Grönbrink: Fick mail av en arg jägare

Och HUR hade jaktlaget gått ut med den informationen?

Det har av diskussionerna här inte ens framgått huruvida klättrarna var svenskar. Det kanske var utländska turister som inte hade nån aning ens om att den svenska jaktsäsongen existerar?

De hade mailat oss i klubben innan. Vi mailade medlemmar och la ut på sverigeföraren. (Jag glömde lägga ut på utsidan i år, brukar göra det annars)

De hade också satt upp skyltar, givetvis. Jag vet fortfarande inte var de skyltarna satt... om de var där klättrare brukar parkera eller någon annanstans.
 
Vet ni vilka klättrarna var då? Är ni ens säkra på att det verkligen var klättrare som var där och inte bara några korvgrillare?
 
Om man får kontakt med dem så visar det sig knappast att de är kriminella, men det kanske går att få en lite mer nyanserad bild av händelsen. Annars visar väl den här tråden att det inte behövs så mycket fakta för att få somliga att välja sida, eller förutsätta det ena eller andra.



Bara för att allemansrätten finns så kan jag ju inte ALLTID räkna med att ha rätt att klättra "Uffes under" just när jag vill. Det kanske redan är nån som gör det och två som står i kö...

Och när jag ska spela boll med kompisarna på sandstranden, kanske jag inte kan det - om det redan ligger två familjer på platsen jag hade tänkt på, när jag och polarna kommer till stranden...

Det finns naturligtvis oräkneliga exempel på när man inte kan vifta med allemansrätten, utan måste ta hänsyn till andra människor. Det inser de flesta, förr eller senare i livet.
 
Det finns naturligtvis oräkneliga exempel på när man inte kan vifta med allemansrätten, utan måste ta hänsyn till andra människor. Det inser de flesta, förr eller senare i livet.

precis, dessutom går dom flesta ännu ett steg längre i sin personliga mognad och inser att om det tex kommer en 24meters långtradare mot ett oreglerat övergångsställe kan jag faktiskt, även om det bara är jag och tradaren, vifta förbi honom.

dvs även om det är fullt möjligt för mig att hävda min rätt, och jag också erbjuds att göra det, kan jag avstå från det, om min förlust är väldigt blygsam i förhållande till hur stor motpartens vinst är.

men tyvärr kommer det alltid att finnas människor som i 65 km/h lägger sig på den 25meter breda motorvägen och slickar mitt-linjen med hela bakrutan full med "vägrenskörning avgör jag" -dekaler.

det är därför man borde införa arbetsledar-funktions-rotation på arbetsplatser i större utsträckning, gå lagstiftningsvägen för att bromsa inkomstskillnaderna och låta landstinget vara lite generösare med stödsamtal. om det gick kanske man också skulle fundera på något medicinskt ingrepp så att det blev omöjligt för andra att bryta 15cm gränsen.

jag är övertygad om att bittra och obstinata människor inte bara lyckas krångla till fritiden för många i omgivningen, utan också, totalt sett, bromsar upp tillväxten i hela landet med ganska många tiondelar.
 
jag är övertygad om att bittra och obstinata människor inte bara lyckas krångla till fritiden för många i omgivningen, utan också, totalt sett, bromsar upp tillväxten i hela landet med ganska många tiondelar.

det där håller jag med om. det finns massor med betonggrisar där ute och jag undrar vad dom kostar varje dag..
 
men tyvärr kommer det alltid att finnas människor som i 65 km/h lägger sig på den 25meter breda motorvägen och slickar mitt-linjen med hela bakrutan full med "vägrenskörning avgör jag" -dekaler.

Precis som det alltid kommer finnas människor som aldrig i livet kan tänka sig att sakta ner till högsta tillåtna hastighet för att underlätta för andra förare att köra om den där bilen som kör i 65. (Min erfarenhet är att det är fortkörare som är sämst på att visa hänsyn i trafiken, de skall fram till varje pris.)
 
Det kan nog vara på sin plats att påpeka att det är ganska mycket av det som vi klättrare ägnar oss åt i naturen som inte ryms inom allemansrätten. Att trad-klättra på en mossig klippa kan vi nog alltid hävda vår rätt att göra men där går nog gränsen.
Allt däröver kräver i princip markägarens tillstånd och då är det ju rätt klantigt att göra sig ovän med honom/henne.
I slutänden är det ju inte jägarna som drabbas av de här individernas handlande utan alla andra klättrare som även i framtiden vill kunna klättra i Grönbrink. Det sista vi vill är att omvärlden uppfattar klättrarna som ett problem.

/Thomas J
 
Hmm, är jag överkänslig nu, eller blev man plötsligt en bitter och obstinat bromskloss som saboterar tillväxten, bara för att man menar att man skall få vistas i naturen hela året utan risk för skottskador?

Jag ser en fin framtida marknad för en ny klätterpryl: ultralätt skottsäker väst "Petzl Bodyarmour", med tillhörande kevlar-hjälm.

Soft_Bulletproof_Vest.jpg
 
Hmm, är jag överkänslig nu, eller blev man plötsligt en bitter och obstinat bromskloss som saboterar tillväxten, bara för att man menar att man skall få vistas i naturen hela året utan risk för skottskador?

Jag ser en fin framtida marknad för en ny klätterpryl: ultralätt skottsäker väst "Petzl Bodyarmour", med tillhörande kevlar-hjälm.

Ja, om du till varje pris vill hävda din rätt att "vistas i naturen" samtidigt som det pågår jakt i samma område så tror jag nog att det kan vara en vettig pryl. Dom flesta nöjer sig nog med att avstå just dom fyra dagarna på året då det lokala jaktlaget uttryckligen har bett oss att inte vara där. Personligen så tycker inte jag att det är en så väldigt stor eftergift om det dessutom kan underlätta framtida relationer med markägare m fl.
Ömsesidig respekt bygger på att den är just ömsesidig. Om vi inte visar någon som helst respekt för andras intressen så kan vi inte förvänta oss att andrar visar respekt för våra intressen. Ganska enkelt om man tänker efter lite.

/Thomas J
 
Ja, och vi måste omvärdera standplatssäkringarna från "bombproof" till "bulletproof". kommandot "säkring klar" får också en helt ny innebörd med ett gäng jägare i närheten.

Även om älgjakten lockar flest jägare så borde nog klättrarna vara mest försiktiga vid toppfågeljakten (bytet är ju dessutom lätt att få tag i, det är bara att hala in repet)
 
Jag tror i vart fall att jag skall ta bort älgkronan som jag klistrade fast på min klätterhjälm. Det var en kul grej, men nu känns det ju lite dumt.
 

Bilagor

  • moose.jpg
    moose.jpg
    175.6 KB · Visningar: 360

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.