Hur mår klätterutrustning av...

Vad gör du egentligen i bilen? Dammsug och håll rent där. Förvara kemikalier i kemikaliebehållare. Klätterprylar förvarara du torrt och svart och mörkt.
 
Varning för bilbatterier

Det farligaste för slingor och rep är syra, t ex batterisyra, det förstör allt nylon och har orsakat olycksfall där rep gått av.

Lägg därför aldrig utrustning i en bil om du inte vet bilens hela historik. Du vet inte om man har transporterat bilbatterier i bagaget, spillt bensin, olja eller andra kemikalier. Bilbatterier är aldrig helt täta och har oftast syra på utsidan, utgå därför alltid ifrån att bagagets inrede är påverkat av batterisyra och andra kemikalier. Till exempel lägger man på bilverkstäderna ALLTID bildelar i bagaget vid en reparation, även batteriet hamnar där ibland...

Syran syns inte och luktar inget, problemet är att den inte avddunstar utan blir kvar under bilens hela livslängd om man inte byter inredning eller tvättar ren den gamla. Bensin och olja är inte lika farligt men har givetvis inget på klätterutrustningen att göra. Urin påverkar f ö rep och slingor märkbart.

Lägg utrustningen i plastbackar och lägg plast under, byt plasten ibland, vänd inte på den.........!

För att vara säker ta ur inredningen och tvätta med fettlösande tvättmedel och skölj med mycket vatten i flera omgångar. Motorolja går inte att tvätta bort ur textilier... vet av egen erfarenhet. Och tala om för verkstaden nästa gång att dom får byta inredning om dom lägger grejor i bagaget!

Om syrans farlighet står det att läsa i boken "Risiko und Sicherheit im Eis und Fels" av Pit Schubert, DAV.

Ciao!

Uffe
 
Senast ändrad:
Så som jag tolkar situationen och vad klätterutrustningen varit med om tycker jag ni drar igång lite väl mycket trummande.

Karbiner i metall behöver du definitivt inte slänga i alla fall.

Varför skriver du KAN ha varit i kontakt med?

Du måste väl veta lite mer vad som hänt, är hela kofferten indränkt i bensin? Bara för att en bil är gammal hamnar det ju inte med automatik bensin i skuffen. Har du haft en läckande dunk där?

Nått bensinstänk eller att bensinångor funnits runt grejerna kan jag aldrig tänka mig gör den helt kass.
 
Så som jag tolkar situationen och vad klätterutrustningen varit med om tycker jag ni drar igång lite väl mycket trummande.

Karbiner i metall behöver du definitivt inte slänga i alla fall.

Varför skriver du KAN ha varit i kontakt med?

Du måste väl veta lite mer vad som hänt, är hela kofferten indränkt i bensin? Bara för att en bil är gammal hamnar det ju inte med automatik bensin i skuffen. Har du haft en läckande dunk där?

Nått bensinstänk eller att bensinångor funnits runt grejerna kan jag aldrig tänka mig gör den helt kass.

Står en bensindunk i skuffen, har garanterat runnit bensin på sidorna då man använt dunken. Dunk med spolarvätska har också stått där som det har runnit spolarvätska på sidorna av.
 
Vi hade en bensindunk som sprack i bagaget när vi hade våra klättergrejor där. Alla prylar badade i bensin. Detta var för några år sedan. Vi har använt allt sedan dess och det har bara gått fint.

Däremot så är batterisyra själva döden får nylon. Till och med ångor från batterisyra kan förstöra nylon direkt.
 
Lite humor i ett allvarligt ämne...

Det farligaste för slingor och rep är syra, t ex batterisyra, det förstör allt nylon och har orsakat olycksfall där rep gått av.

... Bensin och olja är inte lika farligt men har givetvis inget på klätterutrustningen att göra. Urin påverkar f ö rep och slingor märkbart.

Lägg utrustningen i plastbackar och lägg plast under, byt plasten ibland, vänd inte på den.........!

Ok, undvik bil kan jag göra då jag har 150 m till klätterklippan, men hur skall jag undvika att pissa???!!! ;)(OBS skämt)

Jag roade mig just att skicka frågan vidare till DuPont, men det är ju inte säkert vi får ett användbart svar då de måste tänka på risken att någon stämmer dem.
 
Lite löjlig nu kanske, men klätterskorna har man ibland gått på asfalt med, bilar läcker olja.Så troligen har skorna varit i kontakt med olja.

Skorna ligger i samma påse som övrig klätterutrustning, sele osv.

Hur är det?
Jag läste en olycksrapport för ett tag sen (1-2 år) om ett rep som hade gått av vid ett fall, efter att det lagts på asfalten på en parkeringsplats. Brottytan analyserades och man hittade spår av någonting (bensin, olja, diesel, syra?) från en fläck på asfalten där en bil stått och läckt.
 
Står en bensindunk i skuffen, har garanterat runnit bensin på sidorna då man använt dunken. Dunk med spolarvätska har också stått där som det har runnit spolarvätska på sidorna av.


jag har kört cross, enduro, snöskoter mm i en herrans massa år gemensamt för alla aktiviteter är att det förekommer nylon i olika funktioner och former. allt i från endurojackor, spännband, midjeväskor, rep mm har vid åtskilliga tillfällen på släpvagnar, i koffertar och garage fått bensin olja diesel mm på sig. några stänk som du beskriver kan jag aldrig tänka mig gör din utrustning helt förstörd. det är väl bara att spola av med vatten och göra lite tester. en del av det jag använder har varit med i 20år utan att visa tecken på att ge upp.

att fullständigt bada grejjerna i bensin eller få batterisyra direkt på dom är en annan sak, då är det nog bara att kassera. men det ser du, har du fått batterisyra på dom så blir det stora hål när du dränker i vatten. det är bara att blötlägga.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.