Gissa position

Det där är taget från Palkastak (1508) ner i Vistasdalen.

Såg lite andra bilder du tagit från området i somras på Sweclockers - fantastiskt fina!
 
Attans. Kanske bäst att inte ha relevant bild så lättilgänglig i fortsättningen.

Det bör noteras att det är en mäktig vy som man får se från denna topp - och om man dessutom bestiger toppen 1550 så får man en suverän utsikt in mot Unna Reaiddávággis smäckra toppar.

Här är i alla fall den fullständiga vyn, cirka 200 gånger 100 graders vinkel:
 

Bilagor

  • 14678676727_bf5b74df0f_z.jpg
    14678676727_bf5b74df0f_z.jpg
    124.6 KB · Visningar: 492
Attans. Kanske bäst att inte ha relevant bild så lättilgänglig i fortsättningen.

Inte så bra i den här tråden alltid, men annars uppskattar i alla fall jag när folk lägger ut sina bilder. Särskilt om de är tagna lite utanför de vanliga stråken.

Jag fortsätter på temat uppifrånbilder:
 

Bilagor

  • jhbvfcfkj.JPG
    jhbvfcfkj.JPG
    42.7 KB · Visningar: 480
Tror att du är kvar på samma berg och har zoomat in vattenfallet (i bäcken som kommer ner från sjön 1344, m.m.) på andra sidan Unna Reaiddávággi.
 
Så riktigt så, förutom att jag flyttat mig till toppen 1550.

Håller dessutom med Nukeer om att utsikten därifrån in mot Unna Reaiddávággi är fantastiskt fin.
Väldigt fina bilder, både dina och Nuukeers! Du råkar inte ha en mer utzoomad bild på vattenfallet? Har flera gånger funderat på hur sluttningen ser ut t.v. om bäcken och om det går att ta sig upp/ned till hyllan ovanför utan problem här.

Jag fortsätter på temat vattenfall. Dock lite blygsammare storlek både på fallet och på höjden som jag har fotat ifrån...
 

Bilagor

  • 426_liten.jpg
    426_liten.jpg
    161.9 KB · Visningar: 390
Tack för det, Pär! Det ser ju inte alltför gräsligt brant ut. I alla fall inte här hemma på bildskärmen...

Så här ser det ut om man tittar nerströms från en kulle strax intill vattenfallet (#7567):
 

Bilagor

  • 433_liten.jpg
    433_liten.jpg
    139.6 KB · Visningar: 358
Jag får erkänna att jag hade förträngt det faktum att det finns ett fint vattenfall som rinner ner från Reaiddáčohkka. Här finns några bilder från en som gick upp till vattenfallet: http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=51706&set=

Jag har i alla fall planerat att ännu en gång gå upp på Palkastak och Niibbaš inom en nära framtid (vid en tid då topparna förhoppningsvis är optimalt belysta), och då från Njunni istället för nedanför Várdu som det blev senast (den gången flyttade jag dessutom tältplatsen med 4 km innan jag kunde påbörja turen). Sedan får man studera den där kraterliknande nischkanjonen på närmare håll.

Det finns annars ett liknande vattenfall på nordsidan av Guodekčohkka, i Stállegorsa, som är nästan som en kopia.

Jag fick en bild där man i alla fall kan se klippväggen på kraternischen.
 

Bilagor

  • glaciärnisch-med-vattenfall.jpg
    glaciärnisch-med-vattenfall.jpg
    281.1 KB · Visningar: 361
Tack för det, Pär! Det ser ju inte alltför gräsligt brant ut. I alla fall inte här hemma på bildskärmen...

Så här ser det ut om man tittar nerströms från en kulle strax intill vattenfallet (#7567):

Får några vibbar av Ammarfjället där borta i fjärran. Men om jag fått till vinkeln från fotoplatsen vet jag inte, men jag gissar på att du var i Jireskalet?

Calle
 
Rätt!

Visst är vi vid Jireskalet, imponerande! Exakt position (för vattenfallet) är: 66°0'59.70"N, 15°20'15.27"E. Ett vackert område men som för mig är fyllt av vemod eftersom en god vän fick hjärtstopp alldeles i närheten en gång på en fjälltur för 17 år sedan.

Ny bild!

Tillägg: Tack även till Nuukeer för bra bild på sluttningen vid vattenfallet (#7570). Lär passera där på en framtida tur...
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.