Grönbrink: Fick mail av en arg jägare

Hej
I stockholms Klätterklubb fick vi igår mail av en arg och besviken jaktledare.
Det hade nämligen varit fyra klättrare på grönbrinksberget under pågående jakt, trots att jakttiderna stod i sverigeföraren, trots att vi mailat ut info till våra medlemmar och framför allt trots att jaktlaget satt upp skyltar om att jakt pågår. Samma sak hände tydligen i fjol.

Snälla, tänk er för. Jaktlaget är där max fyra dagar på hela året. Hur fin klättring det än är på grönbrinksberget är det lite onödigt att vara där just då, i synnerhet som de alltid brukar tala om i förväg när de tänker jaga.
 
Och jägarna har förstås rätt att neka andra tillträde till skog och mark?
Ska man lyssna mer på nån för att dom har vapen?

Självklart ska respekt visas från båda sidor, men är det verkligen ett jätteproblem med 4 klättrare vid en klippa för att det jagas i skogen?

Och det finns väl ändå mängder av klättrare som itne är anslutna till nån klubb utan klättrar på eget initiativ, att jaktledaren är arg på er är ju sjukt.
 
Och jägarna har förstås rätt att neka andra tillträde till skog och mark?
Ska man lyssna mer på nån för att dom har vapen?
...
.

Trevlig inställning du har,,, det handlar om att samsas. Självklart vet de (jägarna) om att de inte har rätt att neka andra, men liiite förståelse från din/er sida hade inte varit fel. Inte kul att få jakten spolierad.

Jag tycker Gustavs inlägg var bra och sansat.
 
Tomas, det där var ju bara fånigt, hänsyn är ett bra sätt undvika problem mellan olika intressegrupper.. Är det bara för att det handlar om jägare man plötsligt inte ska visa hänsyn, det kan gälla andra intressen, orienteringstävlingar med mera, är just jägarna dom enda som alltid ska visa alla andra hänsyn..
 
Visst "får" man klättra under pågående jakt, likaväl som man får plocka svamp, fågelskåda eller bara vandra runt.

Däremot är det kanske inte så smart.

Man kan också betänka att jägarna betalat markägaren för att få skjuta älg där just då och att klättrare (till skillnad mot svampplockare och fågelskådare) är ett "problem" som markägaren kan få bort.
 
Man kan också betänka att jägarna betalat markägaren för att få skjuta älg där just då och att klättrare (till skillnad mot svampplockare och fågelskådare) är ett "problem" som markägaren kan få bort.

precis, allemansrätten får inte inskränka på markägarens ekonomiska intressen.. jägarna har otvetydig rätt medan klättrarna kan snabbt bli belagda med förbud om dom missköter sig, det finns all anledning att visa varandra hänsyn och respekt!
 
Det är ju ganska mycket en attitydfråga. Om jägarn inte hotar med bössan, eller slår sig på bröstet för att det hans mark, utan bekymrat konstaterar att det hojtats på berget just de få dagar på hela året som det ska jagas älg - så kan man ju förstå honom i hans situation.

BER han om lite hänsyn så kan man ju vara en vanlig hygglig människa!

Jag har stött på jaktarrendatorer som uppträder som om man var på deras privata tomt när man är i skogen, men det får ju stå för just den jägaren.
 
Trevlig inställning du har,,, det handlar om att samsas. Självklart vet de (jägarna) om att de inte har rätt att neka andra, men liiite förståelse från din/er sida hade inte varit fel. Inte kul att få jakten spolierad.

Jag tycker Gustavs inlägg var bra och sansat.

Det kanske lät hårdare än det var menat, det var väl just respekten jag skrev om i meningen du klippte bort som var fokus i inlägget. Men fortfarande, är det ett jätteproblem med 4 klättrare på en klippa i ett område som gissningsvis är åtskilliga hektar stort?
Skrämmer dom bort älgarna eller är det bara "vildmarkskänslan" som förstörs?
Och sen är väl ändå jägarna gissningsvis bra jävla mycket mer morgonpigga än klättrarna?

Att sen beskylla en klubb för nått som 4 individer har gjort är ju lite skumt, men man får väl hoppas att dom pratade med nämnda klättrare och inte bara var passivt aggresiv och skickade ett argt mail.

Hur klättrarna har agerat vet iaf inte jag nånting om.
Men det är ju fortfarande upp till dom om dom vill vara där eller inte.

Om man kunde specificera problemet mer än att "det var 4 klättrare där" så skulle det ju vara fantastiskt..

Jag svarar absolut inte för nått slags kollektiv av klättrare men jag står för det jag säger.

Edit: Och jag menar verkligen inte att klättrarna ska skrika och borra hål för bultar bäst dom vill i nån slags pin kiv mot jägarna för att störa jakten, utan att det ska finnas ömsesidig respekt från båda parter, som båda har rätt att vara där.
 
Detta med kollektivet är ju alltid en svårighet. Men ska vi som klubb eller förbund kunna få nåt förtroende, och förhandlingsposition, hos en motpart så gäller förstås att man måste försöka ta ett ansvar för en så stor andel av alla klättrare som möjligt.

Det är ju omöjligt att på ett forum avgöra vad i klättrarnas beteende som har varit ett problem, men bara det faktum att jägare gärna smyger och klättrare kommunicerar med kommandon från en hög vägg gör ju att det är lätt att inse potentialen för problem.

Hektar hit eller dit är också svårt att säga, jaktmarker är ju inte en kvadratmeterfråga, utan på samma sätt som vi klättrare bara är intresserade av ett litet intervall av lutande mark, så är jägare mer eller mindre intresserade av olika områden i skogen.

Lyssna, och var trevlig - och bit ifrån om det verkligen är nån som försöker j-vlas. Men inte förr!!!!
 
Förtydligande:
Jag vet inte vilka det var som klättrade, om det var hitresta eller lokala. Inte heller vet jag hur de betedde sig, eller hur stort problem det är i verkligheten.

Jag vet bara att jägarna är missnöjda och tyckte klättrarna hade en dålig attityd och att det i det här fallet hade varit väldigt lätt att undvika konflikten.

Det var heller inte så att de anklagade klätterklubben (vi har ju definitivt gjort vår del), utan "klättrare" i allmänhet.
 
Med tanke på hur långt en rikoschett kan dra iväg i både sidled och höjdled så känns det som om bergklättrare kan förstöra rätt många älgpass bara genom att hamna i risken.

/Fredrik
 
Med tanke på hur långt en rikoschett kan dra iväg i både sidled och höjdled så känns det som om bergklättrare kan förstöra rätt många älgpass bara genom att hamna i risken.

/Fredrik

Precis. Hade nu någon av klättrarna råkat ut för något sådant vet man hur skriverierna hade sett ut... Ibland är det jävligt dumt att vistas runt i skogarna där man vet att det bedrivs älgjakt. För visst har man rätt, men det är ändå riktigt osmart ur många synvinklar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.