Vad tycker vi om vargen ?

Duracellkaninen; sa:
På ön Kodiak har man tröttnat på att försöka hålla nötkreatur vid liv, då björnar på upp till 700 kg plockar dem som höns (de gånger de vill vill säga, ty de gillar lax mycket bättre). Lösning? Bufflar!

Jag har tyvärr en väldigt grafisk fantasi vilket gör att jag väldigt lätt får "filmer i huvudet".

Fan Christer!! Du kan ju inte skriva att Björnar plockar kossor som höns.. Du kan ju själv tänka dig vilken jävla film det blir!!
 
Vadå æger ?

Du skall veta att jægarna inte æger ett skit. Staten æger viltet på kronans marker. Modo, Stora, SCA m.fl. æger viltet på sina marker och ær bara intreserade av att avskjutningen av akdedjuret ælgen blir så stor som møjligt. Hade det inte varit før de miljø- och viltmedvetna jægarna hade vi haft en mycket liten ælgstam. Ælgstammen ær mycket beroende på hur avskjutningen planeras och det ligger jæv... mycket i jægarnas intresse att fortsætta ha en stark ælgstam. Vi slåss och anstrænger oss før att få ha ælgen kvar. Det ær en tuff kamp mot skogsbolagen som vill se ælgen næstan utrotad før att skogsproduktionen skall skadas så lite som møjligt.
Vakna och tacka oss jægare før att vi bryr oss.
 
Det är skogsbolagen som föder älgstammen med alla avverkningar, det är en stor älgstam trots att den sköts dåligt av jägarna. På flera ställen bla i Tärnaby har ju älgstammen kraschat (nej det finns inte varg där), man har helt enkelt skjutit sönder den. Det är få jakvårdsområden som har en väl fungerande viltvård med en livskraftig viltstam. Att sedan skogsbolagen vill minska på viltstammen är fullt förståeligt eftersom de orsakar så stora skador, man kan väl kalla det skyddsjakt.
 
Filmen Björnar plockar kossor som...

Ledsen Patric, men ibland blir det inte så lyckat. Men en sådan kortfilm skulle jag verkligen vilja se....

Jag önskar bara jag kom ihåg var en viss underbar filmsnutt finns på nätet (där en laxfiskare blir så förbannad på en björn att han anfaller björnen). Naturligtvis ett montage, men vilken film! Björnen gör en skitsnygg roundkick!
 
Re: Filmen Björnar plockar kossor som...

Duracellkaninen; sa:
Ledsen Patric, men ibland blir det inte så lyckat. Men en sådan kortfilm skulle jag verkligen vilja se....

Jag önskar bara jag kom ihåg var en viss underbar filmsnutt finns på nätet (där en laxfiskare blir så förbannad på en björn att han anfaller björnen). Naturligtvis ett montage, men vilken film! Björnen gör en skitsnygg roundkick!


Är detta filmen du menar?

http://www.azsilver.com/spiritkeep/images/bear-fight.mov

/Anders
 
jonken; sa:
Har alla som vil ha ett så stort bestånd av varg i Sverige verkligen klart før sig vad vargen gør med hundar, katter, tamboskap ælgarna och lilla søta Bambi ?

Vad tror ni ??

Vilket jävla skitsnack. Försök att komma med fakta istället för att komma med en skrämseltaktik som är lika uråldrig som en kd-politiker.
Fakta: Enligt Viltskadecenters uppgifter har det i Sverige under perioden 1998-2001 dödats totalt 23 hundar av varg och 13 hundar har skadats. En enkät bland drygt 400 jägare som jagar i vargrevir visar att risken inte är större att hunden blir dödad av varg än att den blir trafikdödad.

Kör försiktigt!!!!
 
Mera varg och riktiga jägare!

jonken; sa:
Skall vi ha vargen i de svenska markerna ? Forskare, politiker och naturvårdare vill ha två hundra vargar i Sverige. Før att vargstammen skall vara sæker från inavel skall den innehålla fem hundra djur.
Japp, fler vargar och vi skulle få en naturlig invandring om inte ryssar å finnar höll dom under kontroll borta i öst
Om stammen skall slæppas upp till fem hundra djur skall den sedan regleras med jakt. I Norge fick profesionella jægare i uppgift att skjuta sju djur. De klarade tillslut av att skjuta två. Det blev ett miljonprosjekt der man tillslut anvænde helikopter utan att lyckas. Vi har ingen erfarenhet av att jaga varg !!
Med de var ju norrmän :-D Malmbergsvargen var också en tuffing men det är bara att jägarna börjar "ränna" varg i djupsnö som förr i tiden. Ut i djupsnörn med 8 1/2 fots tegsnäsare. I norr klarar sig inte vargern, det finns skotrar över allt och 30/06án är aldrig långt borta. Varg, järv och björn lever farligt och dör av nickelförgiftning om de tassar för nära renarna. Där har vi grabbarna som kan hålla vargen på stången.
Snakkade med en kanadensisk kompis som ær insatt i vad vargen kan gøra med viltbestånd och konstaterade att vi kan sæga hej då till ælg- og rådjursjakt om vargstammen blir så stor som politikerna vill.
Då kan ju jägarna lära sig jaga varg?
I Baltstaterna ær man van att jaga varg men kan ændå inte hålla vargstammen på en læmplig nivå. Dær jagas varg med alla medel året runt och betraktas som ohyra.
För lite snö och skotrar men balterna är bara dåliga jägare.
Har alla som vil ha ett så stort bestånd av varg i Sverige verkligen klart før sig vad vargen gør med hundar, katter, tamboskap ælgarna och lilla søta Bambi ?
Mjukis där, katter som inte hinner upp i träden dör av det naturlig urvalet och knähundar som inte kan slåss med varg är inget att ha å dän där jävla Bambi är bara ett uttryck för den Amerikanska kulturimperialismen där man förmänskligar alla djur. Djur är djur och de lever av gräs eller av att andra dör.
Mera varg och riktiga jägare.
// ;-D Roland
 
Re: Mörkrädd

45-70; sa:
Vargproblemet växer oss snart över huvudet och sen har vi som gillar jakt inte mycket att hämta.

Nä det är synd om er som inte får skjuta hur mycket ni vill i naturen. Ni får gärna döda, älgen får gärna döda i trafiken, men om vargen dödar då skriker ni i högan sky?

Jag har senaste åren pratat en hel del med olika samer, aktiva renskötare. Och om man ser till dem som bott där hela sitt liv så finns det en sjysst inställning till rovdjuren. Man får leva tillsammans med dem.

Då är det ganska fantastiskt att vi sörlänningar inte skall kunna det.
 
Svensk "naturvård"

Jag blir uppriktigt rädd och förbannad när jag läser vad vissa anser i rovdjursfrågan!
Vi Svenskar är jävligt snabba att kritisera andra länder angående hur de sköter naturvården, men vi är faan inge bättre själva.
Att vi riskerar att på sikt utrota ett flertal arter (genom inavel) pga rädsla (okunskap) och egoism (läs egen jakt) är rent pinsamt!
Exempelvis Rumänska Kapraterna (se utemagasinet 3-2002) hyser 5500 björnar, 3000 vargar och 1500 lodjur på en yta dubbelt så stor som Jämtland!
Om nu 500 vargar skulle käka upp den svenska älg och rådjursstammen, vad lever då alla dessa rovdjur i Rumänien av?!?!

Sedan ska man komma ihåg att rovdjuren främst tar de klena och sjuka individerna (lättare byte) och därmed utövar ett naturligt selektionstryck, istället för jägaren som helst skjuter stortjuren med en massa taggar på hornen!


Frågan är väl egentligen om vi människor har rätt att bestämma vilka andra arter som har rätt att finnas och vilka som vi vill ha bort. Det tycker iallafall inte jag!
 
Matvanor

Appropå vargens matvanor så är det så att de tar 'lätta' djur. Det behöver inte vara sjuka djur utan kan mycket väl vara 5-10 får i en hage.

Det intressanta i den här frågan är också att de som bor i vargområden är mer negativa än andra. Dettta ser jag som det största problemet, att de som bor nära vargen och påverkas av den ser det som ett stort problem som de inte kan påverka.

Lätt för stadsbor att säga att vi skall ha si och så många vargar när deras enda kontakt med 'vildmarken' är på tv eller på sin höjd ett par veckor per år i fjällen. Jag förutsätter också att även djurvänner i stan förstår att man blir fäst vid sina djur, även om det rör sig om 30-40 får. Man vill att de ska ha det bra och dö på ett så skonsamt sätt som möjligt. Ok om vargen skulle ta ett djur ibland, men när vargen tex river 27 får under två nätter så blir man naturligtvis förbannad.
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_2696541.asp

Sen kan man ju glömma 'öppna landskap' om man inte kan ha djur på längre avstånd från gården än vad el-kabeln räcker.

Läs följande intressanta artikel:
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_2215695.asp

/Johnny
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KLAGER Jägare vill ha vargen inhägnad Jakt 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.