Bergsbestigning Alperna sommar 2011

Cremytos sa:
9 på en jobbighetsskala, delvis eskalerad av den höga höjden som jag misstänker gav mig höjdsjuka.

Vi körde skandinavisk stil så hade tält, kök och mat etc med oss upp. Detta tillsammans med klätterutrustningen samt oerfarenhet gjorde att ryggsäcken ökade i vikt till strax över 20 kilo.

Klart man kör skandinavisk (eg svensk. Norrbaggarna bangar ju inte för hytteturer), men ni hade väl inte med er hela packningen på toppdagen? Då är det ju grymt gjort.

Håller med om 9an på skalan. Sällan har en pizza och öl smakat så bra som nere i byn igen.

Jag vill också köra den svenska stilen! Men 20 kg första gången på ett 4000-metersberg känns sådar... Hellre en klarad topp och hytt än ett tält och att tvingas vända.
 
tips montblanc

Åh, blir alldeles lycklig av att titta på dina bilder! Men måste erkänna att jag på ett sätt blir ännu mer förvirrad. Hur många vägar finns det egentligen upp till den där toppen..?

Om jag förstått det rätt är Dome de gouter" den vanligaste? (Och lättaste?) Den som går via Goeterhyttan och där man passar den lite farliga stenrasrännan Colur-ngt?

Sedan klargör dina röda trådar en del när det gäller övriga leder.

Miage Bionassi-vägen är alltså till stor del en kamvandring? Blev ivf mycket inspirerad till den. Såg härligare ut än några andra bilder jag sett från Mont Blanc. (Men kanske säger mer om fotografen än om vägarna...) Om man bara hux flux kunde få en rejäl dos ledklättringsvana (som jag tyckte att det kändes som krävdes)...

Så är Tacul den med risk för lavin. Och det kan jag nästan se där på en av dina bilder. Riktigt fin bild med soluppgången för övrigt.

Brenvapelaren - knappast något för mig med den isklättringstraversen...

Tacul Maudit väst - rakt upp typ verkar det som. Kanske inte den lättaste vägen? Ser smått galet ut att åka skidor ner.

Eller vilken väg skulle du rekommendera, du som testat de alla?

Ang råd om att ha guide ett par dagar. Är det inte i så fall lika bra att ha med denna upp på toppen? Betalar man inte per dag? Annars känns det som om det kommer bli i stort sett samma som de övningar vi hade under kursen jag gick i somras (stegjärnsteknik, sprickräddning och sånt). Kan väl visserligen vara i behov av repetition, men är väl ännu säkrare att ha mer personen upp?

/Sara, som ja, gillar berg väldigt mycket.

Länkarna visar berget från olika sidor. Det finns 100-tals leder upp på berget. 3-4leder av dom är normalleder.

Jag tycker definitivt att du ska ha guide alla dagar. Men eftersom det verkade som du helt skulle skippa det, dels pga ekonomi så föreslog jag två dagar, bättre än ingenting! I bergen behövs omdöme och förmåga att ta rätt beslut. Det får man bara genom erfarenhet. Har det snöat tex så är ALLA leder mer eller mindre farliga för laviner. Går inte att säga att en led är farligare/svårare(om man nu bara ser till normalvägarna på MB) då det helt beror på rådande förhållanden, temperatur, snö, vind, hur varm/kall sommaren har varit, hur mkt turister det är på berget mm.

Vad du får av guiden beror förstås på vad du vill ha! Vill du lära dig stegjärnsteknik och glaciärräddning ännu en gång så är det upp till dig. Klargör vad ditt syfte är med dina guidedagar och vad du har för erfarenhet så är jag säker på att det blir är jätte bra.

Svar på din avslutande fråga om det blir säkrare att ha med guiden upp: JA! Alla har vi varit nybörjare, tänk långsiktigt, då går det fort! Bergen är rätt hänsynslösa ibland..

Lycka till!
 
Oj. Menar du att du sprang 3-milsrundor och ändå tyckte att berget var riktigt jobbigt? Ungefär hur jobbigt på en skala mellan 1 och 10? Och hur tung packning hade du då?

På hög höjd är det inte ovanligt att den som har bäst kondition inte är den starkaste. Vissa klarar hög höjd lättare än andra. Det vet man inte föränn man testat. Men självklart så underlättar det om man har en bra grundkondition så mitt tips är att skaffa en bra grundkondition så blir det så mycket roligare. Man kan hålla ett jämt och lugnt tempo och slippa stå o hänga så mycket. Ju mer och längre vila desto jobbigare att komma igång igen och allt känns bara som en plåga.
Så mitt tips är konditionsträning plus styrka i benen och överkropp. Men kom ihåg att man behöver inte träna som en elitidrottare.
Använd sunt förnuft.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.