Stort köksintresse - Välj ditt favoritkök

Kanske skulle vi ha en punkt till. Alla andra kök och brännare jag samlat på mig genom åren. Gärna med bilder det kan öka kunskapen hos de som läser tråden.

Det vit-emaljerade tvålågiga Optimus 535 som finns avbildat i inlägg 9 och 10 är ett av mina favoritkök för stug eller båtbruk. Finns också i militär grön variant.

Thure
 
Fortsätter lite off-topic.

Hittade en bild på nätet (nedan) på ett likadant kök men Primus 535. Primus var tydligen först och Optimus satte sitt eget namn på modellen sedan man köpt upp Primusnamnet.

Thure
 

Bilagor

  • primus535bMedium.jpg
    primus535bMedium.jpg
    40.1 KB · Visningar: 1,215
Kanske skulle vi ha en punkt till. Alla andra kök och brännare jag samlat på mig genom åren. Gärna med bilder det kan öka kunskapen hos de som läser tråden.

Det vit-emaljerade tvålågiga Optimus 535 som finns avbildat i inlägg 9 och 10 är ett av mina favoritkök för stug eller båtbruk. Finns också i militär grön variant.

Thure

Jag tror säkert lite OT kan höra hemma i denna tråd också. "Stort köksintresse - Välj ditt favoritkök". I den populära knivtråden diskuteras det generellt också, utöver startfrågorna i innlägg 1.
Men såklart om det är något omfattande så kan man starta en ny tråd eksklusivt för det ämnet.

Optimus 535 är ett trevligt kök. Har nu gått igenom båda de två exemplar som jag har. Fyndade dem för 300-400 kr st vill jag minnas :)

https://m.youtube.com/watch?v=trVQYX3_d94
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    37 KB · Visningar: 1,201
Äntligen en ny tråd om kök! :)

1. Vilket kök använder du på sommardagsturen?
Trangia Triangel med spritbrännare

2. Vilket kök använder du på sommarFLERdagarsturen?
Trangia Triangel om jag går själv. Trangia No. 25 med gasbrännare om jag har sällskap.

3. Vilket kök använder du på vinterdagsturen?
Primus MFS om jag måste smälta snö eller Trangia Triangel om jag har tillgång till vatten.

4. Vilket kök använder du på vinterflerdagsturen?
Primus MFS

5. Vilket kök är ditt drömkök och varför?
Det närmaste jag kommit mitt drömkök är nog Trangia Triangel. Jag gillar enkelheten och de obegränsade variationsmöjligheterna. Vikten och volymen är i det närmaste obefintligt. Den är idiotsäker och som pricken på i:et så är den tyst!
 
Så här brukar jag göra:

1. Vilket kök använder du på sommardagsturen?
Trangia 27 eller 25 (beroende på hur många vi är) med gas. För enklare matlagning eller solotur kan jag även använda en toppmonterat brännare för att spara vikt, dvs MSR PocketRocket eller MSR MicroRocket.

2. Vilket kök använder du på sommarFLERdagarsturen?
Trangia 27 eller 25 (beroende på hur många vi är) med gas

3. Vilket kök använder du på vinterdagsturen?
Thermos:)

4. Vilket kök använder du på vinterflerdagsturen?
Primus Omnilite Ti (Thermos om stugtur).

5. Vilket kök är ditt drömkök och varför?[/QUOTE]
Tror inte det är uppfunnet ännu;)
 
Nu kanske det är någon som tycker jag är "militärromantiker" men det är jag inte utan detta kök tycker jag min favorit på både sommar och vintern och det är "snuskburken". Eftersom jag är mera skogen på vintern så slipper man ha med sig vindskyddet och brännare o T-doja en yxa får följa med och man kan ju göra en brasa under kärlet.
Mitt dröm brännare får nog bli Tentipi-Hekla 7.
 

Bilagor

  • vinter och bushcraft 005.JPG
    vinter och bushcraft 005.JPG
    146.9 KB · Visningar: 1,087
Handlat på eBay

Har någon av er handlat något på Ebay någongång..?
Typ följande:
http://www.ebay.com/itm/Mini-Pump-a...223?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item41894c681f

Är detta "eftermarknadsprodukter"...?

Har också sett diverse småpryttlar, munstycke, service-detaljer, utbytes detaljer i mässing etc. ofta från Sydkorea, Japan eller Taiwan...Har någon handlat där? Erfarenheter?

Hej!
Jag har handlat ett antal gånger på eBay mest från USA men även Asien. Det har alltid funkat klockrent, varan har varit som beskrivits även när jag köpt begagnade delar.

Om man kollar på den länk du lagt till så skriver säljaren om du tittar under "Item specifics" att grejerna är nya. Om säljaren kan man se att han/hon är Top-rated seller med 99,7 procent positiv feedback från sina kunder.

Lycka till!
 
dagstur sommar: varierande, men antingen Primus 70, Optimus 123R (svea) eller Optimus 8R
Flerdagarstur sommar följer Svea med ut
Dagstur vinter blir det antingen Optimus 111 eller Primus MF
Flerdagarstur vinter avstår jag ifrån
 

Bilagor

  • SAM_1489.jpg
    SAM_1489.jpg
    68.2 KB · Visningar: 1,017
Mitt svar är
1. Primus Omnifuel eller skogsbrand...
2. Lika som ovan
3. Dito som nr. 2
4. Som första svaret exklusive skogsbranden.
5. Ett kök som vad heter han...? Xxargs skulle uppfinna. Bättre läromästare om friluftskök finns inte.

Sen vill jag förtydliga att Trangias vindskydd och kastruller mm tillsammans med både ved och omnifuelbrännaren är mig kär. Även om jag använder andra vindskydd och kärl som oftast.

Jo jag vedeldar i mitt trangiakök, är nog ensam vad jag vet. Men så är det ett gammalt kök också.

En annan sak jag vill bekänna är att jag kokar gröt i min kaffekittel över elden. Det blir gröt med smak av kaffesump...
 
Mitt svar är
1. Primus Omnifuel eller skogsbrand...
2. Lika som ovan
3. Dito som nr. 2
4. Som första svaret exklusive skogsbranden.
5. Ett kök som vad heter han...? Xxargs skulle uppfinna. Bättre läromästare om friluftskök finns inte.

Sen vill jag förtydliga att Trangias vindskydd och kastruller mm tillsammans med både ved och omnifuelbrännaren är mig kär. Även om jag använder andra vindskydd och kärl som oftast.

Jo jag vedeldar i mitt trangiakök, är nog ensam vad jag vet. Men så är det ett gammalt kök också.

En annan sak jag vill bekänna är att jag kokar gröt i min kaffekittel över elden. Det blir gröt med smak av kaffesump...

Påminner lite om Monsen, han kokar ju fisken i kaffepannan...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.