Jeep i europa

Ursprunget till namnet Jeep är något oklart, men jag påstår utan vidare att jeep inte som begrepp var vedertaget i Sverige (eller annorstädes) innan det blev varumärke.

På den tiden Jeep gav upphov till det mer allmängiltiga begreppet fyrhjulsdriven terrängbil var det väl antagligen f ö bara Land Rover som felaktigt kallades Jeep. Möjligen kan det varit nån stackars Ford eller kanske Kaiser men de var nog rätt få i Sverige.
 
Jeep var väl från början den militära (US) förkortningen för GP =general purpose och härstammar från WW II, tror jag iaf... När själva varumärket uppstod vete fåglarna, eller möjligen Google ;)
[Ändrat av öringen 2007-01-16 kl 13:16]
 
Mezzner; sa:
Ursprunget till namnet Jeep är något oklart, men jag påstår utan vidare att jeep inte som begrepp var vedertaget i Sverige (eller annorstädes) innan det blev varumärke.

Ja, oklart är ursprunget. :)
(Det är lustigt hur amerikanerna lyckas röra till sin historia trots att den är så kort)
Jag påstår dock utan vidare att användarna kallade fordonet "jeep" innan Willys Overland gavs rätten att registrera det som varumärke.

Men det är egentligen skitsamma, eftersom språk varken styrs av juridik eller uppslagsböcker, utan av sina användare.
Således är "jeep" ett ord för terrängbil även på svenska (något som i och för sig både juridiken och uppslagsböckerna ger stöd för).

Till och med "stadsjeep" är ju ett ord numera. Eller är det bara Jeep Cherokee som är en stadsjeep?
 
öringen; sa:
Jeep var väl från början den militära (US) förkortningen för GP =general purpose och härstammar från WW II, tror jag iaf... När själva varumärket uppstod vete fåglarna, eller möjligen Google ;)
[Ändrat av öringen 2007-01-16 kl 13:16]

Ser nu att t.ex wikipedia slår min teori i spillror :)
 
Jag känner faktiskt till de flesta av de tänkbara förklaringarna till namnet och totalt sett är det som sagt oklart.

Att hävda att språkbruket idag och i Sverige beror på att man (troligen tämligen esoteriskt) kallade Jeeparna för jeep innan det var ett registrerat varumärke är nog mer än långsökt.

Jag är för övrigt inte anhängare till den i någon mån Lindströmska synen att ett felaktigt ord blir rätt när många säger det.

Det vore ungefär som att rösta vem som bor var innan man åker hem från jobbet varje dag. (Alltså ungefär...)

Bara för att språket inte bestäms av ett departement tycker jag inte att det står var och en fritt att missbruka språket med en förhoppning om att missbruket ska upphöjas till norm.

"Stadsjeep" är ett bra exempel på ett ord som är tveksamt att använda eftersom det inte är särskilt tydligt. Vad är en stadsjeep och vilka bilar med diverse egenskaper är inte stadsjeepar? Frågan är retorisk, och bara avseed att mana till eftertanke.
 
Om en avancerad resa måste innehålla motorer så föredrar jag Ferrari Enzo, eller varför inte Porsche GT3, mellan Abisko-Smygehuk! Hehe. Annars är det ju inne nu att tänka på miljön :)
 
erik_normark; sa:
Om en avancerad resa måste innehålla motorer så föredrar jag Ferrari Enzo, eller varför inte Porsche GT3, mellan Abisko-Smygehuk! Hehe. Annars är det ju inne nu att tänka på miljön :)

Tur man har cabbe dâ, sâ är man iallfall ute i naturen även i bilen. Kan ta av taket pâ Daihatsun oxâ, som är en jeep, men ingen stadsjeep, men funkar i stan oxâ.

När blir en terängbil ett godkänt fordon för debatt pâ Utsidan förresten? När den har pedaler och kedja?
 
gundj; sa:
erik_normark; sa:
Om en avancerad resa måste innehålla motorer så föredrar jag Ferrari Enzo, eller varför inte Porsche GT3, mellan Abisko-Smygehuk! Hehe. Annars är det ju inne nu att tänka på miljön :)

Tur man har cabbe dâ, sâ är man iallfall ute i naturen även i bilen. Kan ta av taket pâ Daihatsun oxâ, som är en jeep, men ingen stadsjeep, men funkar i stan oxâ.

När blir en terängbil ett godkänt fordon för debatt pâ Utsidan förresten? När den har pedaler och kedja?

Det här är ingen motoriserad diskussion, utan en rent semantisk sådan.

Du kan ge dig på att det finns ett stort antal människor som anser att din Daihatsu är en stadsjeep. Antagligen vet de mindre om bilar - ehr, språket alltså - än du.
 
För att återgå till ursprungsfrågan så fick jag känslan av att festandet var en väsentlig del av upplevelsen. Det kan man nog uppnå utan 4X4.
Beträffande motoriseade äventyrsutflykter i Sverige så har jag för mig att jag sett att sådana anordnas lite här och var. Förutsätter kanske eget fordon.

Jag skulle kunna tänka mig att det vore intressant för rörelsehindrade att kunna komma lite längre ut i naturen ( där terängkörning är tillåten) och få ta del av vår fina natur. Tror jag har sett något om skoterkörning enl ovan, men inget för sommarverksamhet.
Hmmm, spårar visst ur igen, sorry.
 
Hej Sebastian

Det är uppenbart att Staffan Andersson, Anders Hendriksson och Kurt Lager inte kan förstå hur man kan vilja kombinera motorsport med andra spännande uteaktiviteter och en kall öl. Vad inte är lika uppenbart är varför dom svarar på ditt inlägg.
Jag kan tyvärr inte hjälpa till men önskar dig lycka till med dina äventyr, och hoppas du får bättre tips annorstädes.

/NZ
 
Mitt inlägg innehöll en smula ironi, jag har ständigt dåligt samvete för mitt bilåkande, och jag är en stor miljövän! Tyvärr är jag och de flesta skulle jag tro beroende av transporter av nåt slag för att komma sig ut dit man vill. Bilen är här ett praktiskt och oslagbart hjälpmedel, men jag försöker begränsa det så mycket jag kan.
 
n_zackrisson:
Vad herr Hendriksson anbelangar vet jag inte, men personligen har jag inget emot motorsport, även om miljöeffekterna ger en del betänkligheter.

Vad som är desto klarare är dock forumreglerna, och därmed har du alldeles rätt i att det säkert går att få bättre svar på annat håll.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.