Hunddalhytta - Beisfjord

Hej

Har läst en del om denna sträcka på forumet och på norsk turistförenings hemsida. Det verkar vara en svår passage vid Helligvann (Basejavre), starkt sluttande snötäcke/glaciär. All information är dock några år gammal så jag undrar om någon har färskare uppgifter om läget?

Hasse
 
Basejávripassagen

Det är en riktigt knepig passage som inte bör företas i dåligt väder och helst med stegjärn då leden går över en ganska brant snölega som sluttar rakt ner i sjön. Kom dock över utan stegjärn, men rekommenderas ej. På andra sidan ner mot Beisfjord är det sluttande hällar som kan vara riktigt hala på sina ställen. Ta god tid på dig och gör det i så torrt väder det bara går.
Hoppas svaret inte kommer för sent, annars lär du ha upptäckt detta själv :)
 
Följdfråga

Någon som har erfarnhet av den rutten på vintern med skidor? Är det möjligt att passera med en hund som drar en pulka?

Thure
 
Hittade en handritad karta i den lilla hyttan i Hunddalshytta i vintras (som jag dumt nog inte tog något foto på) och såg det hela ifrån Vomtinden men gick inte där själv. Från Hunddalshytta upp till Basejavri ser det okomplicerat ut, kändes som om det är flackast norr om jokken.
Från Basejavri ner mot Beisfjord skulle man enligt kartan hålla söder om jokken om jag minns rätt och där ser det flackare ut. Dock inte för nära berget söder om för där var det skredfara. Skogen såg ut att vara ganska gles och lättforcerad fram till vägen nere i Stubblidalen.
Har ingen erfarenhet av hund med pulka och hur det ställer till det.

-Palle
 
Fram till Hunddalens slut är det rätt flackt på bägge sideor, gisk på södra, så norra kanske är lite bättre eftersom leden går där och man ändå måste över jocken förr eller senare.
Instinktivt känns det som att hunden skulle ha svårt att hålla jämna steg med pulkan i den branta sluttningen ner till traktorvägen som leder ner till Beisfjord... Ock skogen är rätt tät på många håll.
 
Vägen ner till Beisfjord

Det här är en tyvärr lite suddig bild på vägen upp till Basejavre från ungefär där traktorvägen börjar. Som syes brant och tät skog. Basejavre rakt upp.
 

Bilagor

  • Fjällen 2009 108.jpg
    Fjällen 2009 108.jpg
    41.1 KB · Visningar: 1,152
Jo, är nog klokt att följa lederna på vintern också, men på vintern kommer du inte att se de flesta merkeringarna på passagen ner mot Beisfjord precis efter Basejavre eftersom de är målade på rätt låga stenar. Försök dock att hålla dig så gott du kan vid leden. De branta hällarna och en pulka på glid gör mig lite illa till mods fatiskt... Lite mörk bild, men hällarna som ser ut att fortsätta rätt långt sluttar rätt förrädiskt nedåt framåt och till höger. De luttar liksom som ett halvt ägg snarare än en rak sluttning där man ser slutet.
 

Bilagor

  • Fjällen 2009 099.jpg
    Fjällen 2009 099.jpg
    22.5 KB · Visningar: 1,122
Bättre bilder

Här är bättre bilder på hällarna. Den andra visar hällarna från andra sidan den lilla sjön just nedanför som är ett utmärkt ställe att slå upp tältet på :)
 

Bilagor

  • P1020005.jpg
    P1020005.jpg
    33.5 KB · Visningar: 1,117
  • P1020008#2.jpg
    P1020008#2.jpg
    87.4 KB · Visningar: 1,155
Senast ändrad:
Thure, det var tur att Kårsakrille dök upp, annars hade du kanske skidat runt i den täta skogen och förbannat min felaktiga beskrivning. Från Vomtinden såg det inte alls ut att vara tät skog.

-Palle
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.