Att välja kompaktkamera

Lite tips om bra kompaktkameror att ta med på strapatserna.

Av: Christer Lindh

Kompaktkamera

Nedanstående kameror tycker jag är riktigt smarta kameror. Alla klarar att vara ner till 5 meter under vatten. De passar perfekt för kajakpaddling, skidåkning och andra aktiviteter där det är risk för att kameran utsätts för fukt och vatten.

Canon ELPH Sport kamera

Canon Prima AS1

(det finns fler kameror inom detta området)

Denna kameran köpte jag för 4 år sedan och jag är ytterst nöjd med den. Det är bara att titta och trycka. Ger skarpa och bra bilder (även med dia). Jag har alltid med när jag paddlar kajak (då fastsatt vid remmarna framför mig). Jag har också haft den vid skidåkning då den har hängt runt halsen under jacka. Då är det bara att hala fram den när tillfälle ges. Inget strul med exponering, skärpa, massa knappar. Det är bara att knäppa. Spelar ingen roll hur mycket kodens det blir på den.

Erfarenheten säger att gå riktigt nära (mycket närmare än du tror). Använd också upplättningsblixten frekvent. Något sen i exponering vid tryck på knappen (man vänjer sig). Batteriet har hållit ut i flera år.

av David Elmfeldt

Norrskensentusiasten Carl Bergstrand ger sina bästa tips för att se och fota det färgstarka ljusfenomenet.
Det finns mycket att förundras över i naturen där växter, träd, moln med mera bildar både vackra mönster och monster tillsammans med vår fantasi. Nu ... 1 kommentar
Efter att nära 13 år förflutit sedan första besöket och flera år av inställda resor blev det äntligen av i somras! Målet med resan var att åter få ... 4 kommentarer
Andra delen av Lasses cykeltur genom östra Afrika. Den här gången får ni läsa om vägen till Karamoja i Uganda samt jakten på Sir Wilfreds Thesigers ... 4 kommentarer
Coronapandemin satte stopp för att jobba och guida, istället började Ewa skriva texter kring sina foton från olika vandringar som till slut blev ... 1 kommentar