Gissa position Stockholms län

En utvikning: Den klassiska scouthatten...

Ser lite olika ut beroende på land och ev lokal tillverkning. Antar att de har en koppling till BP och det Boerkrig kan utkämpade i Sydafrika/Rodesia på den tiden det begav sig. Att man senare införde det som en del i scoutdräkten i en del länder har att göra med att det är ett hyfast bra plagg där solen är stark. Ridande gränspolisen i Canada har något liknande, likaså en del poliser i USA.

Den har väl inget riktigt namn utan kallas i scoutsammanhang mest för en "scouhatt" oavsett var den kommer från.

Har själv en scouhatt jag införskaffat i Ungern. Den påminner om de klassiska hattarna men ändå inte. Filtmaterialet är mer poröst och "skärmen" mindre. Tyvärr har den utsatts för svenskt väder på ett scouläger och ser idag rätt skabbig ut.

Svenska scouter har väl aldrig annamat denna huvudbonad utan här har man kört med båtmössor, baskrar och annat. Kan det beror på kylan månne?
//Dag
 
Utloppet

av Nyfors ned i Albysjön i Tyresö.

Jag avstår att lägga upp ny bild i nuläget då jag hoppas vara lite datoroberoende de närmaste dagarna. Så fritt fram för nya bilder.

Thure
 
Påminner om Ältasjön

med anläggning för biologisk rening av dagvstten. Men husen i bakgrunden tycker jag inte stämmer. Nånstans i Solna eller Sundbyberg?

Thure
 
Intressanta gissningar...

...från både Ringblom och Thure, men ingen är ens i närheten vill jag påstå :)
I närheten finns ett slags berg, där det kan gå utför med en jädrans fart om man vill (eller kunde tidigare i vilket fall).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.