Gissa position

Det här sommarresidenset då?:

9fd21584a524c32569dcabd18f5c09ee.jpg


Raskesven

Noterar att dina kåtor verkar ha raka sidor och gissar att de inte är bågstångskåtor. Men jag kanske misstar mig.

Men kanske är de från ett område som har lite annorlunda kåtarkitektur än den jag minns själv.

För att komma igång med tråden igen gissar jag att bägge dina kåtor är fotograferade i Vindelfjällens naturreservat.

Thure
 
Noterar att dina kåtor verkar ha raka sidor och gissar att de inte är bågstångskåtor. Men jag kanske misstar mig.

Men kanske är de från ett område som har lite annorlunda kåtarkitektur än den jag minns själv.

För att komma igång med tråden igen gissar jag att bägge dina kåtor är fotograferade i Vindelfjällens naturreservat.

Thure
Jodå, även bågstångskåtor kan ha relativt raka sidor.

Rätt på den ena, sommarresidenset med röd dörr står i Vindelkroken. Den andra, stensatta modellen, återstår dock.

Raskesven
 
Den här

59b26e71f1d5bb21100183032608a061.jpg


var tydligen lite knepig. Som ledtråd kan nämnas att den används frekvent, är i fint skick, inte finns med på fjällkartan och den återfinns invid rentjurens berg.

Raskesven
 
Någonstans vid Sarvestjåkkå strax söder om Laisstugan, men jag har ingen aning om på vilken sida av berget...
 
OK, ingen verkar kunna svara på / bry sig om min bild, så jag kan lika gärna ge svaret: Särvfjället. Själva Särvfjället till vänster, Nörder-Hållfjället till höger. Konturen på den andra bilden är Sånfjället.
 
Sarvestjåkkå söder om Laisstugan var rätt, närmre bestämt västra sidan av Sarvestjåkkå. Vore naturligt om vaggan kallades Sarvesvaggé, med tanke på berget Sarvestjåkkå och sjön Sarvesjaureh, och det kallade vi den under vandringen. Men på min karta står inget namn för vaggan. Sarvesvaggé finns ju redan på minst ett ställe, i Sarek, men det kan nog finnas fler. Denna borde definitivt heta det.

Raskesven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.