Kris blev till rekordsommar

I covid-krisen i mars såg det nattsvart ut för Tänndalens skidanläggning. Personalen varslades och stället stängdes. Efter krismöten kom nya idéer, idéer som sedan ledde till massor med nya aktiviteter och tidernas bästa sommar.

Nya cykelleder i Tänndalen. Foto: Emrik Jansson

– Det blev en rejäl satsning på cykelleder, fiske och paddling till sommaren och vi kunde anställa 16 nya personer. Tack vare krisen kommer sommaren framöver att bli lika viktig som vintern för oss i Tänndalen, säger Rasmus Bent, anläggningschef i Tänndalen.

Mars 2020 blev den mörkaste månaden på många år i Tänndalen. Covid-viruset spred sig och nya restriktioner från Folkhälsomyndigheten gjorde att många anläggningar fick stänga ner. I Grönklittsgruppens anläggning Tänndalen varslades halva personalstyrkan och all säsongspersonal sades upp. Men ibland kan kris leda till kreativitet. Efter några rejäla krismöten var gänget överens – det skulle bli en rejäl satsning på sommaren för första gången. Redan förra året hade Tänndalen varit med och sökt EU-pengar för en satsning på spår och leder i regionen. Med den slanten och egna investeringar satte arbetet fart och det byggdes bland annat fem nya cykelleder. Från att ha varit en helt stängd anläggning sommartid för fem år sedan gjordes nu i stället ett rekordresultat.

Några av aktiviteterna som Tänndalen erbjöd i somras var paddling i fjällsjö 1 000 meter över havet, fjällcykling med sittlift upp på fjället och cykling utför på lättcyklade cykelleder, vandring på riktiga fjäll och fiske i vackra och rena fjällsjöar.

– Vi vågade satsa i stället för att bromsa. På sensommaren ringde Statistiska Centralbyrån och frågade om vi rapporterat fel siffror, men siffrorna stämde. Först då förstod jag på riktigt att vi hade lyckats, säger Rasmus Bent.

Lärdomarna från vintern och sommaren gör att Tänndalen känner sig stärkta inför vintersäsongen. Bokningsläget pekar uppåt och med tydliga corona-riktlinjer finns alla förutsättningar för en lång, härlig vintersäsong i fjällen. Inför vintern har Tänndalen tagit fram flera nyheter som ska bidra till att skapa ökad trygghet för medarbetare och gäster. Bland annat fler värmestugor, en ny restaurang, digital laddning av Skipass och incheckningsstationer för boendegäster.

Fler kvinnor än någonsin har anmält sig till nästa års Vasaloppet. Nu fortsätter arbetet för att få fler kvinnor att även anmäla sig till cykelloppen.
En nattvandring på 30 km i mörker. Från Landskrona till Helsingborg längs med Öresund. 2 kommentarer
Frågor angående ”rätt” vildmarksutrustning ökar. Vissa föremål är “nödvändiga” men de finns massa varianter! Hur lång turen är spelar roll men det ... 7 kommentarer