Klubb Fischer vs kung Bore

Efter isspaning fanns det inget annat att göra än att konstatera att kung Bore är i högform med långvarig iskall kylig styrka har han ett fast grepp om mellanskärgården från Djurgården och Lidingö. Här en paddling mellan isflak.

Av: Tariku

Foto: Christian Meck

Vid gårdagens isspaning fanns det inget annat att göra än att konstatera att kung Bore är i högform med långvarig iskall kylig styrka har han ett fast grepp om mellanskärgården från Djurgården och Lidingö. Innåt land är även Mälaren fryst. Till och med Stockholms inlopp, Saltsjön är fryst fram till i höjd med Beckholmen och findlandsfärjorna har endast en smal liten ränna att gå i. Där dom bryter upp isen gång på gång.
Men alla har sin Akilleshäl, det gäller bara att hitta den... och vårt sista alternativ för isättning av kajakerna var ännu inte rekogniserat och klubb Fischer har funnit en allierad i Waxholmsbolagets Djurgårdstrafik. Som vi misstänke fanns det en möjlighet att komma i vattnet intill färjornas angöring vid Gröna Lunda. Det var inte isfritt, men det låg endast "Nobless"-is och en del inblåsta isflak där. Detta skulle vi kunna forcera och ta oss ut till öppet vatten runt Skeppsholmen och Kastellholmen.

Med vetskapen om att det kanske var möjligt att paddla mitt i denna vargavinter, tog vi oss till klubben för att hämta kajakerna. Eftersom det inte går att köra bil fram till klubbhuset måste vi släppa kajakerna några hundra meter i knädjup snö. Känns som att förflytta sig till urtiden när vi släppar kajakerna genom highland cattle kossornas vinterängen.

Sen var det bara att lassa upp kajakerna på bilen och ta sig till utgångsläget för den slutliga drabbningen med Bore.

Så dä,r då var man i kajaken, nu gäller det bara att forcera lite "Nobless"-is.

Vi är igenom och nu blir det slalom emellan de flyttande isflaken.

När vi närmar oss slottet och Strömmen, så är vattnet fritt från löst flyttande isflak.

Strömmen intill Slottet är dock islagd och kunglig Is är lite finare än annan is.

Ut mot Nybroviken återkommer både "Nobless"-is och isflaken samt ett och annat isberg (tänk på att det bara är 1/10 del som syns över ytan).

Summa summarum trots dåliga odds tar Klubb Fischer hem ännu en seger mot kung Bore!

Turen genomfördes i klubb Fischer (där finns även bonusmaterial :-))

2011-01-12 12:37   mickehero
Grymt, nästan så att man blir sugen på att plocka ut kajaken o vinterpaddla!

En damgrupps färd med kajak från Pielavesi i mellersta Finland ner till Lahtis, det blev en långtur på 17 dagar och 398 km. 1 kommentar
Visst är det smidigt med färdiga frystorkade rätter på turerna men att torka och göra sina egna rätter är inte särskilt svårt. Planera lite och prova ...
Från Kalmar, Rafshagens Camping till Stockholm, Vaxholm. Ett alternativ till långtur med kajak. Men man slipper paddla! De touringkittar en gammal ... 11 kommentarer
Bengt Larsson har precis kommit ut med 4:e upplagan av sin bok Kusten är klar ! Om en kajakfärd runt hela Sveriges kust. Utsidan har fått ett utdrag ...