Här kommer ingen att Hitta Vilse?!

http://www.dalademokraten.se/Nyheter/Smedjebacken/Ett-vilset-barn-kan-sjunga-for-sitt-trad/

EN pinne? Jag som trodde att var TRE som gällde.
Men vad vet jag, det kanske är jag som är gammalmodig.

En pinne är en materialbesparing på över 66%.
En pinne är kanske maximalt vad dagens dataspelsungar klarar av att dra ut på stigen.

Jag kan gå med på att man kan missa det EN gång i texten, men nu står det fel TRE gånger.
Bilden visar ju också fel. Egentligen borde den bort och en med TRE pinnar skulle dit istället.

Trixet med TRE pinnar kan ju barn lära sig "av misstag" lika mycket som de kan lära sig annat. Då är det ju viktigt att det är rätt.

Blir det förresten helt fel om man lägger dessa tre pinnar i en triangel på stigen?
 
Vad tråkigt när det blir så här fel. Jag är självskyddsinstruktör i Civilförsvarsförbundet och brukar ibland ha kurser, både med barn och med vuxna som jobbar med barn.

Naturligtvis så är det tre som gäller, och det behöver inte ens vara pinnar.

Det går att lägga stenar på rad, eller om det är vinter så kan man göra tre snögubbar. Det som är väsentligt är att få barnet att stanna och röra sig lagom för att hålla värmen. Tanken bakom tecknen på stigen är att polisen ofta vid eftersök tar in mc-förare från FMCK som gör ett sk "ledstångssök" längs stigar och vägar i området. Om barnet somnat eller inte syns från stigen så ser förhoppningsvis mc-föraren stopptecknet.

Det är värdefullt att föräldrar pratar med sina småbarn om hur man uppträder om man går vilse i skogen, men det är lika viktigt om man tappar bort varann i en stad. På "vilsekurserna" pratar vi om för barnen att om de tappar bort föräldrarna inne på en affär så ska de absolut inte gå ut från affären, trafiken är farlig utanför. Om man tappar bort varann i en stad så ska man gå in på en affär eller annan plats där det jobbar vuxna och söka hjälp. Det är bättre än att barnet börjar prata med vem som helst på gatan, det finns tyvärr sjuka människor som barn bör undvika.

Händelsen med Sebastian i Kvikkjokk visar hur viktigt det är att vuxna förbereder barn på att det kan "krisa" i livet och hur man ska hantera detta. Han klarade situationen tack vare sin morfar som hade gett honom kunkaper och en trygghet i vetskapen om att han skulle bli räddad. Den känslan är det som är absolut viktigast att ge barnet - vissheten att veta att man letar hur länge som helst för att hitta ett barn som gått vilse. Det barn däremot inte behöver är sk "curlingföräldrar"som ser till så det aldrig "krisar".

Därför hoppas jag att inte lärare på skolor runt om i landet blir så skrämda av den här händelsen så de inte vågar ge sig ut på äventyr. Det vore helt fel lärdom.

Vi vuxna behöver förmodligen också den vissheten, att någon hjälper oss när det "krisar" ihop sig totalt, oavsett om vi gått vilse i naturen eller i livet.
 
Tyvärr är det ju så att vi i dagens betong- och asfaltsamhälle har tappat kontakten med naturen på ett naturligt sätt. När folk flyttade in till stan på 50-60-talet så hade de kvar kontakten, mentalt. Vissa värderingar fördes över till deras barn, men nu är det liksom "slut", nu föds barn av barn av barn som föddes i stan.

En annan sak är att naturen blivit så "farlig". Knivar är farligt, eld är farligt, skogen är full av människoätande vargar, björnar och pedofiler och därmed också farlig.

Jag är inte världens skogigaste person, men jag har prylarna och har hyfsad koll. Tyvärr får dock dagens lattemammor bryt om deras söta barn kommer hem med kottar, pinnar och diverse djur från skogspromenaden med dagis :)

Det är viktigare vad Elin Kling har på sig än hur man gör eld.
 
Tyvärr är det ju så att vi i dagens betong- och asfaltsamhälle har tappat kontakten med naturen på ett naturligt sätt. När folk flyttade in till stan på 50-60-talet så hade de kvar kontakten, mentalt. Vissa värderingar fördes över till deras barn, men nu är det liksom "slut", nu föds barn av barn av barn som föddes i stan.

En annan sak är att naturen blivit så "farlig". Knivar är farligt, eld är farligt, skogen är full av människoätande vargar, björnar och pedofiler och därmed också farlig.

Jag är inte världens skogigaste person, men jag har prylarna och har hyfsad koll. Tyvärr får dock dagens lattemammor bryt om deras söta barn kommer hem med kottar, pinnar och diverse djur från skogspromenaden med dagis :)

Det är viktigare vad Elin Kling har på sig än hur man gör eld.

"Vet Du inte hur mycket bakterier det kan vara på en kotte!? USCH!"
Ut med ungarna i skogen bara!!

/Peter
PS Vem tusan är Elin Kling?!
 
Jag vet inte men jag är jävligt rädd om min utekompis, men visst ansvar får han ta själv, en unge i viss ålder som går i trappan kan inte ta ansvar för att han ramlar, man måste skydda barnet då.
Men när barnet klarar trappan får det gå själv nerför trappan, fast det kan ramla o slå sig.
Man dör inte av att slinta med kniven, några stygn i värsta fall..
Fiskekrok i fingret, kinden, man dör inte, men det är ju inte trevligt.

Jag försvarar skyddandet av barn intill en gräns, men jag vill inte ha den där mentaliteten som finns i vissa länder, tjuta, skrika o skaffa ett barn till för det var gud som gjorde detta som vi aldrig kan hindra....
 
Och jag håller med föregående talare.

Härförleden dök följande upp i en blaska: http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article3284521.ab

Alla barn borde få uppleva så mycket skog och äventyr som de bara kan. Det är min mening det!

Jag vill bara inflika appropå Peter1959´s inlägg att självklart skall barn utsättas för saker och ting med hänsyn till säkerhet och sunt förnuft.
En amerikansk kurs av det slag som nämns i artikeln jag har länkat till vete sjutton om jag skulle våga skicka min unge till, de där amerikanerna brukar i min mening allt för ofta övermått. ;)
 
Är en kväll med Civilförsvaret gratis, så att ideella organisationer som scouterna kan använda dem?

www.civil.se Civilförsvarsförbundets instruktörer och barnledare håller kurser över hela landet. Kontakta Civilförsvarsförbundets verksamhetsledare så får du veta vem som håller kurser på din ort. Kursen är kostnadsfri.

Hej ,Ulltand!
En rättelse bara, det heter Civilförsvarsförbundet, eftersom vi också är en ideell medlemsorganisation, vem som helst får bli medlem och delta i verksamheten.
Jag vet inte var Du bor , men på www.civil.se hittar Du telefonnummer till alla distrikt och verksamhetsledarna som jobbar där.

Det är genom dem som Du kan komma i kontakt med oss instruktörer. Vi kommer gärna till scouter eller andra barngrupper och har vilseverksamhet. Själv har jag bland annat varit på Unga Örnars läger. Vi kan göra detta gratis eftersom vi får bidrag från Räddningsverket för att utbilda barn.

Som information så kan det kanske vara av intresse att veta att Harry Sepp, som nämns lite här och var i forumet, i huvudsak på överlevnad, är den som har skapat "Hitta Vilse". Jag tycker nog att man kan säga att han är pappa till Vilse:)
 
Senast ändrad:
Har nu fått kontakt med Civilförsvarsförbundet, otroligt snabba och serviceminded!

Jag rekomenderar verkligen tex scoutkårer att ta kontakt med dem.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.