Hur bra är kronans M90?

jag minns det som att man hade olika kängor beroende på befattning? Har för mig att min pluton
fick speciella "pansarkängor" när vi gick vidare från grundutbildningen. De som såg ut som vanliga m90, men skulle enligt utsago ha stålhätta.
 
Hej!

Regnställ 90 - Har hört mycket lovord om detta. Det ska vara lätt, totalt tätt och dessutom skydda mycket bra mot kraftig vind. Låter dock lite bra för att vara sant!

För att balansera upp intrycken av detta regnställ måste jag säga att det är tämligen värdelöst. Jag gillar verkligen känslan av det stretchiga materialet men eftersom det inte håller regnet ute så blir betyget underkänt eftersom det kallas för ett regnställ. Under en fjällmarch med regn blev nog alla eller de allra flesta i min pluton rejält blöta igenom när det började regna på riktigt. Ska man ha ett regnställ som bara behöver klara fint eller måttligt regn kan jag tänka mig att detta är ett prisvärt alternativ.

När det gäller kängor så vet jag inte riktigt hur många det finns i 90-systemet men det är ett gäng. Det finns både sommar och vinter. Tror att utförandet med stålhätta också finns i både sommar och vinter. Jag vet att skyttarna och förarna på min strf 9040 pluton hade stålhättakängor ute(ett eller två par... troligtvis två), men vi chefer fick nöja oss med vanliga sommar och vinterkängan. Sen har vi ju kapitlen om sjöstridskängor och flygkängor också men det är inte min planhalva. Har dock för mig att de båda finns i olika utföranden. Allt detta är kängor i uniformssystem M90 men det finns ju också andra fotdon.

Sammantaget om kronans materiel kan väl sägas att den fungerar mer eller mindre bra, att den håller för det mesta den är avsedd för och att den inte på något sätt vinner pris för att vara vikteffektiv. Köpte på mig en del när jag gick i grönkläder, tex värmetröja M96 (den som någon kallade en tjockare värmetröja 90. Används på norrlandsförbanden) och underställ mm. Efter muck insåg jag dock att det var väldigt tunga kläder. Numer används de bara som oömma skogskläder när jag inte behöver tänka på vikten, men för det fungerar de utmärkt.
 
För att balansera upp intrycken av detta regnställ måste jag säga att det är tämligen värdelöst. Jag gillar verkligen känslan av det stretchiga materialet men eftersom det inte håller regnet ute så blir betyget underkänt eftersom det kallas för ett regnställ. Under en fjällmarch med regn blev nog alla eller de allra flesta i min pluton rejält blöta igenom när det började regna på riktigt. Ska man ha ett regnställ som bara behöver klara fint eller måttligt regn kan jag tänka mig att detta är ett prisvärt alternativ.


Finns det olika m/90 Regnställ? Har sätt en något plastigare än de jag har.

I allafal håller mitt HELT tätt, dvs står jag still eller har måttlig aktivitet =torrt
Stor rörelse eller ansträngande aktivitet = blöt (men inte utifrån)

Är väldigt nöjd med byxorna som är vida nog att ta av med kängor på samt att de inte behöver tas av när du skall göra nr 1. väger ca 950 g tot
 
När det gäller kängor så vet jag inte riktigt hur många det finns i 90-systemet men det är ett gäng. Det finns både sommar och vinter. Tror att utförandet med stålhätta också finns i både sommar och vinter.

Vad jag vet så finns det sommar- och vinterkänga. Båda har tåhätta i hård vinyl. De första modellerna tillverkades med stålhätta men risken för frysskador var för stor varför man numera kör med vinyl.
 
Vad jag vet så finns det sommar- och vinterkänga. Båda har tåhätta i hård vinyl. De första modellerna tillverkades med stålhätta men risken för frysskador var för stor varför man numera kör med vinyl.

Marschkänga 90 STH heter varianten av sommarkängan med stålhätta. Tilldelas vagnsbesättningar och liknande (apropå att få en pansarvagn på tårna). Vinterkänga med stålis finns, såvitt jag vet, inte.
 
Regnställ m/90

Jag gillar regnstället, mest för att det känns mjukt och stretchigt och därmed är trevligt att bära. Dessutom tror jag att det andas en smula. Dock har jag aldrig testat det "to the limit". Mc-ordonnanserna i lumpen klagade på att regnstället inte dög att åka båge i. Även om mc inte hör hemma på det hör forumet kan man ju se det som ett prestandatest (den gamla regnkappan stoppade för mc-åkning, men hade nackdelen att vara osmidig samt att man såg ut som en tönt i den).

Regnkläder är svårt, om de håller regnet ute så blir man blöt inifrån istället, lite lose-lose. Beträffande täthet vet jag alltså inte vad som ska klassas som "bra". Försvarets regnbrallor har den stora fördelen att vara lösa "holkar", och är alltså enkla att ta på samt lämnar grenen öppen. Man kommer alltså lätt åt gylf och fickor i de ordinarie brallorna.
 
Fältjacka 90
Fältbyxa 90


(klipp)
byt ut kängor, och vintermössa.. glöm inte M90 värmetröja och skidhandskar, bra grejer..

...glöm inte heller ullfrottémössan (balaclavan), finns t. ex. på bbfab.se för 75 kr. Grymt skön, torkar snabbt och skyddar ansiktet när man sover i kyla.

Själv har jag en Nanok-jacka på pulkaturer, den är lättare och varmare än FM men lite dyrare. FM komarock tycker jag är väl tung i förhållande till värmen den kan magasinera...men visst, den är billid och säkert stryktäligare än Nanok/motsv. FM värmebyxa gillar jag bättre...

Pälsmössan är sedan många år utbytt mot en lätt vindtät fleecemössa i rymlig strl. Tillsammans med balaclava och (fordrad) huva på värmejackan räcker det även i sträng kyla...

//J
 
Ja det finns olika M-90 regnställ, troligen olika tillverkningsställen eller något sådant.
Den mörkare gröna som troligen är ver. 1 släpper igenom vatten efter en tids slitage men däremot den lite ljusare gröna varianten gör det inte.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg kommer nog köpa kronans gammla kängor. Kläder 5
Kronans kalsingar... Kläder 2
Still Alive Tvättråd för Försvarets M90-handske. Kläder 7
vandrafjäll M90 värmebyxa Kläder 4
shinobi M90 vinter känga Kläder 21
Erik1 M90 Värmejacka/ Komarock - Hvilken modell? Kläder 10
Martin_Be M90 byxor sökes! Kläder 5
tompa_m Handskar, M90 Kläder 7
se8 M90 kängor Kläder 14
ctve8n m90 skor Kläder 2
ekholm försvarets m90 pansar byxor Kläder 42
daddster m90 som vandrings byxa Kläder 44
hobbes M90 värmebyxa Kläder 1
Aknot M90-byxor och snuskburk Kläder 11
Martin Fjäderlätt Civil M90 på Recon Kläder 1
Haddock M90-kängor, var? Kläder 2
Svenjohansson M59 och M90 Kläder 9
avslutat080903 M90 hatt - var köper jag den Kläder 16
Maua Byxkrokar modell M90? Kläder 9
-Patric- Storlekar på M90 Kläder 3
dr_dread Impregnera M90-byxa? Kläder 2
carvingkimbo Ullfrotté=M90 Tröja? Kläder 7
Napoleon Vilken storlek i m90-kängor? Kläder 1
perwickström Snickers version av M90 ? Kläder 3
simme Vart kan man köpa M90-kläder nuförtiden? Kläder 2
Johan es Hjälmunderlag M90? Kläder 1
mathiaso Förstärkningströja M90 - Ullfrotte orginal 400g???? Kläder 9
tyvik Angående Gore-Tex i M90. Kläder 3
BLÅ M90 Kläder 6
Var får man tag i M90 Värmejacka/byxor ? Kläder 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.