Ovanligt kort åksäsong på ÖIP denna säsong

På stadens tre(!) bandybanor finns det inget tid för åkning utan klubba. De som vill förbereda sig och prova utrustning etc får snällt vänta tills ÖIP öppnar, kanske till jul?

Naturisar tycks vara ett minne blott. Låt oss se sanningen i vitögat: Generationer förloras, barnen lär sig inte åka skridsko, såvida de inte tränar i någon klubb. Den tiden är sedan länge förbi, när vaktis spolade skolgården på lördagskvällen före första minusnatten, och man snodde på sig grillerna (begagnade bandyrör) redan hemma, för att cykla till skolan och hinna köra ett par mål innan det ringde in.
 
På stadens tre(!) bandybanor finns det inget tid för åkning utan klubba. De som vill förbereda sig och prova utrustning etc får snällt vänta tills ÖIP öppnar, kanske till jul?

Är man riktigt desperat finns faktiskt den lilla isplätten i Kungsan. Där får man många tillfällen att öva snäv kurvtagning.... :)
 
22 december

Idag har ÖIP skjutit fram sitt öppningsdatum till "tidigast 22 december" .....

Därmed är (minst) en hel månad av åksäsongen på ÖIP borta - om man även räknar in det planerade veckolånga avbrottet i januari.
 
På stadens tre(!) bandybanor finns det inget tid för åkning utan klubba. De som vill förbereda sig och prova utrustning etc får snällt vänta tills ÖIP öppnar, kanske till jul?

Naturisar tycks vara ett minne blott. Låt oss se sanningen i vitögat: Generationer förloras, barnen lär sig inte åka skridsko, såvida de inte tränar i någon klubb. Den tiden är sedan länge förbi, när vaktis spolade skolgården på lördagskvällen före första minusnatten, och man snodde på sig grillerna (begagnade bandyrör) redan hemma, för att cykla till skolan och hinna köra ett par mål innan det ringde in.

Hmmm ... "Nostagia isn't what it used to be" :)

Jag vet inte vilka tre bandybanor du menar men Friluftsfrämjandet i Huddinge har abonnerat på bandybanan i Visätra söder om stan, varje lördagsmorgon/förmiddag två timmar, sedan 17 november. Endast för långfärdsskridkoåkare. Har själv tillbringat ett par timmar varje lördagsmorgon sedan dess. Visst är naturis skönare men i väntan på den så ...

/Lennart
 
Visätra ligger väl i Huddinge kommun. Jo, Vi nöter på Sollentunas bandybana på överbliven tid. Jag talade Stockholms kommun. Med naturisar menar jag spolade - och plogade - bollplaner när minusgrader infinner sig. Sådant medium som våra stora skidskostjärnor formades på, tills man slutade spola och ploga. Då försvann också skridskostjärnorna...
 
Visätra ligger väl i Huddinge kommun. Jo, Vi nöter på Sollentunas bandybana på överbliven tid. Jag talade Stockholms kommun. Med naturisar menar jag spolade - och plogade - bollplaner när minusgrader infinner sig. Sådant medium som våra stora skidskostjärnor formades på, tills man slutade spola och ploga. Då försvann också skridskostjärnorna...

Sådana isar ska man nog snarare kalla för kulturisar. De riktiga naturisarna sköter sig ju helt själva, utan mänsklig inblandning.

Dom har förresten åter börjat spola på ÖIP, såg jag när jag tog en kvällspromenad förbi där igår kväll.
 
Sådana isar ska man nog snarare kalla för kulturisar. De riktiga naturisarna sköter sig ju helt själva, utan mänsklig inblandning.

Fråga Vikingarännets frivilliga om den saken. Ska vi slå vad om vad svaret blir?

Dessutom har du ju inte förstått alls vad vi diskuterar, nämligen skridskoåkning som motionsform och folkrörelse. Då går det inte att bara förlita sig på snöfria drömvintrar. Man måste ge folket stabila och självklara möjligheter. Dessa fanns på femtio- sjuttiotalen i långt högre grad än nu. Vi håller på att förlora flera generationer av skridskoåkare. Det ingår inte längre i uppväxtmiljön - finns ju ingen is! (Jo, kungsan då...)

Kvar blir elitsatsningar på ishockey och bandy på kontsis och ett gäng gubbar i övre medelåldern som diskuterar utrustning och låtsas att de är 18 (jag platsar helt klart där...). Holländarna skakar på huvudet, och norrmännen kör ifrån oss.

Kunde skridsko inte varar något mer än utflykter för pensionärsföreningar? Då måste vi ha is på närhåll också.
 
Skridskoföreningar uppvaktar staden

Läs här ett brev från aktiva skridskoföreningar till stadens ansvariga med anledning av skridskosportens kris i Stockholm - och därmed landet - beroende på obefintliga träningsmöjligheter. Detta går även ut över långfärdsskridskon som vid frånvaro av snöfria sjöisar kan ligga i träda säsongsvis. Något måste alltså göras, och alla som vill kunna åka några timmar efter jobbet får gärna hjälpa till att trycka på.

Ursäkta dubbelpostningen!
 
Östermalms IP öppnar idag 20 dec

Äntligen öppnar ÖIP, dock med naturis. De räknar med att dra igång konstfrysningen inom några dagar.
I kväll är det öppet 19-23.
Numret till telefonsvararen är 08-508 283 54
 
Fråga Vikingarännets frivilliga om den saken. Ska vi slå vad om vad svaret blir?

Dessutom har du ju inte förstått alls vad vi diskuterar, nämligen skridskoåkning som motionsform och folkrörelse. Då går det inte att bara förlita sig på snöfria drömvintrar. Man måste ge folket stabila och självklara möjligheter.

Jag har aldrig hävdat att man inte ska preparera isar - givetvis ska man göra det då det går! Jag tycker bara inte man ska kalla sådana isar för "naturisar", eftersom en naturis per definition inte är preparerad!

Just nu har vi f.ö. en "snöfri drömvinter" (så länge det varar). Och det är ju rema lämmeltågen av åkare ut på isarna...
 
Jag har aldrig hävdat att man inte ska preparera isar - givetvis ska man göra det då det går! Jag tycker bara inte man ska kalla sådana isar för "naturisar", eftersom en naturis per definition inte är preparerad!

Just nu har vi f.ö. en "snöfri drömvinter" (så länge det varar). Och det är ju rema lämmeltågen av åkare ut på isarna...

Av rent intresse, vilken definition använder du dig av ?
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.