Ytterligare en Björn väckt

Nä det tycker jag inte! Antagligen på grund av att den stora majoriteten är utlänningar som är här för att tjäna pengar för att försörja sin familj som bor långt bort och har det tufft!
dom är inte så intresserade av att hamna i rampljuset och kanske få betala skatt eller inte få sina bär uppköpta.
Dom har ju inte heller hund med sig i regel, och det är just hunden som är den stora orsaken till att björnar anfaller människor.
 
duckhunter; sa:
Nä det tycker jag inte! Antagligen på grund av att den stora majoriteten är utlänningar som är här för att tjäna pengar för att försörja sin familj som bor långt bort och har det tufft!
dom är inte så intresserade av att hamna i rampljuset och kanske få betala skatt eller inte få sina bär uppköpta.
Dom har ju inte heller hund med sig i regel, och det är just hunden som är den stora orsaken till att björnar anfaller människor.


Du har aldrig funderat på att vapen kanske skapar en trygghet som andra inte har vid kontakt med björn. Jägare måste ju dessutom ha en speciell mentalitet där björnen dessutom säkerligen mer ses som ett byte än av ickejägare. Om jag går i skogen och ser ett rådjur tänker inte jag på att äta rådjurssadel. Jag ser bara ett djur. Det spännner liksom inte i avtryckarfingret som det gjorde för Runar när han sköt ifrån sovrumsfönstret.

Det är enkelt och jävligt barnsligt att skylla på yttre faktorer som en oskyldig hund som inte kan försvara sig även om det kanske är en av faktorerna som spelar in. Snacka om enkelspårigt tänkande.


Om en björn går till skenattack mot en ickejägare så går eller springer han därfrån. En jägare skjuter om han kan.

"Utredning klar om jaktolycka med björn
Älgjägaren sköt två skott mot björnen - utan att få in en riktig träff. Sedan försökte han utan framgång slå mot djuret med geväret.

Det visar polisen utredningen om jaktolyckan i Norrbotten där en jägare dödades av en björn.

Den 17 oktober förra året anmäldes en jägare från Övre Tväråsel i Norrbotten försvunnen under älgjakt i Nausta söder om Jokkmokk. Polisen och jaktkamraterna satte igång att söka efter honom. Dagen därpå återfanns jägaren död intill ett björnide.

Nu är polisens undersökning om vad som inträffade vid idet klar, rapporterar Norrbottens-Kuriren.

I undersökningen konstateras att jägaren hann avlossa två skott mot den framrusande stora björnhonan som vägde närmare 130 kg. Ett av skotten träffade björnens vänstra öra och det andra i halsen. Inget av skotten var dödande.

Jägaren hann sedan inte avlossa fler skott, utan försökte förgäves freda sig mot björnens attack genom att slå mot den med geväret, som hade flera märken från björnens tänder.

Utsända jägare dödade björnen ett par dagar efter olyckan.

Det är mycket ovanligt att människor dödas av en björn. Före dramat i Nausta var den senaste gången 1902. Den olyckan skedde vid med en björnjakt i Norrland./TT "

Jag vet inte om han hade hund. En hund borde väl mer kunna avleda uppmärksamheten från jägaren.
 
åååå...

förstår inte att jag ids diskutera det här med ett gäng dumskallar utan natur&jaktvana.
Crazy(passande nick förresten) jag skyller inte på några hundar! Alla som vet någonting om jägare/björnangrepp, vet att det beror i regel på att hunden ligger ute på sök, möter en björn- blir rädd och sticker till husse, björnen springer av olika anledningar efter hunden- och möter där jägaren som blir rädd/överraskad och agerar därefter!

Klot! Är din kunskap om björnen så liten att du tror att den går till angrepp mot människan för att få föda? Isåfall är du en skam för jägarkåren..
 
Jag førstår att du inte ids. Ingen som jagar seriøst och vuxit upp med jakt kan diskutera jakt med "nøtterna" på utsidan och tro att de skall førstå. Jag førvæntar mig inte det heller nær jag tittar på deras profiler. De som "hetsar" mest bor i eller i nära anslutning till storstæderna, har som fritidsintresse att støva om kring i "jävligt najsa" områden i Stockholm och har på sin højd tagit livet av lite mygg och någon fisk. Kanske också kjørt øver någon hare med bilen och jobbar med ekonomi framfør en dator. På sin højd upplevt livet och det naturliga som något så ovanligt som att en gammal slækting gått bort men visst måste de få tycka vad de vill. Som Stenmark sa: "Hä løn seg int å förklar før dom som int begrip".
Det fina med Sverige ær ju att tex. Raskesven och Crazy får ha vilka åsikter de vill. Det ær också fint att man får sæga att vissa paltskallar inte begriper ett dyft och bara pratar skit.
Før de som jagar ær jakt naturligt. De som jagar bor i naturen och i naturen har det børjat bli mycket bjørn. Det ær fint att det skjuts någon då och då men det ær int lønt å førsk å førklar før de begrip int....
 
Aardwolf; sa:
Men du duckhunter. Hur många människor har blivit skadade eller dödade av björn här dom senaste 30 åren? Ja jag vet om han i Lappland förra året. Också en jägare. Men alla bärplockare som det snart kommer att vara i skogarna man hör aldrig talas om sådana som blir dödade. Bara jägare. Lite konstigt eller?

Kan det ha nåt att göra med att bärplockande polacker och annat löst folk har en tendens att vara aningen mer högljudda än en jägare i skogen?? Genomtänkt?
 
Re: åååå...

duckhunter; sa:
Klot! Är din kunskap om björnen så liten att du tror att den går till angrepp mot människan för att få föda? Isåfall är du en skam för jägarkåren..

Men söta du!! Var har jag sagt att en björn jagar människor?? Tillhör du skara som lägger dig och spelar död också?? En enkel fråga: VAR JAGAR DU?? Mycket björn där?? Det fattar nog du också att om en björn nu SKULLE slå en människa så äter den upp honom/henne!! Aldrig sett eller hört om joykilling bland nallar...Hur har du hanterat de björnar du mött och kan du då isf upplysa mig som är en skam för "jägarkåren"...

Björnar håller sig på sin kant i naturen men i bland är det trångt och det är sällan en människa inte saknas av anhöriga och hittas igen om de råkat ut för björn. Men det är så att de senaste åren har björnar börjat närma sig människor ovanligt ofta. Antagligen p g a det ofta vankas mat vid t ex passningplatser vid älgjakt. Fullt med mat OCH människolukt!! Därav associeras ofta människolukt med mat... Men det visste du antagligen.
 
Vad jag vet....

Nu har jag bara skummat genom alla inlägg men vad jag vet så har en björn skjutits av en småviltsjägare i västerbotten (hagel 222:a kombi).

Oftast är den största gemensamma jaktvandringen är vid älgjakt....(klass ett vapen)

Hundar av älghundsraserna är de vanligast förekommande som skäller på björn....

Detta är bara fakta om man sen vill vara för eller emot jakten är ju upp till var och en....

Jag är jägare näst intill fanatisk sådan....och vore jag beväpnad vid en "skenattack" small det nog när den kom inom ca en tiometersradie....

Men om jag var ute på skogspromenad med mina hundar tog jag nog till flykten/alternativt försökte skrämma....

Någon som tycker mitt resonemang är konstigt ???
 
klot; sa:
Aardwolf; sa:
Men du duckhunter. Hur många människor har blivit skadade eller dödade av björn här dom senaste 30 åren? Ja jag vet om han i Lappland förra året. Också en jägare. Men alla bärplockare som det snart kommer att vara i skogarna man hör aldrig talas om sådana som blir dödade. Bara jägare. Lite konstigt eller?

Kan det ha nåt att göra med att bärplockande polacker och annat löst folk har en tendens att vara aningen mer högljudda än en jägare i skogen?? Genomtänkt?

Men nu har du väl lite mycket fördomar:) Det är väl inte BARA polacker och annan importerad arbetskraft som plockar bär,

Men har fortfarande inte fått svar ang hur många som har blvit dödade av björn dom senaste 30 åren av er som är lever i skogen;) Som ni går på så är det ju rent livsfarligt att vistas där och speciellt då med hund.

Men men man blir som dom man umgås med. D.v.s inksränkt, fördomsfull och skrockfull. Ge dig ut bland vanliga människor så ska du få se att dom inte bits.
 
Skogen e mysig....

Finns ingen som helst anledning att vara rädd för björnar i skogen, men träffar du en, ha med kamera,respekt och ett par rena kalsonger.... Det är en upplevelse få förunnad. Vinden i ryggen är ett bra tips om du vistas i björntät skog som t.ex. Strömsundsområdet och Lofsdalsfjällen.
 
jonken; sa:
Jag førstår att du inte ids. Ingen som jagar seriøst och vuxit upp med jakt kan diskutera jakt med "nøtterna" på utsidan och tro att de skall førstå. Jag førvæntar mig inte det heller nær jag tittar på deras profiler. De som "hetsar" mest bor i eller i nära anslutning till storstæderna, har som fritidsintresse att støva om kring i "jävligt najsa" områden i Stockholm och har på sin højd tagit livet av lite mygg och någon fisk. Kanske också kjørt øver någon hare med bilen och jobbar med ekonomi framfør en dator. På sin højd upplevt livet och det naturliga som något så ovanligt som att en gammal slækting gått bort men visst måste de få tycka vad de vill. Som Stenmark sa: "Hä løn seg int å förklar før dom som int begrip".
Det fina med Sverige ær ju att tex. Raskesven och Crazy får ha vilka åsikter de vill. Det ær också fint att man får sæga att vissa paltskallar inte begriper ett dyft och bara pratar skit.
Før de som jagar ær jakt naturligt. De som jagar bor i naturen och i naturen har det børjat bli mycket bjørn. Det ær fint att det skjuts någon då och då men det ær int lønt å førsk å førklar før de begrip int....
Stenmark hade rätt.

Raskesven
 
Re: Reflektioner....

duckhunter; sa:
Varför är 90 % av dom personer man träffar i skogen jägare?
Hur kan en del jämställa människan och djuren?
Det pratas om oskyldiga och söta djur... det finns verkligen många Disneyfierade personer här..
Kan det vara så att duracellkaninen m. fl inte har ett skvatt skogsvana utan bara tycker det är fint att sitta hemma och tycka om något? Det låter så...

Kan lugnt säga att jag minsann inte träffar 90 % jägare i skogen. Men jag brukar hålla mig undan när det är älgjakt för det finns en del som inte borde ha med vapen att göra ute då. Av ditt inlägg kunde man nästan tro att det är det enda tillfället om året som du är ute.

Och vad är det nu för stor skillnad mellan djur och människa - eller vill du bara att den skall finnas?
 
Re: Skogen e mysig....

klot; sa:
Finns ingen som helst anledning att vara rädd för björnar i skogen, men träffar du en, ha med kamera,respekt och ett par rena kalsonger.... Det är en upplevelse få förunnad. Vinden i ryggen är ett bra tips om du vistas i björntät skog som t.ex. Strömsundsområdet och Lofsdalsfjällen.

Dom kan ju inte vara värre än flodhästar så kalsonger behövs inte och kameran är alltid med.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KLAGER Ytterligare en incident med jägare och björn Jakt 0
KLAGER Kommunpolitiker sköt järv - trodde det var björn Jakt 55
honkydory "Skadskjuten björn till angrepp!" Jakt 72
grodanbolle Björn vs Jägare Jakt 48
bengtjohansson Björn igen... Jakt 52
mille Älgjägare dödad av björn Jakt 140

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.