Varför väst?

Hej,

Funderar på en sak, vad är poängen med Västar kontra
långärmat, ex. Fleecevästar, är det inte bättre att
värma hela överkroppen än bara bålen? eller är man
mycket mindre köldkänslig i armarna?

/Fredrik
 
Fôrdelen med vâst âr fr.a (som jag ser det) att det âr ett förstârkningsplagg som vârmer bra utan att minska armarnas rôreslefrihet en milimeter. Nackdelen âr vàl just att armarna inte vârms av den!

Mvh, Mats
 
Fleecevästen är mitt favoritplagg!

Ett perfekt plagg när man är lite frysen av sig men när en långärmad variant är för tjock, eller då man rör sig lätt och skulle bli alldeles för varm i en sådan.

/Dan
 
Det är klart du har rätt

Det är självklart långt bättre med långärmat ur isoleringsperspektiv. Jag brukar skoja om att någon borde uppfinna vintershorts (vilket någon faktiskt gjort) för att tydliggöra det orimliga i tanken att en väst skulle vara lika bra som något långärmat.

Å andra sidan är en väst oändligt mycket bättre än inget förstärkningsplagg alls.

Viktmässigt sett så är naturligtvis en bra mössa den bästa investeringen om det är kallt (pga blodkärlen i huvudet saknar förmågan att anpassa sig).
 
T.ex. en dunväst ger ju grymt mycket värme per viktenhet. Om man rastar på vintern (eller när det är kallt) så är det ju otroligt smidigt att kränga på sig för extra värme.
 
Jag väcker en gammal tråd med en liten fundering...

Är det nån som skulle kunna tänka sig att på fjällvandring ta med sig en dunväst istället för en långärmad fleecetröja?
 
Nordesjö; sa:
Jag väcker en gammal tråd med en liten fundering...

Är det nån som skulle kunna tänka sig att på fjällvandring ta med sig en dunväst istället för en långärmad fleecetröja?

Jag såg förut ett tips nånstans om att en fleeceväst kombinerad med tex warmarm skulle vara det optimala vad gäller vandring när man behöver värme på armarna under vandringen, men värme överallt vid rast.

Tycker att det verkar rimligt och har tänkt att försöka sy nåt liknande warmarm nångång, men inte gjort det ännu.

Kolla själva...

http://www.warmarm.com
 
Jomenvisst!

Nordesjö; sa:
Jag väcker en gammal tråd med en liten fundering...

Är det nån som skulle kunna tänka sig att på fjällvandring ta med sig en dunväst istället för en långärmad fleecetröja?
Jajamensan! Det kan jag mycket väl tänka mig att göra, kanske speciellt på senhösten.
 
Väst rules

Fleeceväst fungerar perfekt som som förstärkningsplagg under eller över vindstället när man åker längdskidor.
Då men inte vill sabba rörligheten men ändå få lite mer värme till ryggen tex.

Västfleece fungerar också bra för oss fryslortar när inte understället räcker till under GT-jackan när tex en fleecetröja skulle vara för "pylsig" och varm.

Jag brukar använda en tunn "vindväst" över understället när jag är ute och cyklar och springer om det är lite busigt väder. Det tar bort mycket av vindavkylningen men minskar inte rörligheten nämnvärt.

//Ante
 
Må ike ha vest

Vesten er ikke et plagg man må ha, men jeg synes en fleece vest el. ws vest er veldig bra å ha på hytteturer der man beveger seg mye mellom varmt/kaldt (inn/ut), så har man akkurat så mye beskyttelse som man behøver, samtidig som man har armene fri til at fyra i ovnen, lage mat osv.

Synes også en vindtett vest med lite isolasjon(t.ex. norrøna offtrack) er fint å ha med på dagsturer om sommeren, da skjorten som regel blir bra fuktig på tur opp kan det være fint å dra over en lett vindbeskyttelse når man kommer litt opp i høyden å vinden begynner å ta tak. Da er det kaldt å gå med en bløt skjorte, men alt for varmt å dra på en jakke.

Vesten er et fint plagg, men ikke allsidig nok til å få en plass i sekken på de lange turene. Jeg har aldri hatt med meg vest på vintertur.

HR.
 
Vest for klättring

Meg igjen..

Har fått en idè om at vest må være et fint plagg å klattre i på litt kalde sommerdager/høst. Denne idèen har til nå kostet noen kroner. Bestilte meg en Arc'teryx gamma SV vest i sommer, uten å ha prøvd den. Prøvde en gamma SV jakke i medium å tyckte at en vest i samme storlek skulle sitte perfekt. Sånn ble det ikke! Kan hende Arc'teryx er kjent for bra passform, men det er i såfall ikke for vestene, denne er håpløs! Den er alt for løs og romslig over mage å bryst, og armhullene er enorme! ikke noe vits å bruke vindtett materiale når vinden blåser rett gjennom armhullene??

Jeg har sett at Tierra lager en vest i dryskin. Chalten vest. Den står ikke på hjemmesiden deres lenger, men det ser ut som naturkompaniet fortsatt selger den. Noen som har erfaring med denne? Jeg har en jakke i dryskin som jeg er kjempefornøyd med, men er redd for å bestille uten å prøve en gang til.

HR.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.