Jordens dag

Idag är det Jordens dag, dagen uppmärksammas i fler än 175 länder. Den instiftades i USA för att uppmärksamma de stora miljöproblemen som finns i världen. I år är det vår användning av plast man fokuserar på.

1970 instiftades Jordens dag av den amerikanske senatorn Gaylord Nelson. Idag uppmärksammas dagen i över 175 länder och den har sitt bestämda datum den 22 april varje år.

På enstaka platser i Sverige finns det evenemang men det är inget utbrett firande.

I år är det vår plastanvändning som uppmärksammas, det har ju varit på tapeten under en lång tid nu, exempelvis med försök att minska plastpåseanvändningen med mera.

Earth Day Network lanserar en kalkylator där man kan räkna ut sin årsförbrukning av plast och få hjälp att minska sin plastförbrukning.

Några tips de ger på sin sida är:

• Varje gång du funderar på att köpa en plastprodukt, tänk efter om du verkligen behöver den.
  • Ta hand om ditt plastskräp och lämna till återvinning. Släng aldrig plast (eller annat skräp) i närheten av vatten, vattendrag, eller i naturen.
  • Plocka upp skräp du ser och särskilt vid vattendrag, dammar och stränder.
  • Innan du ska handla kolla produkternas innehåll. Undvik sånt som innehåller mikroplaster.
  • Förändra ditt sätt att tvätta syntetiska kläder, fleece med mera. Tvätta inte så ofta och välj kläder av naturmaterial om det är möjligt.

Läs mer om plast i havet på Svenska naturskyddsföreningens hemsida om Plastfritt hav.

Till Plastkalkylatorn.

Läs mer om Earth Day 2018.

2018-04-22 14:49   Karina Lindström
Hatar verkligen plast. Tror vi kommer titta tillbaka till hur vi håller på nu och undra vad vi höll på med..

Den 11-14 september träffas flera aktörer inom friluftslivet för att diskutera hur friluftslivet påverkar klimatet. 5 kommentarer
Den 9 september är det Vandringens dag och det finns flera guidade vandringar att anmäla sig till. 1 kommentar
Naturen erbjuder mängder av möjligheter till friluftsliv - oavsett om vi vandrar, klättrar eller åker skidor. Men hur kan vi se till att vi gör det ... 8 kommentarer
Sörmlandsledens jubileum firas med folkfest och aktiviteter året ut.