Packlista för vintertur

Frågor angående ”rätt” vildmarksutrustning ökar. Vissa föremål är “nödvändiga” men de finns massa varianter! Hur lång turen är spelar roll men det mesta “ska” du ha med dig. Det som förändras i stort är mat, bränsle och i viss mån även batterier. Utöver denna lista kan det naturligtvis finnas ytterligare behov av utrustning, beroende på resans karaktär.

Av: Daniel Vilhelmsson Wesén

Under mina äventyr skriver jag ofta en lista på sakerna jag har med mig. Efter turen kompletterar jag med anteckningar om hur det funkar eller vad jag vill göra annorlunda.

Frågor angående ”rätt” vildmarksutrustning ökar. Vissa föremål är “nödvändiga” men de finns i många olika varianter! Hur lång turen är spelar roll men det mesta “ska” du ha med dig oavsett om du är ute en natt eller tio nätter. Det som förändras i stort är mat, bränsle och i viss mån även batterier. Utöver denna lista kan det naturligtvis finnas ytterligare behov av utrustning, beroende på resans karaktär.

UNDER FÄRD

Skidor
Jag har valt ett par skidor som är 208cm långa, med stålkant. Jag har Rottefella BC Magnum bindning numera men körde fram tills 2019 den gamla klassiska 75mm 3 -pins bindningen. Båda funkar i mitt tycke bra för ändamålet. Bytet blev av då jag inte hittade ett par nya skor då jag skulle ut på en tur till Sarek. Bindningar finns i många olika typer och stilar, men de kan delas in i två grupper: kabelbindningar och tåbindningar. Jag valde tåbindningen eftersom den låter mig röra mig mer fritt men samtidigt ger den mer belastning vid infästningen av din pjäxa. En längre skida är ett bra val då den både är kursstabil och inte sjunker ner i snön lika mycket som en kortare skida. Har du äldre skidor kan det vara värt att kolla så att spannet är okej, att de är glidvallade samt i övrigt i bra skick. Ska du ha ryggsäck tycker jag du ska prova skidorna med en packad ryggsäck på då detta kan påverka. Kolla så att bindningarna sitter fast, skruvarna är ordentligt iskruvade och att bindningen ser hel ut och fungerar som den ska. Vallningsfria skidor är de som majoriteten föredrar och är oslagbara i skiftande snöförhållanden.

Mitt val: Åsnes Amundsen BC Fram

Stavar
Ett par rejäla stavar med stor truga är att föredra. När jag åker utför med pulka brukar jag låta staven hänga med bakom mig med hjälp av handledsremmen runt handleden medans jag håller i pulkans skaklar för mjukare och säkrare åkning. Ofta är det lätt att trilla om man är ovan eller då man tar första turen för året. Speciellt när man själv har åkt över en kant och pulkan kommer strax efter och trycker på. Det finns stavar med mindre truga gjorda för sommarvandring eller snöskovandring, oftast trycker iallafall jag ihop dessa teleskopstavar under dagen vid belastning och man får ofta länga dem då de inte är gjorda för skidåkning. Godset och låsningarna är också ofta olika när det gäller tjocklek och hållbarhet. En del går att justera med hjälp av ett multitool-verktyg om de eventuellt skjuts ihop.

Mitt val: Black Diamond Traverse Ski Poles

Pulka
Det finns många varianter när det kommer till pulkor. Jag har valt en pulka från en norsk tillverkare som är 144cm lång och som räcker mer än väl för mig då jag är ute. Ska man dela pulka med någon är dock en pulka med större volym att föredra. Skaklar/drag som är hopfällbara gör transporten till och från fjället enklare. De flesta pulkor får plats på hatthyllan ovanför sittplatserna på X2000 om man inte packar dem för högt. I vissa fall även under nedersta sängen i en liggvagn. Är man två personer brukar vi ta hela kupén och låta pulkan få en egen sängplats. Jag föredrar pulkor där man kan öppna bakre kortsidan snabbt under färd för att enkelt nå utrustning, framför de gamla klassiska där man ibland måste snöra upp hela ovansidan för att komma åt packningen. Uppe på pulkan förvarar jag extra stav samt spaden för att lätt komma åt den. Om pulkan känns tung och du inte kommer framåt/ uppåt i backarna kanske lösningen kan vara om än tillfälligt att lasta tyngre saker i ryggsäcken då vikten hamnar annorlunda och det kan göra stor skillnad.

Mitt val: Fjellpulken X-Country 144 Touring alt 118 pulkan.

Ryggsäck/sele
Jag har egentligen aldrig använt sele utan drar med hjälp av D-ringar som sitter fast på mitt avbärarbälte i ryggsäcken. I ryggsäcken har jag allt jag behöver för dagen så att jag inte behöver öppna pulkan mer än nödvändigt. Dunjacka, thermos, vindsäck, frystorkat till lunch samt snacks och annat beroende på dag. Ryggsäcken ska enligt min mening dock fortfarande vara lätt! Min är en 48L ryggsäck där jag inte använder topplocket. Vissa ryggsäckar har korta plattband loopar eller andra liknande. Vissa funkar medans andra upplever jag blir ryckiga i och med att de åker fram och tillbaka i loopen.

Mitt val: Klättermusen Tor 60L (inte de bästa D-ringarna tyvärr) Numera bytt till Fjällräven Singi 48 med egengjorda loopar av plattband och O-ringar. Nästa tur blir med fjellpulken sele utbytt i Singi 48 tror jag.

Glidvalla
En liten kloss, inte större än en tändsticksask, att använda då det behövs lite mer glid. Kan göra underverk även på vallningsfria skidor eller pulkan. Bättre glid och roligare då det känns strävt.

Stighudar
Ofta kan man ta sig an uppförsbackarna på olika sätt men ibland behövs ändå stighudar, speciellt om pulkan är tung. Jag har ett par hudar som är snäppet kortare än skidorna och rundade i bakre kant för att sitta på bättre. Kolla så att limmet är bra och ha för vana att ta på stighudarna när de är varma eftersom de då sitter bättre på. När de sedan plockas av och sätts ihop ska kanterna följas åt. Gör detta ordentligt så att limmet fungerar under hela turen. Vissa vill ha halv längd eller smalare då det ger bättre glid men ändå helt okej fäste under själva trampet. Mina stighudar fäster man med hjälp av en loop på spetsen fram på skidan. Loopen är fäst med två nitar. Har man kört över dessa loopar med skidspetsarna under några turer då skidorna vinklar sig kan det vara läge att kolla om dessa behöver bytas ut eller om de är okej fortfarande.

Mitt val: Montana Skins (45mm breda)

Pjäxor
Jag har valt ett svenskt märke med en innersko som kan plockas ut. Jag har bra utrymme framför mina tår fram till själva pjäxan (13-14mm). Jag har oftast både en tunnare och en tjockare strumpa på mig samt ibland även en fryspåse eller liknande som fuktspärr för att hålla allt utanför påsen torrt. Prova runt lite och se vad som funkar bäst för dig. Innerskon är lätt att ta in i sovsäcken under natten och funkar även bra i mina bivackskor och ger lite mer stadga. Bra tur-pjäxor bör vara lagom fasta utan att vara styva eller för hårda, men ändå ge tillräckligt med stöd i utförsbackarna.

Mitt val: Lundhags Guide BC (filtinnersko)

Underställsbyxor
Jag skidar oftast i ett par tunnare plattstickade ullunderställsbyxor. De är varma nog för mig och då de är plattstickade (mer kontaktyta) transporteras svett snabbt bort. Detta kan jämföras med rundstickade som har mindre kontaktyta, dvs mer luft, och därmed är i jämförelse mycket varmare.

Mitt val: Woolpower Lite

Skalbyxor med hängslen
Ovanför mina underställsbyxor har jag ett par skalbyxor med hängslen (bib). De stoppar effektivt vinden och håller mig varm då vi skidar. Jag har även knäskydd i dessa. Det håller mina knäna varma i busväder samt senare under dagen då jag gräver ner snöpinnarna till tältet osv. Hängslen i kombo med anorak gör i mitt fall att anoraken måste av då behovet av nr 2 infinner sig.

Mitt val: Fjällräven Eco Tour Trousers med knäskydd

Underställströja
Också plattstickade och i ull. Ibland har jag en långärmad brynja underst då denna är väldigt skön.

Mitt val: Aclima Woolnet långärmad samt Woolpower Lite

Mellanlagerströja
Half zip i 200g och i ull. Skön då det är lite blåsigare och temperaturen faller.

Mitt val: Woolpower 200g Ullfrotté

Anorak /skaljacka
Jag har en grövre anorak med blixtlås på sidorna så att jag lätt kan vädra. Kängurufickan är skön att ha lite saker i som man behöver lite då och då. Det är dock lätt hänt att halva packningen hamnar där. Den jag har är inte en anorak med membran utan är gjord av en bomull/polyester blandning. Skaljackan är lättare och vattentät. Min skaljacka tar jag inte alltid med mig men har hamnad i situationer på vinterfjäll då det är plusgrader och nederbörd.

Mitt val: Fjällräven Anorak No 8 samt Arc’teryx Beta

Vindjacka
Då det bara är några få minusgrader och vädret är fint räcker det för mig att ha underställströjan enligt ovan samt en vindjacka med huva. Lätt och skönt!

Mitt val: Fjällräven High Coast

Keps/mössa
Jag har oftast en linermössa eller en keps med öronlappar. Keps med stor skärm är skönt då det är soligt samt öronlappar då vinden viner. Min mössa med öronlappar är den fulaste i världen men jag är varm.

Mitt val: Klättermusen Mysse 3.0 eller en Oslo mössa som min fru stickat till mig.

Vantar
Jag brukar köra tre olika lager på vantar i variation. Närmast har jag en liner vante i ull. Ibland byter jag ut denna mot en trädgårdshandske eller montagevante då de är slitstarkare. Skön att ha när jag håller på med kök, kamera och annat. Som mellanlagers vante har jag en lovikka vante som min fru har stickat åt mig och ytterst har jag en skalvante som tål vind och väta bra. Den inre vanten är den enda som jag har som fingervante medans de andra är tumvantar. Tumvantar värmer mer då de inte delar på fingrarna och klumpar ihop dem mer medans fingervantar delar dem och fingarna får då klara sig lite på egen hand. Tar man av dem hela tiden för att göra saker så får man tänka om eller lära sig att bara ta av ett eller två lager. Mina skalvantar har jag satt förlängda plattband på över ryggen då det blir enklare att tajta åt när alla vantar är på och “krabbeffekten” är påtaglig.

Mitt val: Hestra skalvantar + Woolpower Lite/200 tumvantar ev montagevantar och egenstickade.

Solglasögon/goggles
Jag använder oftast mina slipade solglasögon och har valt bort goggles. Jag har glasögon i vanliga fall. Googles skyddar bättre mot vind och ströljus.

Mitt val: Gamla slipade Nike

Putsduk för solglasögon/goggles
Vantarna/ullkläderna funkar inte så bra. En enkel putsduk väger inte många gram och gör underverk. Om inte annat så kan du njuta mer av omgivningen då man faktiskt ser den.

Energiintag
Fika ofta och mycket. Jag brukar ha en lite längre fika, lunch och ytterligare en fika innan vi åter slår läger. Längden varierar på väder och vind men snacks som går enkelt att äta som tex nötter, ölkorv, choklad, mandelmassa behövs det mycket av under en vecka. Variation är också bra!

Vätska
Att dricka små mängder ofta är viktigt under en vintertur. Då vi smälter vattnet kan det även vara bra med C-vitamin brus, Resorb eller annat. För min del blir det mycket Nyponsoppa, blåbärssoppa samt buljongtärningar. Jag gillar buljongtärningar då det är mindre socker, vätskan riskerar inte att klumpa ihop sig samt att det inte fastnar i korken på samma sätt som tex nypon/blåbärssoppa. Det är hursomhelst min upplevelse.

Första hjälpen-kit
Jag har alltid ett första hjälpen med mig. Ute på vintertur är kitet lite annorlunda. Vindsäck, varmvatten i thermos, kläder och lite annat blandat. Det viktiga är att vara varm, torr, mätt och att larma om det är illa. Skriver detta under kategorin färdsel just för att det ska finnas snabbt tillgängligt vid behov även när vi färdas framåt och inte bara under morgon/kväll. Självklart kan tyckas, men jag har också lyckats packat ner det i pulkan utan att enkelt komma åt det ibland. Compeed alt tejp för tår samt häl är att föredra.

Solskyddsmedel
Näsa, kindben och resten av ansiktet blir lätt bränt om det är fina dagar. Mars är fortfarande en vintermånad jämfört med april men solen tar. Skydda dig! Gärna 50+

Kamera
En kamera för att föreviga äventyret är alltid kul. Jag har en hållare som jag fäster på ena axelremmen till ryggsäcken. Det är då lättare att ta bilder vid färdsel. Batteriet blir kallt så förvara gärna det i en ficka eller vante under dagen. Då jag har en systemkamera kan jag ta kameran och få en hum om bilden genom sökaren, sätta in batteriet, göra mina inställningar, kolla så att fokus ligger rätt, samt ta en bild med gråkortet. Alltid raw-format för min del. Sitter med en hållare från Peak Design på vänstra axelremmen under tur. Jag har inga problem med att batteriet funkar dåligt även om det konstant sitter i kameran.

Mitt val: Canon 5D Mark II med 24-70mm 2,8 L USM

Toapåse
Brukar jag ha i en liten vattentät påse som jag fäst på ryggsäcken eller pulkan. Alcogel, toapapper samt eldstål så det går att bränna det mesta av toapappret som använts. Alcogel gör huden kall när den avdunstar och man  kan istället använda en hård tvål eller liknande. Jag har provat runt lite men föredrar Alcogel.

NAVIGERING

Kompass

Jag har en spegelkompass. Dels kan man navigera med den men du kan också signalera och använda spegeln om du ska sätta in/ta ut linser. Ofta blir det att gå i dalgångarna och syfta in vår position och då blir det lite exaktare med syftkompass jämfört med en “vanlig”. Jag gillar när kompasserna är lite längre med mätsticka på sidan. Lättare att greppa då man har tjocka tumvantar och inte vill ta av sig.

Karta
50.000 är lättare att navigera med. 1cm är 500m kontra en 100.000 karta där 1cm är 1000m. Är du inkörd på en skala och byter så tar det lite tid att få känslan för var man är, ekvidistans mm. Jag brukar förvara kartan i ett vattentät kartfodral (höger benficka) även på vintertur för att skydda den.

Inreach
Kommunikation hem samt en kartfunktion där man kan dubbelkolla sig själv att man navigerar rätt. Jag använder denna då terrängen blir rörig, när jag rör mig i mörker eller vid långvarig white out. Gillar inte att använda den för mycket då jag enkelt fastar i enkelheten. Lite som parkeringshjälpen på bilen. Jag kopplar bort hjärnan och kollar inte.. litar på att det piper om något är i vägen. En dag funkar den inte och då smäller det. GPS/Inreach är samma. Bara att starta GPSen så får vi vår position… eller? Häng med på kartan. Försvinner sikten eller du vill veta mer exakt var du är kan du enkelt notera lite gradantal på berg (krysspejla).

Färdplan
Följer du din färdplan? Dagens mål, hinder på vägen samt vad kan det ta i tid? Skönt att ha i åtanke morgon/kväll så det finns med i tänket under dagen.

VID LUNCH

Tjock dunjacka
Med tjock menar jag en fluffig expeditions-dunjacka på minst 0,8-1,4kg (min väger in på 1,4kg). En rejäl som man kan ta på när det stormar, gömma sig i då man lunchar samt när man står still en längre tid. Bra huva och stora fickor.

Vindsäck
Att kunna krypa in i vid behov för att komma undan vind och kyla. Gör att man kan pausa längre. Isolera nedkyld person genom att krypa in tillsammans för att tex ta av pjäxor och strumpor för att värma dennes fötter i sin armhåla, mata med energi och varm nyponsoppa eller liknande. Lär dig hur man använder den! Att “bara” sitta i den med vinden direkt mot ryggen och en tunn duk emellan hjälper inte mycket.

Spade
Jag gillar spadarna som är lite rejälare. Gärna av metall då de inte flexar på samma sätt som plast. D handtag före T handtag då det är lättare med tumvantar. Vissa går att förlänga så att de är skönare att gräva med. En snövall i form av ett lätt C-formad figur gör mycket. Alla behöver inte ha spade men många små spadar gör underverk när det behövs. Dessa används också för att gräva ner och upp snöankare, gräva ur absid samt vid toalettbesök.

Thermos x2
Brukar använda 2st 1 liters. En med varmt vatten och en med nyponsoppa, blåbärssoppa eller liknande.

Longspoon
En lite längre sked. Lättare att äta frystorkad mat med om man inte kan riva av påsen på två ställen. Kort sked och lovikkavantar blir hårigt och kladdigt. Jag äter frukost, kvällsmat och lunch med denna. Jag har också en i reserv då denna eventuellt kan försvinna, om än tillfälligt, eller knäckas.

LÄGRET

Tält
Ett tunneltält för 3-4 säsongsbruk fungerar bra. 4-säsongs är dock klart att föredra framför 3-säsongs om man kan välja. Bra ventilationsstrutar på båda sidorna samt en större absid (GT). I den större absiden kan man gräva ut så att man kan stå upp eller sitta och dingla med benen då man lagar mat och äter. Skönt att kunna mecka med utrustning samt packa upp och ner medan man står i gropen. Om jag ska vara ärlig har också tvåans behov gjorts här då vädret inte tillåtit oss att gå ut eller varit det sista man gör innan tältet rivs helt. Insynsskyddat, ingen vind och grop redan grävd! Jag sätter oftast 10 cm plattband i dragkedjan för att enkelt kunna öppna och stänga med tjocka tumvantar.

Markspik
I detta fallet snöpinnar. En större form av pinne som är c formad och har ett längre snöre fäst i mitten. Jag använder 3 på varje kortsida samt 4 på varje långsida. 14st totalt på mitt tunneltält. De grävs ner i vinkel från tältet så de inte åker upp då de spänns eller påverkas av vinden. Man kan kolla hur loopar och hållare är fastsydda för att hitta rätt dragvinkel. I början av mina äventyr under vinterhalvåret gjorde jag egna markspik i plywood samt fönsterskrapor till bilar och persedelpåsar.

Bågar
4-säsongs tält har oftare tjockare bågar som håller för mer tryck och inte flexar lika mycket i hårt väder. 3-säsongs blir lite fladdrigare och ger med sig lite mer i hård vind. Vissa använder dubbla bågar i alla kanaler men jag har aldrig provat detta även om jag har haft extra bågset med mig. Jag rekommenderar att köra med de bågar som följer med 4-säsongstältet. Har du använt det under längre tid eller lånat det hade jag kollat så att lagningshylsan samt att de extra tältbågesektionerna(sektionen) är med i kitet. Jag kollar alltid duken samt alla ändarna på varje tältbågesektion så att inga sprickor eller så finns som försvagar konstruktionen och kan gå i sönder. Viktigt att de är rätt ihopsatta samt att man inte tvingar isär sektionerna när de fryst ihop. Man får då greppa på båda sidor om delningen och blåsa långsamt och en stund på dessa för att kunna dela dem.

Förvaring av tältet
Min pulka har ett överdrag som ligger dubbelt under det elastiska repet. Mellan dessa dukar lägger jag tältet då jag rullat ihop det. Vissa märken säljer tältkondomer vilket göra att man skyddar tältet då man gör detta. Är man lite haj på tält och vill ha en snabb resning/rivning av tältet kan man istället för att ta ur bågarna dra undan tältduken till hälften och dela bågen på mitten och sedan vika den över den andra halvan av bågen och därefter rulla in bågarna i duken. Då nyper inte bågarna duken och det går snabbt att få upp tältet.

Förbereda platsen
När jag bestämt mig för en plats att sätta upp tältet på tar jag av mig ryggsäcken och pulkan. Jag plattar till området genom att gå fram och tillbaka samt i sidled så att snön packas. Jag packar sedan upp spade, snöpinnarna och dunjackan. Är det riktigt dåligt väder kan man gräva ner sig en bit och sedan packa med skidorna. Tältet utsätts inte för lika mycket vind då. Vad som är lagom djupt är svårt att säga men jag gillar att ha luft genom ventilationsstrutarna så hade kanske satt nivån där eller lite innan. Fast är det hårt väder lär den sidans strut vara stängd hursomhelst.

Sätta upp tältet
Jag kollar vilket håll vinden kommer ifrån och sätter den lilla absiden om jag nu har två på tältet mot vinden. Jag sätter i stormlinan först sedan de andra två nere vid markduken. Blåser det mycket blir det viktigare att göra detta. Sedan reser jag tältbåge sektion 1,2,3,4.. och slutligen så gör jag samma på andra kortsidan (oftast genom att lyfta tältet lite lätt och dra det “rätt” först). Är vi två i detta läget och allt är under kontroll brukar vi dela på jobbet så att den ena personen gräver ut absiden medans den andra sätter i resterande stormlinor, sträcker dessa samt lägger snö runt hela tältet längs med duken för att slippa snösprej på eventuell utrustning i absiderna.

Gräva ut absiden
Är man osäker på snödjupet kan man med en snösond eller baksidan av skidan mäta djupet på snön. Baksidan av skidan försöker jag dock undvika då man kanske kan trilla och skada sig eller skidan.

Eftersträcka stormlinorna
Gör jag vid de sista kvällsbestyren. Toa och tandborstnings-rundan. Det är ofta då man ser norrsken, fryser ett tag medan man kollar och undrar varför man inte tog på sig mer så man kunde kolla längre.

Plocka in samt säkra utrustning
Under kvällsbestyrsrundan tar jag också och kollar så vi har koll på all utrustning. Dels så vill vi inte att den blåser bort eller faller på tältduken. Vi vill inte heller att den försvinner om det dumpar några dm snö. Pulkan brukar jag vända upp och ner med skakeln under så att man inte trampar på den. Skidor samt stavar hamnar oftast under pulkan.

LÄGERLIV & MAT

Snöborste
För att ta bort snö från utrustningen samt för att borsta rent innertältets golv innan man tar ner det på morgonen.

Mitt val: En gammal borste som jag hittade någonstans. Usprungligen för att borsta hästar tror jag.

Liljeholmes ljus
Ställ ett ljus per kväll i absiden för mysfaktorn. Varmt gult sken som är avslappnande att titta på. Lite som en liten lägereld. Kommit på mig själv att kolla på detta minst en 30min per kväll.

Bivackskor
En gudagåva! Lätta dunskor med överdrag för att ha i och utanför tältet. Ihop med innerskorna till pjäxorna är de underbara att ha och håller dina fötter varma. Jag brukar ha dessa så fort jag tar av skidorna för att vandra runt i camp eller när det lagas mat.

Mitt val: Exped (lite låga)

Anteckningsbok & blyertspenna
För att anteckna sina tankar och upplevelser. Blyertspenna för att den funkar när det är kallt samt upp och ner.

Kök
Ett multifuel kök som du lätt kan laga i fält vid behov. Vissa har ett huvud eller så kallad burner head medans andra har flera. Kolla så att det du använder funkar med kemisk ren bensin. Reserv pump samt lagningskit är klokt. Är det flera personer som ska ut med flertalet kök kanske det är värt om alla använder samma sorts kök då service kit och reserv pump funkar till alla. På vintertur sätter jag fast mitt kök på en tunn träskiva klädd i aluminium. Aluminiumet suger inte åt sig vattnet eller bränslet och gör det lättare att hålla rent. Jag brukar även sätta fast bränsleflaskan med en plattbandsrem. Man måste kunna ta loss flaskan lätt då den behöver fyllas på! Till köket ska det finnas ett bra vindskydd som håller värmen inne. Kök kan vara lurigt när man är ute… flamspridaren kan bli ojämn, hålet i “huvudet” kan skräpa igen eller få ett hack i sig så lågan går snett. Packningar kan behöva smörjas och pumpen kanske inte håller trycket. Lär dig köket!

Mitt val: Primus Omnifuel (den äldre versionen)

Kastruller
Det finns många kastruller. Jag föredrar 2-2,3L kastruller med värmeväxlare. Det sparar bränsle och minskar koktiden. Vissa kök säljs med isolerande påse. Denna funkar kanon. Du kan göra flera uppkok och då hålla värmen på ena kastrullen och dess innehåll medans du gör omgång två. Ett bra lock behövs! Försök att försluta köket så bra som möjligt med vindskydd och lock för att hålla kvar värmen och effektivisera snösmältningen samt vädra ordentligt om du använder köket i tältet!

Mitt val: Primetech Pot Set 2,3L

Eldstål /tändstickor
Eldstål är kanon och funkar alltid! Tändstickor för att tända ljuset. Annars får man tända köket för att tända ljuset vilket blir lite omständigt. Att ha två lösningar och förvara det på två stället är också bra om det ena skulle försvinna om än bara för stunden.

Skräppåse
Att förvara allt skräp i. Ha i åtanke redan från start vad som kan tänkas bli skräp och vad du kan minska ner redan hemma. Jag försöker sortera mitt skräp redan ute i fält så att det är lätt att slänga när man anländer en fjällstation. Då behöver man inte stå och sortera en veckas skräp i efterhand.

Stekspade/slev
Beroende på matval behövs lite olika köksattiraljer. Jag gör alla mina maträtter med min sked och stekspade. Ibland tar jag med ett litet rivjärn för att kunna riva parmesan eller annat gott uppe på maten.

Matskål
Finns många olika. I vanliga fall använder jag en tallrik av metall men på vintern ersätter jag den med en rund matskål av plast. Den ser ut som något som hunden skulle dricka ur och funkar perfekt. Även när mina tjocka tumvantar är på.

Mitt val: Primus röd

Bestick
En sked med långt skaft som den jag har vid lunchen är det jag alltid använder på vintertur. Ibland hade det kanske varit skönt med ett bestickset men bara en sked funkar tycker jag. En kniv har du i multitool-verktyget de fåtal ggr du behöver den. Välj verktyg beroende på matval.

Bränsle
Kemisk ren bensin. 2,5-3dl för en person och dag klarar jag mig bra på. Jag brukar runda uppåt då det oftast säljs i flaskor om 1 liter. Är det kallt går det mer och tvärtom. Kastruller med värmeväxlare, vindskydd, vilken mat, vatten/is eller snö och annat spelar också roll. Detta är min siffra…vilken är din?

Mitt val: Primus Power fuel

Hörlurar
Efter några dagar av snålblåst, kalla vindar som med slipande effekt drar förbi tältet eller flyger förbi och mellan benen dagtid så kan det vara skönt att plugga in hörlurarna för några powerballader, soundtracket till Into the wild eller Markoolio’s Vi drar till fjällen.

Pannlampa
Används vanligtvis i och runt camp. Ibland behöver jag den när jag skidar över Ritsem mot Akkha när jag kommer med bussen. Jag har en som är lite större och drivs av 4st AA batterier. Batteripacket sitter i nacken och går att koppla om och ha i innerfickan vid stark kyla för att inte förlora kraft. Jag tycker det är skönt att ha några uppsättningar batterier, kunna lysa med full kraft då det behövs och dimmra ner då jag bara behöver ledljus. Har man en pannlampa som har inbyggt batteri behöver man kunna ladda med en powerbank vid behov. Ta isåfall med rätt sladd! Använder man flera elektroniska saker som drivs av batteri kan det kanske vara värt vid inköp att allt ska gå på samma batteristorlek?

Mitt val: Black Diamond ICON 700

Isolerbyxor
Jag har ett par byxor med fullängds blixtlås. De är av syntet och jag använder de mest i lägret utanpå mina underställsbyxor. Det finns flertalet att välja på. Dun eller syntet samt shorts, piratbyxor eller full längd. Ta några som passar dig. Dessa kan jag också använda under den dagliga lunchen vid behov eller ha under skalbyxorna när det är riktigt busigt väder och kallt ute.

Mitt val: Haglöfs Barrier pants III

Lagningskit
Rimlig mängd! Nål, tråd, tejp, multitool med tång, vissa saker kan gruppen ta en av, andra saker kanske alla behöver på individnivå.

Tratt
En tratt kan vara bra när du häller ner kokande vatten i dina flaskor och thermosar. Dina fingrar slipper bli blöta och sönderbrända. Jag brukar ha skalvantarna på då jag gör detta. Powerfuel bränslets flaska passar perfekt i Primus flaskorna och jag känner absolut inget behov av en tratt men vissa gillar att använda det.

Frukost
Personligen gillar jag havregrynsgröt med kanel, salt, torkade äpplen, torkade dadlar, russin och lite pulvermjölk att hälla på. Vill man ha havregrynsgröt men inte det andra så förgyller Varma Koppen Hallon/blåbär gröten en hel del. Ibland tar jag med mig apelsinkoncentrat som jag blandar med ljummet vatten. Lyxfrukost enligt mig.

Lunch
1st frystorkad per dag. Man sitter ofta ute utan något större skydd. En frystorkad som du häller varm vatten i från en thermos är enligt mig kanon. Du rör om och har den innanför dunjackan till den är färdig att äta. Till det har du 1 liter blåbärs- eller nyponsoppa (per dag). Buljong funkar också bra att dricka. Lätt att förbereda och gott!

Middag
Lätt att lyxa till också då du är i sovsäckarna och har tältet som skydd. Allt från grytor, mjuka taco-bröd som man steker med ost emellan osv. Du lever i en frysbox så du kan ta med nästan vad som helst. 1kg oxpytt, torkat äggpulver, pasta, torkad köttfärsås mm. Mitt råd är att fråga dina kompisar som varit på vintertur samt gå till en friluftsbutik och kolla vad de har för utbud gällande böcker i ämnet friluftsmat.

Mat
Det ”rätta” valet av mat är ofta den viktigaste faktorn för din packnings vikt. Det är inte ovanligt att maten varierar mellan 0,5 och 2 kg / dag. Min hamnar allt som oftast på strax över 1 kg med snacks och allt. Vad känns okej för dig?

SOVA

Sovsäck
Jag förespråkar en rejäl säck. Personligen har jag en äldre -30C sovsäck. Tumma inte på sovsäcken. Det är här vi vilar och återhämtar oss efter en heldag ute i kylan. Vi har skidat och äventyrat hela dagen. Sinnena är fullmatade och vi behöver vilan! Ibland går det att kombinera två sovsäckar. Dun innerst och en syntet utanför. Den yttre blir alltid lite blötare/fuktigare. Kolla om det funkar för dig och om du upplever det som behagligt om du inte har en vintersäck. Jag kör inte med sovsäckslakan då jag snurrar in mig i detta och vaknar ofta. Istället klär jag mig i ett underställ som jag endast har för att sova i. På så sätt klibbar inte låren ihop. Jag sover bättre och ska jag ut mitt i natten har jag ett “basskydd”.

Liggunderlag
Desto längre från snön du kommer desto bättre. Jag använder ett vanligt 14mm liggunderlag. Gärna med jämn yta och slutna celler så att snön inte fastnar. Detta kombinerar jag med ett uppblåsbart liggunderlag som har ett högt R-värde och klarar kyla ner mot -30C. Jag sover bra på detta. Tänkvärt är dock att det uppblåsbara kan delaminera, ventilen/packningen kan gå sönder samt att det kan gå hål på detta. Det blir då platt som en plastpåse och isolerar inget alls. Lagningskit är ett måste! Ska man vara helt säker hade jag föredragit dubbla cellplast liggunderlag som är slutna och 14mm vardera. De uppblåsbara liggunderlaget fyller du lättast med en extern pumppåse som du fyller med luft och flyttar in i liggunderlaget. Då du ligger på liggunderlaget ska du inte sjunka igenom men om du sitter på det blir det oftast genomslag. Då är det också skönt med ett vanligt liggunderlag under. Det uppblåsbara liggunderlaget kan också kännas kallt till en början. Det blir så då du fyller det med kall luft.

Nalgeneflaska
Koka vatten på kvällen så att du har mer än du behöver. 2 liter extra ungefär. Häll vattnet i Nalgene-flaskor med bred öppning, stäng flaskan lagom hårt och trä strumporna du hade under dagen på dessa. Du kan lägga flaskorna vid fotänden, magen, armhålorna eller vid ljumskarna. Krama den! Efter någon timme gör dessa stor skillnad och du har vatten till frukosten. Ta med gummiband så kan du även fästa innersulorna samt innerskorna från pjäxorna så torkar dessa upp under natten.

Kissflaska
Ibland är det skönt att slippa lämna sovsäcken och tältet. Med en flaska behöver du inte vakna till lika mycket och kan “lätt” göra dina behov. Missa inte! Personligen har jag inga problem med att gå ut om det behövs under natten. Jag somnar enkelt om och jag behöver inte vara rädd för att missa flaskan.

Powerbank
Låt den ligga i sovsäcken. När du fluffar sovsäcken på kvällen brukar powerbanken vara kall men när du kryper ner i säcken med dina varmvattenflaskor blir den varm och du kan ladda Inreach, Ipod eller det du behöver.

Källa: inspirationaloutdoors.com

2022-11-26 08:40   Sauvakavelija
Tack för denna artikel, den var så mycket mer än enbart en packlista! Jag har funderad på vintervandring själv, svåraste med den är att få ledigt från jobbet i vinter, och jag har inget koll på bensinkök. Ska fundera vidare.
Mvh Sauvakavelija

Svar 2022-12-09 09:43   Daniel Vilhelmsson Wesén
Varsågod :) Vintertur är tufft men värt det. Älskar det!

2022-11-26 13:43   nilssa
Tack! När vi vinterturade på 90-talet tog vi vad vi hade: dubbla sovsäckar, dubbla liggunderlag, träskidor, ylletröjor, spritkök osv. Det som ställde till mest problem var skidor o kängor (nån äldre lösning med kabelbindning). Så vill man hitta en kompromiss mellan att skaffa allt eller bara köra så är mitt tips att börja med bra skidor och pjäxor - det man behöver för att kunna ta sig fram. Sen hade vi förstås ett bra tält också.

2022-11-27 14:19   Still Alive
Mycket bra och detaljerad redogörelse.

2022-11-28 12:53   fowwe
Tack för detta! Håller med Sauvakavelija, din artikel är mycket mer än bara en packlista att fördjupa sig i.
Något som har förändrats på vårvinterfjället är väderleken - man skulle nog kunna säga klimatet. Under mina (hittills genomförda) vinterturer i Norrbotten i mars månad har det blivit fler och längre perioder av mildväder. I din packlista finns förslag på både byxor och jacka för detta, men för mig var det till att börja med en överraskning att regnkläder behövdes för varenda tur. Plus en del annat. Denna utveckling lär fortsätta.

2022-11-28 13:21   Tuula K
Hej och tack för kul och informativ artikel. Min fjällkamrat och jag har gjort vinterturer i många år men man lär sig alltid något när man läser hur andra gör och tänker. Fint att du skrivit detta, ger verkligen inspiration.

2022-11-30 14:50   ripjägarn
Tack! Väldigt fin och detaljerad artikel! Om jag kan bidra med något är att som "säng" kan man ha en 185 cm pulka med ett 10 mm liggunderlag i botten. Med en renhud på tvären så att även hunden får något att ligga på sover båda kungligt. Spritkök har i alla fall en fördel: de krånglar aldrig! Egentligen borde april - första dagarna i maj vara en bättre tid för tur i Norrbotten. Men som Hans skriver: väder är numera inte vad de varit. Numera är det sällsynt med 2 veckors blockerand högtryck runt valborgshelgen - 1 maj. "Det var bättre förr, ju förr desto bättre".
mvh Gösta

2023-03-08 13:15   Sandalf
Tack för en lärorik och bra artikel! Fantiserar om att genomföra en riktig vintertur på skidor någon gång. /Niklas

Fler kvinnor än någonsin har anmält sig till nästa års Vasaloppet. Nu fortsätter arbetet för att få fler kvinnor att även anmäla sig till cykelloppen.

Vasaarenan på turskidor

7 dagars tur i februari vid Vasaloppets spår. 5 kommentarer

Dramatisk vintertur

Den senaste tiden har det blåst mycket, och det kommer så att fortsätta några dagar till! Ni som känner för att läsa om stormar i den trygga ... 4 kommentarer
Visst är det smidigt med färdiga frystorkade rätter på turerna men att torka och göra sina egna rätter är inte särskilt svårt. Planera lite och prova ...