Räddning, försäkring mm i italien

Hej!
Hur är det med kostnader för helikopterräddning i italien och schweiz? Bör man ta förbundets resetillägg eller finns det nåt bättre tips? Hur långt räcker 100 000 kr vid en heli-räddning? Gäller alltså alpin klippklättring.
John
 
Hej!
Hur är det med kostnader för helikopterräddning i italien och schweiz? Bör man ta förbundets resetillägg eller finns det nåt bättre tips? Hur långt räcker 100 000 kr vid en heli-räddning? Gäller alltså alpin klippklättring.
John

Ring och kolla din hemförsäkring. Jag har aktsam, de täcker helikopterräddning.
 
Om det är inför piz badile så kan det va bra att kolla upp noga. För det är nog rätt skönt att få skjuts ner om ni lämnar grejer vid insteget, om de flyger till den sidan. Om de nu inte har färdigställt en bra firningspist på nordväggen.
 
100 000 kr kommer inte att räcka för helikopterräddning i Schweiz, skaffa tilläggsförsäkring eller spana på nån av de lokala alp ländernas försäkringsalternativ. Jag kör själv Österikiska Alpinklubben. Den är hyffsat billig(500 spänn om året) men betalar åh andra sidan inte ut speciellt vid invaliditet och liknande.
 
Har också hört andra som är med i utländska klubbar just för räddningsförsäkringens skull.

Det blir en extra utgift men ska man bo i hytta några dagar kan man snabbt spara in pengar genom klubbrabatt som normalt inte ges svenska klubbar.
 
Ett tips är The Austrian Alpine Club (UK), den Engelska filialen till Oesterreichischer Alpenverein. De är medlemmar i förbundet Club Arc Alpin - CAA och ger gott skydd i alperna. Sedan ger de information på engelska, rabatt på några engelska internetbutiker och är allmänt trevliga :)

Länk:
http://aacuk.org.uk/

Här hittar du lite om deras försäkring:
http://aacuk.org.uk/p-benefits
 
Om det är inför piz badile så kan det va bra att kolla upp noga. För det är nog rätt skönt att få skjuts ner om ni lämnar grejer vid insteget, om de flyger till den sidan. Om de nu inte har färdigställt en bra firningspist på nordväggen.

Med en bra försäkring kanske man kan få skjuts UPP också? :)
 
Ett tips är The Austrian Alpine Club (UK), den Engelska filialen till Oesterreichischer Alpenverein. De är medlemmar i förbundet Club Arc Alpin - CAA och ger gott skydd i alperna. Sedan ger de information på engelska, rabatt på några engelska internetbutiker och är allmänt trevliga :)

Länk:
http://aacuk.org.uk/

Här hittar du lite om deras försäkring:
http://aacuk.org.uk/p-benefits

Ser intressant ut. Ska kolla hemförsäkringen oxå, men detta verkar ju va ett bra alternativ!
 
I Italien så är det generellt att heli-räddning med sjukvårdsvistelse fortfarande är detsamma som att ringa en ambulans när man har en tex en bil-olycka på en väg, dvs egentligen "ingen" kostnad involverad för den skadade. För någon vecka sedan så lästa jag kort en rapport där man "återigen" diskuterar hur det skall bli i framtiden eftersom någon måste betala alla dessa utryckning, inklusive alla dessa "onödiga" fall där man egentligen inte behövt komma med helikopter från första början.

Om ni köper en försäkring i Österrike så ger ni "pengarna" till helt fel grupp....borde vara bättre att ta en i Italien - CAI - så stödjer man den lokala räddningen.

I Schweiz så måste man ha en försäkring som täcker kostnaden, räddningen är privat, och den skadade får stå för kostnaden. Enklast är att gå till hemsidan av REGA och helt enkelt betala en liten summa så har man allt löst. Återigen så stödjer man den lokala räddningen.

/Christian
 
Nu kollade jag med min hemförsäking (Salus, snart övertaget av Folksam) och där har jag helikopterräddning utan begränsningar. (Skulle tro att det finns nån klausul om 6000 m osv).

Något underligt att vi inom SKF säljer en tilläggsförsäkring via Folksam med SÄMRE villkor än detta - där är maxbeloppet nämligen 100 000 kr.

Hur som helst - som vanligt märker man att man tenderar att överförsäkra sig. Det ska tilläggas att min hemförsäkring inte har någon olycksfallsdel. Men för mig är det ett annat kapitel - olycksfallsförsäkring är bra, men inget jag specifikt köper för en klättertur!
 
Jag har ingen erfarenhet av olika försäkringar.
Men när jag började resa med jobbet skaffade jag ett European health insurance card

Kan vara bra om man inte förmår att tala för sig själv i vissa situationer.

Bra poäng - i AAC(UK)s föreskrifter så börjar deras försäkring där EHIC slutar, så EHIC är ett måste med dem och jag gissar att det gäller över hela linjen. EHIC-korten går ut på tiden dessutom, något jag upptäckte av en tillfällighet :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dangermouse Försäkring Alpin / Bigwall 13
Ix Försäkring Alpin / Bigwall 2
mattias_tornudd Försäkring Alpin / Bigwall 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.