att använda vissa grejer. Om man nu har köpt in hela klätterbutikens sortiment så kan det ju vara kul att kunna använda dom också. Inte för att jag har så mycket grejer men det händer att jag väljer att bara ta med kilar exempelvis. Då har jag inte så mycket val än att säkra mig med kilar. På så vis så blir jag tvungen att lära mig att säkra med den utrustning jag tar med. Självklart så kollar jag vad det står i föraren om det är någon viss sorts utrustning som rekommenderas osv. Jag gör heller inte detta på onsightleder om dom inte är av en grad som jag känner mig ganska säker på.

Jag hörde en gång om en kille som hade fyra kilar. De såg ut att vara från dackefejden eller så. Om han inte kunde sätta en kil så klättrade han vidare tills det fanns en bra placering. Kanske inte vad jag skulle ha lust att göra men det låter rätt kaxigt.
 
Vad har du på racket? Att banta ner lite på selen, baserat på hur leden ser ut, är ju ingen dum idé, men förutsätter att man har utvecklat sitt öga för det. I annat fall är det ju inte så dumt att ha med en hel del utrustning - det skall vara ganska brant och pumpigt för att några kilar hit eller dit skall spela roll.

- I övrigt, skippa en massa långa slingor (lätta men tar plats) och bygg stand av repet. Kanske en no-brainer men ändå värt att nämnas.
- Ta med ett kilrack, inte mer, om du inte vet att det kan behöva dubblas i nån storlek
- Skippa största kilar och friends om de inte ser ut att behövas. Du tjänar mest vikt på de stora grejerna så klart
- Tänk på att kammar ofta inte behöver förlängas med quickdraws
 
Jag har helt klart samma problem som trådstartaren... Mitt problem är att jag försöker att inte lägga så många säkringar, men de jag lägger vill jag att de ska vara riktigt bomber... Det är ruggigt trist när man redan använt en säkring som skulle så fint passat på nästa ställe och man får antingen klättra vidare eller lägga något annat.

Varje gång jag bantar bort en massa saker så är det altid då jag skulle behövt dem. Tar jag med dem så behöver jag dem inte... Det tycks väldigt ofta bli så...
 
Varje gång jag bantar bort en massa saker så är det altid då jag skulle behövt dem. Tar jag med dem så behöver jag dem inte... Det tycks väldigt ofta bli så...

Ja visst är det så. Ibland tror jag att det vore bättre att klättra med de säkringar jag bantat bort än de jag tänkt behålla...

Själv har jag fett rack när jag "fikaklättrar", men försöker banta ned det när jag närmar mig gränsen, oavsett om det är on sight eller välbekant mark.
En annan aspekt är ju det typiska "tunabergssyndromet" där man klättrar upp en led, traskar en bit på en avsats, klättrar en annan, firar av, klättrar en tredje etc.
Då följer oftast "hela" racket med eftersom det vore så jobbigt att springa och hämta nya säkringar mellan varven.
 
gött å höra

Skönt att höra det finns fler som jag!

Ja det är helt klart skillnad på att "fikaklättra" och pressa sig lite.Klättrade nyligen en led i gärdsås som får sägas var nära min gräns just nu och där lyckades jag ta med precis det jag behövde utan att balla ur och det var en mycket belönande känsla.På något sätt kan det kännas bättre (eller inte?) om det faktiskt finns få (men tillräckligt) säkringar på leden när man inte behöver säkra hela tiden för vem vill gå förbi det dära perfekta lägget bara för man har satt ngt en meter under haha?

Har kännt att jag tänker mer på vad jag har med mig på selen när jag ska pressa som sas här ovanför i tråden.Men tex onsight i bohuslän finns det inte en chans att jag lämnar ngt där nere haha stå 40m upp och behöva just den dära kammen är INTE bra för min "att gilla läget" filosofi. Att klippa rakt i kammen utan att sätta en qd är ett mycket bra tips.ingen aning varför jag gör det?
ska hädanefter göra det.

/Kim
 
Skojig tråd!

Tycker också det är skönt att höra att betydligt mer luttrade personer än jag själv brottas med detta.
Känner igen mig i Mike C, om att om man bantar, så är det precis de grejorna man skulle behövt.

Klättrar hellre med för mycket än för lite, och det är bara på redpoints jag verkligen börjar banta, men då har man ju mer en sportklätterapproach till leden.
"riktig" trad- onsight, t-ex i Bohus eller större ställen skulle jag aldrig våga chansa på mer än de uppenbara grejorna, som att man förmodligen inte kommer behöva camalot 5:an eller 6:an. Såna lägg brukar ju synas en kilometer ifrån leden...

Ang. klippa direkt i kammarna: Är ju skitbra, jag gör det nästan konsekvent, men är lägget lite dåligt, så att kammen kan vandra, så går det ju åt en QD lik förbaskat. Eller för att minska repdrag.
Snett åt höger i Utby blev en sån klassiker för mig i våras:
-Men SLACKA Då!?!?
-Det ÄÄÄR slack!!

Hade psykat på det aviga insteget och satt tre kammar i följd och klippt rakt i. 20 meter senare kunde jag knappt gå över kanten...:)
 
Kanske inte är en jätteidé att banta om man bara har 10 kilar och tre kammar i sin ägo, men när man har 10 microkammar, 10 mellankammar och 5 stora kammar, 20 vanliga kilar, 10 microkilar och 8 häxor... då kanske man bör banta.

Jag tycker man bör se igenom standplatsutrustningen också. Hur många skruvkarbiner resp. vanliga karbiner behöver man, egentligen. Jag vet klättrare som prompt har 5-6 skruvkarbiner på selen, även när de går som andreman. Slingor är bra, men planera slingor. 1-2 stycken 120cm slingor runt bröstet (med en vanlig karbin) är ju bra, om man kommer att säkra runt träd/block i den storleken. Att ha en daisychainad karbin i selen är bara konstigt, bulkigt osv. Jag tycker cordeletten ökar hastigheten det tar att bygga en standplats väldigt mycket, så den åker med när jag skall bygga stam-plats.

En sak som är schysst att komma ihåg är att många leder har gjorts med ganska dåliga säkringar, kanske häxor och kilar. Då är det kanske det som skall användas om vi skall repetera leden, åtminstone ha det i åtanke - så vi får en aning om vad som krävs.
 
Mycket beroende på hur klippan ser ut där du kör normalt. Om det finns en massa säkringsmöjligheter med olika storlekar, så drar jag med extra mellansmå kilar/kammar och lämnar de stora tunga prylarna. Jag har nog dussinet kilar i storlekarna 4-8 (BD) och 5 kammar från blå till gul alien. Små och lätta.
Håller med om att dra ner på skruvkarbiner (2 är nog lagomt) och strunta i kordeletten (använd repet istället, det har du ju med dig vilketsom...). Prussik och Personal Anchor tjafs är nåt jag aldrig haft heller. En vanlig slinga funkar ju alltid.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Weyland Trad onsight? Klättring allmänt 11
fiskbulle666 flash eller onsight? Klättring allmänt 4
thelleberg onsight?? Klättring allmänt 3
Pandan Märkning av racket Klättring allmänt 23
jocoi Organisera racket Klättring allmänt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.