Visa ett inlägg
Gammal 2016-06-15, 12:02
joru joru är inte uppkopplad

Jag använder en kamera med EVF och fullformatssensor. Det är ju fotografen som tar bilderna, men visst finns det objektiv och kombinationer som är mer eller mindre tilltalande och/eller praktiska .

Jag fotar inte bara på fjället utan i alla möjliga sammanhang. Just nu på resa i Kroatien och jag har en glugg med mig, en 50mm med stor bländaröppning och en närbildslins att skruva på om jag ser ngt kul.

50mm är ju en brännvidd som ger stora möjligheter samtidigt som den har "mänskliga" proportioner.

På fjället har jag kamerahus + en 24-90 zoom och oftast en lätt 35mm för resedagarna eller runt tältet. Fördelen med zoomen är att systemet blir vädertätat och att jag slipper byta. Nackdelarna försöker jag mota i grind genom att arbeta disciplinerat dvs visualisera och hålla mig till vald brännvidd snarare än att zooma fram bilden.

Spar alltid i dng och försöker få så mycket på plats som möjligt när jag knäpper. Efterarbetet behöver inte bli så omfattande då. Använder Lightroom och Iridient Developer för grundarbetet som exponering, vitbalans o dyl., lite beroende på om jag ska ta fram svvitt eller färg. NIK är ju också bra att ha och går numera att ladda ner gratis.

Så för att sammanfatta: enkelt och vädertätat för fjället, försöker hamna rätt i både komposition och exponering när jag knäpper, och sedan gör jag några få justeringar. Viktigt att kalibrera hela systemet med skrivare och skärm förstås för att få förutsägbara resultat. Colormunki funkar bra för det.

//J
Svara med citat