Vem avgör bedriften?

Frågan borde väl snarare vara "vem bryr sig om bedriften", men nu ska jag inte vara sån.

Det är i min värld solklart att Fredrik S gjort en (eller snarare en hel drös) skapliga bedrifter.

Det är lika solklart att det finns alpinister som gjort bedrifter som Fredrik Sträng knappast skulle klara av.

Vad som inte alls är solklart är om dessa i sin tur skulle klara av Fredriks bedrifter. Seven summits på sju månader är en j:a bedrift alldeles oavsett diskussioner om stil. (och alldeles oavsett om någon annan var aningen snabbare)

Att tjafsa om vem som är "bäst" är lika löjligt som att tjafsa om vem som förtjänar mest cred för sin OS-medalj. Den som vann 100m eller den som vann maran.

Marathonlöparna muttrar säkert om hur orättvist mycket uppmärksamhet sprintlöparna får och hur Usain Bolt aldrig skulle palla "riktig löpning" i "god stil". Och visst har dom rätt. Visst är det extremt mycket tuffare att springa drygt fyra mil än hundra meter.
Men det betyder inte att de skulle ha en suck att ens ta sig till kval på en sprintdistans.

(Däremot kan jag från bekväm fåtöljplats beundra bådas bedrifter)
 
Det är som sagt var och ens privilegium att bestämma dom egna kriterierna för vad som är en beundransvärd prestation inom klättringen. Inga allmänt erkända mätbara storheter finns.
(fast Alexander Hubers grad 11 på Westliche Zinne tycker jag är häftig)
 
Jag har för mig att Dhaulagiribestigningen ifrågasatts, men jag minns inte av vem eller varför. Stämmer det?
Vet inte. Jag tycker det är roligt att läsa om och se bilder från duktiga klättrares resor och bestignignar men har ingen koll på, eller intresse för, deras klätter-CV.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GustavOh Hur avgör du idag om en säkringsperson har koll? Klättring allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.