Älgjägare dödad av björn

Mycket tragisk händelse. Personligen har jag sett björn två gånger, en gång i Arjeplogsfjällen när jag var 6-7 år och ute med mina föräldrar, andra gången på Vittangivaara nordost om Kiruna under lumpen. Första gången var på långt håll, den andra björnen skrämde vi upp i tätt björksnår på ca 20 meters håll. Den satte dock iväg i full fart genom snåren.

Spår efter björn, främst spillning ser jag dock ganska ofta i vissa områden. Risken (eller chansen om man vill se det så) att stöta på björn är väl inte så stor. Jämförelsen med älg är dock lite haltande tycker jag för vet man var det brukar finnas älg och är där på rätt tid så ser man ofta älg. Detsamma gäller inte för björn som är betydligt skyggare.

Dock så har björnstammen ökat, kraftigt enligt vissa och därmed risk/chans till björnmöte inom vissa områden. Ett antal björnar har setts i mer tätbefolkade områden runt Boden/Luleå och för inte så länge sedan blev en flicka till häst jagad ett par hundra meter av en björn i Sunderbyn (mellan Luleå och Boden). Det skulle vara intressant att se någon statistik över incidenter med björn inblandad.

Det är väl bara att hoppas för allas bästa att inte någon fler allvarlig händelse inträffar för då får rovdjursmotståndare verkligen vatten på sin kvarn och av den anledningen kan det vara motiverat att skjuta bort individer som upprättar revir inom mer tätbefolkade områden. Huruvida björnstammen i sin helhet kan skattas hårdare är dock inte jag man att bedöma.

/D
 
Erik, hur kan du veta det? Var du där?

Jag vill ogärna prata "skit" om en person som dött. Men vi måste väl ändå enas om att vi inget vet! Hur vet du att han agerade i nöd? Skulle han ha brutit mot jaktlagen så vore han inte den förste, och knapasst den siste.

/
 
Lustigt/tragiskt att se vissas reaktioner.
Tycker mig se en del allmänt jakthat i många av inläggen. "Klart jägaren retade upp björnen, det vet väll alla hur jägare är, skjuter på allt som rör sig"
"Man törs inte röra sig ute i naturen av rädsla för att bli skjuten"

Ett och annat rötägg finns säkert, med den stora majoriteten är ansvarsfulla friluftsmännikor.

Alla som tycker om AIK är vansininga, det såg man ju igår (ironi)

/Tommy
 
Tommy125; sa:
Lustigt/tragiskt att se vissas reaktioner.
Tycker mig se en del allmänt jakthat i många av inläggen. "Klart jägaren retade upp björnen, det vet väll alla hur jägare är, skjuter på allt som rör sig"
"Man törs inte röra sig ute i naturen av rädsla för att bli skjuten"

Ett och annat rötägg finns säkert, med den stora majoriteten är ansvarsfulla friluftsmännikor.

Alla som tycker om AIK är vansininga, det såg man ju igår (ironi)

/Tommy

Oj, nu ligger jag risigt till. Jag har uttalat mig något kritiskt mot jägare! OCH jag är AIK:are. :)

Nej, skämt å sido. Det är klart att de flesta jägare är goda människor. Och tro det eller ej men även de flesta AIK:are. :)

/
 
A.S.; sa:
Erik, hur kan du veta det? Var du där?

Jag vill ogärna prata "skit" om en person som dött. Men vi måste väl ändå enas om att vi inget vet! Hur vet du att han agerade i nöd? Skulle han ha brutit mot jaktlagen så vore han inte den förste, och knapasst den siste.

/

Nej, jag var inte där :)
Och man kan inte veta till 100%. Men eftersom han i media utpekats som en oerhört kunnig,erfaren och ansvarsfull jägare som dessutom befann sig på älgjakt på ett område där björnen är fredad så pekar ju ALLT på att han inte sköt annat än i nödvärn. Skulle han brutit mot detta skulle han riskerat fängelse,böter,indragna licenser osv och det hade knappast en person som lever för jakten riskerat.Och skulle han nu mot all förmodan
inte haft några moraliska betänkligheter mot att skjuta björn olagligt så varför skulle han skjuta en björn mitt i ödemarken där den ändå inte utgör ett hot mot någon tamboskap och han ändå inte skulle orka släpa trofen till en farbar väg?

Allt pekar på att han skyddade sig i nödvärn och inget pekar åt något annat håll.
 
Hej!

Intressant forum, intressanta åsikter. Jakten förefaller beröra långt fler än de som utövar den...

Jag tycker att det inträffade är djupt tragiskt, men vissa saker "bara händer". Otur, helt enkelt. Jag jagar inte, men har nära och kära som gör det. Jag lockas inte av skjutandet, annat än på tavla, men tar med liv och lust del i den minst lika viktiga och betydligt mer tidskrävande viltvården. Vad gäller den så kallade allmäna uppfattningen om jakt och jägare så vill jag citera en artikel i Aftonbladet:

"Jägarläraren Peter-Lorentz Johnsson rasar mot polisen.
- Det är skamligt att en död jägare lämnas i skogen. Det hade inte varit några problem att skjuta björnen, säger han.
Johnsson är en erfaren jägare och utbildare vid Jägarakademin i Grythyttan. Han är rasande över polisens agerande
- De hade kunnat kasta ner en chockgranat i idet så hade björnen kommit ut helt förvirrad. De hade hunnit skjuta 20 skott innan den hade vetat vart den skulle springa.
Mörkret då?
- Herregud, det finns nattglasögon. En vanlig ficklampa hade bländat björnen tillräckligt. Det är ett hån mot jägarens anhöriga att han fick ligga kvar."

När aparta åsikter som denna får komma till tals så är det inte konstigt att gemene man tror att jägare är skjutgalna marodörer! I ett slag har Johnsson åsamkat jaktsverige mycket större skada än vad något vilt djur lyckats med. Chockgranat, mörkerglasögon, "20 skott"??? Mannen verkar ju nästan vilja förklara fullskaligt krig mot djuret i fråga... Uppretade känslor i all ära, men någon som sägs vara utbildare i jakt borde ha bättre koll på begreppet "jaktetik". Skönt att de flesta man möter ute i verkligheten är mer sansade människor.
/Richard
 
Raskesven; sa:
BAX; sa:
.....
I helgen smög min kompis på ett ståndskall på vad han trodde var en älg. Det var en björn som just gått i ide, när min kompis insåg detta började han backa, men björnen hörde honom och rusade ut ur idet. Historien slutade dock utan blodspillan.

/BAX
Kom igen nu. Hur avlöpte mötet? Drog sig din kompis undan medan björnen stannade vid idet, sprang björnen iväg eller vad?

Raskesven

Min kompis insåg att det var en björn där, han backade, men björnen lyckades höra honom. Björnen störtade ut ur idet, utan att ens stanna i ingången och titta sig omkring, rakt mot ljudet.
Min kompis handlade helt mot bättre-vetande-i-denna-tråd, han sprang som fasen. Det är väl ryggmärgen som tar befälet i en dylik situation.
Iallafullafall blev björnen nöjd med att fridstöraren tog till schappen och vände sin irritation mot hunden istället.
Hunden kom tillbaks till min kompis efter nån halvtimme.
Björnarna har ju inte lagt sig än, utan har inrett och börjat provligga. Dom håller sig ganska nära idet nu.

/BAX
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Re: Re: Även björnar blir förbanande

SnowRider; sa:
crazy; sa:
Det är ju helt självklart att jägaren inte blev lite sugen på en fin liten björntrofé som han kunde spatsera runt i Jokmokk med?
Det betvivlar jag starkt på att det var den anledningen.
Detta p.g.a. att björn jakten är avlyst sedan någon vecka för att kvoten för skjutna björnar i norrbotten är fylld.

Så inte skjöt han för att få en björn trofé.

Nja så enkelt är det inte att man inte kan skjuta en björn bara för att jakten är avblåst men i det här fallet tror jag inte att det handlade om tjuvjakt. Var flera jägare som var ute för att jaga älg om jag förstått tidningarna rätt och då är man otroligt korkad om man tjuvjagar björn.
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Re: Även björnar blir förbanande

crazy; sa:
Rent spontant kände jag att de skulle lämna björnen ifred för i helvete. Om björnen inte hade varit skadeskjuten? Hade det då inneburir att man automatiskt avlivat björnen åndå?

[Ändrat av crazy 2004-10-19 kl 18:18]

Om björnen har dödat en människa är det nog så att man tar det säkra för det osäkra och avlivar den. Är bara två eller tre stycken som vet vad som egentligen hände och hundar har svårt att förklara. Kan helt enkelt vara så att det var en björn som fått en knäpp och hur gärna vi än vill ha björnar i våra marker så kan man inte chansa och låta en sån björn springa omkring.
 

avslutad210712

Gäst
Tumbleweed; sa:
"Jägarläraren Peter-Lorentz Johnsson rasar mot polisen.
- Det är skamligt att en död jägare lämnas i skogen. Det hade inte varit några problem att skjuta björnen, säger han.
Johnsson är en erfaren jägare och utbildare vid Jägarakademin i Grythyttan. Han är rasande över polisens agerande
- De hade kunnat kasta ner en chockgranat i idet så hade björnen kommit ut helt förvirrad. De hade hunnit skjuta 20 skott innan den hade vetat vart den skulle springa.
Mörkret då?
- Herregud, det finns nattglasögon. En vanlig ficklampa hade bländat björnen tillräckligt. Det är ett hån mot jägarens anhöriga att han fick ligga kvar."

När aparta åsikter som denna får komma till tals så är det inte konstigt att gemene man tror att jägare är skjutgalna marodörer! I ett slag har Johnsson åsamkat jaktsverige mycket större skada än vad något vilt djur lyckats med. Chockgranat, mörkerglasögon, "20 skott"??? Mannen verkar ju nästan vilja förklara fullskaligt krig mot djuret i fråga... Uppretade känslor i all ära, men någon som sägs vara utbildare i jakt borde ha bättre koll på begreppet "jaktetik". Skönt att de flesta man möter ute i verkligheten är mer sansade människor.
/Richard

Håller med ovanstående. Sedan tycker jag att "jägarläraren" hade lite otur när han tänkte. Tänk ifall björnen inte låg i idet utan låg i skadad i skogen och de som skulle avliva den hade trampat på den innan de kom fram. Gissar att nattglasögonen gjort lite nytta då.

Om personen som uttalat sig är jägarlärare (vad fasiken det nu är) så tycker jag att han skall tänka över sitt yrkesval både en och två och tre gånger.
 
Inte utan min älgstudsare

Det är fler än "jägarläraren" som reagerar med mer vapen åt skogsbygdfolket. DN:s utsände norrlandsreporter skriver:
Men jag kommer nog att överväga ta med mig min älgstudsare även när det inte är jaktsäsong. För säkerhets skull.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=333327&maNo=0.

Detta mindre än 5 centimeter i papperstidningen från uppgiften att en skadskjuten björn är mycket farligare än en icke-skadskjuten.

Sällsynt onyanserad text för att vara DN.

/Mille
 
Re: Inte utan min älgstudsare

mille; sa:
Det är fler än "jägarläraren" som reagerar med mer vapen åt skogsbygdfolket. DN:s utsände norrlandsreporter skriver:
Men jag kommer nog att överväga ta med mig min älgstudsare även när det inte är jaktsäsong. För säkerhets skull.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=333327&maNo=0.

Detta mindre än 5 centimeter i papperstidningen från uppgiften att en skadskjuten björn är mycket farligare än en icke-skadskjuten.

Sällsynt onyanserad text för att vara DN.

/Mille

Jo det är väl bäst att alla skaffar sig en älgstudsare annars vågar man sig inte ut i stora stygga mörka och otäcka svenska skogen..."ironisk" :-(

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=333327&maNo=0
"Jag tänker absolut inte sluta vara i skogen av rädsla för att bli attackerad av en björn. Och jag kommer definitivt att fortsätta röra mig på jägares vis, för det är så vi går i skogen där jag kommer ifrån. Men jag kommer nog att överväga ta med mig min älgstudsare även när det inte är jaktsäsong. För säkerhets skull.
Annika Rydman"

Jag undrar varför hon måste fortsätta röra på sig på "jägares vis" när hon inte jagar om hon nu är så väldigt rädd att bli överfallen av en Björn...

/F
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KLAGER Kommunpolitiker sköt järv - trodde det var björn Jakt 55
honkydory "Skadskjuten björn till angrepp!" Jakt 72
grodanbolle Björn vs Jägare Jakt 48
KLAGER Ytterligare en Björn väckt Jakt 64
bengtjohansson Björn igen... Jakt 52
KLAGER Ytterligare en incident med jägare och björn Jakt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.