Lundhags T-Erminator

På bilden i produktkatalogen på hemsidan (se nedan) så ser den ganska mycket ut som Bulliten om nu någon kommer ihåg den. En (egentligen flera modeller) Almgrenskridsko som aldrig blev någon hit. Ett spår i längsled i skridskon som man kan köra bindningarna fram och bak i.
Jag förstår inte riktigt hur dom får till sidojusteringen men SNS bindningen kanske monteras på små plattor.

11640.jpg


-Palle

PS. Breddade visst diskussionen något DS
 
Palle_Z; sa:
På bilden i produktkatalogen på hemsidan (se nedan) så ser den ganska mycket ut som Bulliten om nu någon kommer ihåg den.
Jag kanske minns fel men var inte Bullit en "vanlig" skridsko men med smalare platta för bindning och fot?

Kul att du hittade en bättre bild, de måste ha uppdaterat sidan under dagen.
 
Lasse Nilsson; sa:
Jag kanske minns fel men var inte Bullit en "vanlig" skridsko men med smalare platta för bindning och fot?

Jo, men fanns det inte ett spår i aluprofilen på Bulliten som bindningarna fästes i precis som det verkar vara i T-erminator? Själva profilformen (mer V än T?) är däremot ny för T-erminator.

Hittade inget om skenbredd på hemsidan.

-Palle
 
Monteringsplatta, vikt och leverans

Efter ett samtal till Lundhags fick jag veta följande:
- Skridskon har en monteringsplatta för att fästa bindningen. Denna platta tillåter justering i sidled.
- Vikten var lite osäker, uppskattningsvis lite tyngre än Sweskate, kanske 950 g per par (50 cm).
- Leverans (i Sthlm)sker förhoppningsvis inom en vecka, senast i slutet av november.


[Ändrat av rosengrenerik 2005-11-02 kl 11:43]
 
Fortfarande frågande

Den här tydligare bilden som du hittade Palle väcker ytterligare frågor. Vad är funktionen hos det svarta partiet i för och akter? Den röda spaken i aktern har den någon funktion?

Bulliten testade jag för ett antal år sedan. Den hade en avgörande svaghet att bindningen lätt lossnade när man körde fast med skridskon men designen kanske är förbättrad nu.
Bilden ovan indikerar att konstruktionen av fästet av bindningen är rätt mycket förändrad jämför med Bulliten men i och med att mellanplattan och bindingen inte syns på bilden är det svårt ha någon uppfattning om helheten.

Thure
 
Svårslipad?

Hörde av en affär att den inte ska gå att fästa i slipmaskiner, så det blir handslipning som gäller. Kan kanske vara en nackdel??? Lundhags har ju tydligen slipat skenan innan ihopsättning av skridskon...
(Det blir nog en Zandstra Blade eller Skater i alla fall...???)
 
Inte slipmaskin??

Var det möjligen en affär som saluför andra fabrikat och modeller eller som inte kan slipa hastighetsrör?

Tittar man på bilden ovan så har man svårt att förstå att dessa inte skulle gå att slipa i en proffsmaskin.

Vad det gäller hembryning av skridskor så kan det vara lite marigare med vissa typer av slipställ och skridskobindingar typ SNS och BC m fl då det inte finns så mycket horisontella ytor att stödja skridskons aluprofilöversida mot i ett slipställ.

De skridskor som är svårast att hembryna är konventionella hastighetsrör men det finns utmärkta men lite dyra brynställningar för dessa som även med fördel tar SNS-bindingsförsedda skridskor. Jag har själv ett sådant brynställ http://www.zandstrasport.nl/pictures/thumb/tn_Slijp Foss + JOHA.jpg som jag är mycket nöjd med.

Principen är att skenan kläms fast från sidan i en ställning som ser ut som en fotpall.

Se bild och nederländsk läsövning http://www.zandstrasport.nl/schaatsen/slijpen.html

Thure
[Ändrat av thureb 2005-11-18 kl 20:58]
 
Re: Inte slipmaskin??

thureb; sa:
Var det möjligen en affär som saluför andra fabrikat och modeller eller som inte kan slipa hastighetsrör?
Thure
Tja inte vet jag Thure. Det var cykel och skriskoaffären i Alvik (mitt mot färgaffären). "Bromma cykel och skriskor" eller vad de nu kan heta. Jag har varit där inne förut och tycker de är bra. De har andra Lundhagsmodeller, men sa att de inte tänkte ta in denna modellen just för att den inte går att maskinslipa. Du får väl höra med dom.
Lasse
 
Förflyttning av skenan i sidled inte alltid bra

Jag köpte almgrens BC med flyttbar X-adventure-raid bindning (typ samma som aces). Jag gjorde detta för att jag går med fötterna pekades ut åt sidorna ovanligt mycket och tänkte att detta kunde kompensera. Jag tyckte att det var bra i början. Jag testade sedan en ny snabbare åkteknik där man skjuter ifrån och kör fram den andra skridskon mer och längre i färdriktningen. Nu gav den speciella inställningen på skridskon en svajig känsla som inte alls var bra. Så vitt jag vet så har elitåkare skridskon centrerad och fast. Förmodligen för att det är optimalt. (Kommentera gärna detta påstående).

Vad gäller slipning så går det inte med ett vanligt brynställ om man inte tar bort bindningen först förståss vilket kan vara krångligt.

Vad gäller pjäxans styvhet, så anser jag att den är extremt viktig i alla fall när man åker fort. Bästa sättet att få styva pjäxor är att köpa ett par som känns för små men ändå bekväma. Jag körde först med Salomons x-adventure raid pjäxa storlek 43 som jag var nöjd med. Fick sedan för mig att de var något stora och köpte då ett par exakt lika dana fast 42 vilket för mig satte begreppet skridskoåkning i en helt ny dimension.

Mikael
 
Re: Förflyttning av skenan i sidled inte alltid bra

elvis1; sa:
Så vitt jag vet så har elitåkare skridskon centrerad och fast. Förmodligen för att det är optimalt. (Kommentera gärna detta påstående).

Om du tittar på ett par hastighetsrör så ser du att skenan sitter mellan stortån och pektån fram och under hälen ca 40% av hälens bredd från insidan således ej centrerad under hälen. Ju mer man parallellförskjuter skenan mot fotens insida desto mer kan foten lutas utan att den tar i vid frånskjutet dvs man får längre accelerationsfas per skär. Detta gäller ännu mer med lös häl klap eller slapp. Ännu mer lutning kan man få om man står högt över isen men det blir då instabilare och jobbigare för fotleden.

Thure
 
Re: Inte slipmaskin??

thureb; sa:
Vad det gäller hembryning av skridskor så kan det vara lite marigare med vissa typer av slipställ och skridskobindingar typ SNS och BC m fl då det inte finns så mycket horisontella ytor att stödja skridskons aluprofilöversida mot i ett slipställ.

Thure
[Ändrat av thureb 2005-11-18 kl 20:58]

Det går fint att slipa SNS-skridskorna hemma. Bara borra hål bak och fram i aluprofil och skruva fast i träklossar. Skridskorn är ju längre än bindningen. Jag har gjort såhär många år.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Onsala-Magnus Bindningsalternativ Lundhags EXA Långfärdskridsko 3
Brune Omkonstruktion av Lundhags Norröra räddningslina Långfärdskridsko 15
fairgeek How to get sns binding on Lundhags t-skate? Långfärdskridsko 1
awistran Lundhags fleet Långfärdskridsko 4
Sir Anselm Längd på Lundhags Striima? Långfärdskridsko 11
Brune Spetsar som lossnar på Lundhags Striim Långfärdskridsko 9
Berges Lundhags Domintor NIS Långfärdskridsko 4
Brune Ersättaren till Lundhags Core? Långfärdskridsko 3
Gråbuse Vilken långfärdsskridsko till pjäxan Lundhags Guide BC? Långfärdskridsko 22
MartinOhlin Lundhags återkallar skridskopiken ”Core” Långfärdskridsko 0
fekki Lundhags T-skate Pro med NNN BC-Bindning? Långfärdskridsko 6
MartinOhlin Flytta tyngden på Lundhags Core dubbelpik Långfärdskridsko 1
Joakim Ambrosson Lundhags Dominator NIS Långfärdskridsko 1
Laffe Erfarenheter av Lundhags T-skate Långfärdskridsko 4
joask202 Frågor om: Lundhags X-Arc Långfärdskridsko 0
Anders.Appelqvist En bra sak med Lundhags skridskor! Långfärdskridsko 5
Anders.Appelqvist Lundhags Dominator Långfärdskridsko 0
steos säkerhetssele Lundhags EXA jacket Långfärdskridsko 2
niklaz Mått på Lundhags Secura Safety System? Långfärdskridsko 0
emeliem Lundhags Exa NNN BC eller Zandstra Blade med BC? Långfärdskridsko 20
lq Lundhags Nordic: + / - Långfärdskridsko 0
marcusdk Strl Lundhags/Almgrens snabb !! Långfärdskridsko 14
Freddebergström Lundhags Nordic, fördelar/nackdelar? Långfärdskridsko 3
coolmanq Hur tar man bort vikten på Lundhags Pikstav vector? Långfärdskridsko 4
petmeu Modifiera Lundhags Nordic Långfärdskridsko 1
R-p Lundhags Delta eller Nordic ? Långfärdskridsko 2
david-d Is Lundhags stopping production of skates? Långfärdskridsko 1
Trilla lundhags snabb med löshäl? Långfärdskridsko 1
rannug Bästa dubbelpiken? Pikmakarn eller Lundhags? Långfärdskridsko 35
L.A. hur är lundhags cruise? Långfärdskridsko 1
Wisentdual Lundhags X-Pro och X-Arc Långfärdskridsko 8
Anders.Appelqvist Glapp, Lundhags duo som grundämne... Långfärdskridsko 3
elojanne Lundhags Delta & Vector, kvalitet eller skräp?? Långfärdskridsko 21
tiddelipom Ny skridskorygg från Lundhags? Långfärdskridsko 27
oberg_niklas Lundhags cruise Långfärdskridsko 1
europa12 Lundhags multi skate. Långfärdskridsko 2
ABL Lundhags Multiskate vs Duo !? Långfärdskridsko 1
erakopk Lundhags pikstav, fästa ihop Långfärdskridsko 5
Jonas.O Lundhags pikstavar Långfärdskridsko 5
mistral Lundhags Professional Mid Långfärdskridsko 6
duvillno Lundhags Cruise Långfärdskridsko 6
sandwichman Är Lundhags Multiskate bra? Långfärdskridsko 3
ajn Ny pik från Lundhags? Långfärdskridsko 5
L-Å Lundhags Cruise eller Zandstra Långfärdskridsko 1
mikaelb Fungerar skridskor för kängor (ex Lundhags Multiskate) Långfärdskridsko 1
lussekatten Lundhags SNS-pjäxor Långfärdskridsko 4
Brune Ny skridsko från Lundhags Långfärdskridsko 2
Henrik79 Lundhags Multiskate Långfärdskridsko 1
Kajsa2 Lundhags SVARTLÖGA Långfärdskridsko 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.