Ytterligare en Björn väckt

Oskyldig björn? Intressant uttryck. Anar en s.k. djurrättsaktivist bakom en sådan formulering. Kan din syn på djurs eventuella skuld appliceras på samtliga arter eller är den förbehållen björnar?

/Bengt
 
_Erik_; sa:
Precis, och samtidigt är det väldigt enkelt att sitta vid datorn och fördöma saker man aldrig varit med om själv.
För mig är det vissa skriver här helt ofattbart men man får väl hoppas att vissa kommer till insikt någongång här i livet.

Visserligen håller jag med om att det är alltför lätt att sitta vid datorn och fördöma, men jag tycker det största problemet i den här debatten (som blossat upp tre-fyra gånger på kort tid) är bristen på nyanser i vardera parts beskrivning av motparten. Man kan gärna fördöma, bara man gör det lite lagom. ;P

Men å andra sidan skulle det kanske inte bli någon riktig debatt om man inte fick beskylla varandra för att vara vansinniga björnmördare respektive helt insiktslösa pacifistfånar.
 
man kan inte utgå från det man läser i en tidning om man ska skapa sig en uppfattning om sanningen. I det fall man vet vad som verkligen har hänt och samtidigt läser om det i en tidning så är det väldigt sällan som det som står i tidningen stämmer helt med verkligheten.

Det är nog ingen överdrift att säga att man alltid kan utgå från att det som står i en tidning är vinklat och starkt färgat av journalistens värderingar och uppfattning.
 
Något jag funderat på denna höst är om det är så att det är osedvanligt många björnar som vaknat ur sitt ide eller om det är något annat.

Det har ju varit ovanligt mycket artiklar om 'jägare skjuter björn'. Men vad beror det på. Jag ser tre olika orsaker.

1. Ovaligt många björnar har varit sura då de blivi störda i sitt ide.

2. Pressen har förut inte skrivit så mycket om denna typ av historier. Dvs det har varit såhär många varje år.

3. Jägarna har varit osedvaligt trigger happy i år.

Är det någon som vet hur det är? (och snälla ni tolka inte in att jag är rabiat björnkramare bara för att jag tagit upp scenario 3).

mvh Christian
 
chralm; sa:
Något jag funderat på denna höst är om det är så att det är osedvanligt många björnar som vaknat ur sitt ide eller om det är något annat.

Det har ju varit ovanligt mycket artiklar om 'jägare skjuter björn'. Men vad beror det på. Jag ser tre olika orsaker.

1. Ovaligt många björnar har varit sura då de blivi störda i sitt ide.

2. Pressen har förut inte skrivit så mycket om denna typ av historier. Dvs det har varit såhär många varje år.

3. Jägarna har varit osedvaligt trigger happy i år.

Är det någon som vet hur det är? (och snälla ni tolka inte in att jag är rabiat björnkramare bara för att jag tagit upp scenario 3).

mvh Christian

Om det inte är slumpen så tror jag på alternativ 2. Sen dödsfallet har intresset för liknande händelser ökat och därför rapporterar medierna mer om det.
 
bengtjohansson; sa:
Oskyldig björn? Intressant uttryck. Anar en s.k. djurrättsaktivist bakom en sådan formulering. Kan din syn på djurs eventuella skuld appliceras på samtliga arter eller är den förbehållen björnar?

/Bengt
Djurrättsaktivist??? Jag tror du missuppfattar. En björn eller annat djur "under" människan är naturligtvis oskyldig i meningen att den försvarar sig själv, sitt ide, sina ungar, sin mat och inte har uppsåtet att jävlas, skaffa en trofé eller dylikt som vissa människor kan göra.

En björn eller varg eller annat djur på våra breddgrader, bortsett från människan, drar heller inte ut på utstuderat korståg mot andra varelser helt enkelt för att de ogillas. Att döda för dödandets egen skull är det mig veterligt inte många djur som gör, bortsett från människan.

Jag har gett uttryck för uppfattningen tidigare; det är synd att människan som sitter i den unika positionen att avgöra andra t.ex däggdjurs öde inte uppvisar samma grad av empati för andra varelser som intelligens.

Raskesven
 
chralm; sa:
2. Pressen har förut inte skrivit så mycket om denna typ av historier. Dvs det har varit såhär många varje år.

Det som du berör i punkt två brukar kallas the agenda theory inom journalistiken. Innebär i korthet att om något stort sker som uppmärksammas av media och privatpersoner, som t ex en färja som sjunker, så kommer medier fokusera på marina olyckor och tillbud under en tid framöver. Även om det 'bara' är en fisketrålare som gått på grund, något som inte skulle gett eko i media innan ämnet hamnade på agendan.

Kanske historien med de olycksalige björnjägaren som omkom väckte intresse för konflikten mellan djur och människa?

Anders
 
Duracellkaninen; sa:
I teorin skulle man väl kunna tänka sig att endast de som på något sätt varit utsatta för tex bankrån var de enda som fick uttala sig (tex bankkunder, kassörskor, försäkringsbolag och bankrånare).

Naturligtvis inte, jag själv är en åsiktbajsare av dignitet så visst.. MEN man måste nog FÖRSÖKA sätta sig in i situationen men åsiktsbajsar om.. Jag menar bara att det e nog inte så lätt när man väl sitter i den sitsen själv.. Samma med ditt exempel med knivknarkaren, där vet jag eftersom jag brottats med knivkarkare många gånger, relativt ofarligt.. Men som sagt, ett visst mått av objektivitet...
 
Skyldig eller oskyldig - är det grundfrågan?

Oskyldig björn? Raske-Sven har svaret på denna fråga. Eller skall vi vända på frågan Bengt? Är alla björnar ”skyldiga” och skall därför skjutas om tillfälle ges? Jag anar en person som anser att enskilda människor, som högre stående varelser, har rätt att skjuta oavsett diverse dumma lagar....

Är det detta som är grundfrågan i björndebatten – vem som är skyldig istället för om hot förelåg eller ej?


Kalla mig gärna djurvän, men djurrättsaktivist är för mig de som släpper ut minkar för att de tror att de hör hemma i den svenska naturen – eller tycker att jägare och slaktare är samma sak som mördare.

Björnar gillar jag bättre än giftormar (som jag inte alls gillar). Men när en huggorm kommer in på tomten hugger jag inte ihjäl den – och det gjorde jag inte ens när det var tillåtet.

Beträffande varför det har blivit så stort i år:

5: Något fler björnar.
4: Slumpen är normalfördelad. Så här många fall kan naturligtvis inträffa, men det är inte så vanligt förekommande, varför någon mer anledning bör förekomma.
3: Jägarna är mer triggerhappy? Inte omöjligt, dödsfallet tidigare i år bör ha påverkat nervositeten vid björnmöten, men det kan också vara så en jägare tagit vara på tillfället i något av fallen.
2: Media slår upp det större i år, men visst har attacker av björn haft stort ”nyhetsvärde” tidigare också.

Jag gissar att det är en kombination av ovanstående. Att björnar i ide blivit mer aggressiva i år tror jag dock inte är fallet.
 
-Patric-; sa:
MEN man måste nog FÖRSÖKA sätta sig in i situationen men åsiktsbajsar om.. Jag menar bara att det e nog inte så lätt när man väl sitter i den sitsen själv..

Instämmer och saxar därför detta ur mitt tidigare ordbajseri om ett annat björnmöte med olycklig utgång:

"Hej Bengt!

Jag gillar inte att man skjuter björnar, men jag hade skjutit i detta läge.

Hade det varit smart gjort? Nej, för jag hade antagligen kommit undan med relativt små skador om jag slutat att vara ett hot (=slängt mig ned på marken). Då det är svårt att få in en femetta i detta läge, innebär däremot ett skott sannolikt att jag får en skadskjuten jävligt purken björn att ha att göra med. Och då blir det inte lite skador. Så det är mänskligt, men jävligt dumt att skjuta även i detta läge."
 
Tråden ligger nog egentligen i fel forum. Det har inget med jakt att göra utan snarare "vilda djur" eller "överlevnad".
Det råkade vara en jägare som befann sig vid björnen när den väcktes. Men det kunde lika gärna ha varit en obeväpnad människa som varit ute med sin hund i skogen.
Om man i allmänhet vill diskutera hur man ska bete sig om man väcker en björn ur vinterdvalan så kan man lika gärna göra det under "överlevnad" eller "Vilda djur" då det är det som diskuteras och inte jakt.

Att använda sig av något som en tidning skriver för att bedöma om en enskild människa handlat rätt eller fel i en viss situation är nog vanskligt. Överlåt själva dömandet åt folk som undersöker fakta i fallet och med hjälp av vad som kommer fram i utredningen avgör om det är självförsvar eller om det är fråga om det är en brottslig handling
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KLAGER Ytterligare en incident med jägare och björn Jakt 0
KLAGER Kommunpolitiker sköt järv - trodde det var björn Jakt 55
honkydory "Skadskjuten björn till angrepp!" Jakt 72
grodanbolle Björn vs Jägare Jakt 48
bengtjohansson Björn igen... Jakt 52
mille Älgjägare dödad av björn Jakt 140

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.