Vill bli en lättpackare!

Tjenare,

Jag är trött på att släppa runt på vad som känns som på tok för mycket, och jag vill därför börja med att byta ut mina grejer mot lättare alternativ.

Några initiala funderingar är:

-Hur stor kastrull behöver man? Är det enbart frystorkat som gäller räcker det med en 0,6liter. Eller skall man spara en slant på maten och koka pastan själv, vad är då den minsta storleken?

-Har kollat in några lättviksryggsäckar, 2 kg lättare än nuvarande med Golite, härligt! Men hur stor vill man ha? Med mindre och lättare prylar minskar man ju den behövda ryggsäcksvolymen.
 
Volym och behov

Det är riktigt att när packningen blivit trimmad fyller den mindre. Men maten och flera andra delar som från början var optimerade fyller detsamma.... Mellan 45 och 60 liter klara de flesta sig på berorende på preferenser och övrigt medfört...Precis som med andra attitydförändringar verkar tänket vara det svåraste att ändra... varför är vi så konservativa i tanken?
Optimera bruken av medförda prylar. Köp det lättast du tror på, använd det...Våg brukar vara rätt pryl som nr 1.... Excelark förmodar jag du har.
//J
 
Se helheten, ibland är inte den lättaste prylen det som sparar mest vikt i slutändan. Tänk på vilket som kan anpassas med varandra (ett exempel är nya kastrullerna EtaPower som sparar en hel del bränsle men väger mer än en titan-kastrull, ett annat exempel är att sätta på sig ett underställ i en lättare säck).

Våga testa, våga lägg lite pengar och läs mycket!

Välkommen in i gänget också.. ;)

// Jocke
 
"Välkommen in i gänget också"

Tackar!

Jag har hittat fjaderlatt.se och håller nu på att terroriserar tjejen på diverse gram hit och dit :)

"Se helheten, ibland är inte den lättaste prylen det som sparar mest vikt i slutändan", här har jag börjat med att kolla in på trä-kök, bushbuddy verkar vara en smart och lätt brännare med pluset att man behöver inte bärra med sig bränsle. Gillar att stirra in i "fält-tv:n" samt så förhöjer det stämmningen.

Men för att komma tillbaka till frågan, vad använder ni er utav, köpt frystorkat (t.ex norska turmat) eller kokar ni pasta med någon burk makrill?
 
Angående kök så använder jag Primus Trek kettle. Den är på 1liter och är ibland i minsta laget. Den duger alldeles utmärkt till att laga frystorkat och diverse andra pastarätter till en person, men inte till två.
Jag skulle aldrig välja en kastrull som är mindre om jag inte enbart skall använda den till att koka upp vatten (ex till frystorkat som tillagas i sin egen påse m.m).

Tänk på att inte försöka köra lättpackningen "till absurdum". Det kommer alltid finnas ett lättare alternativ till (i princip) allting. Men ofta är de absolut lättaste alternativen på bekostnad av någonting, ex hållbarhet, praktiskt utnyttjande m.m osv.
Jag har inga synpunkter på de som letar det absolut lättaste, men jag väljer inte alltid de alternativen själv. Detta har jag lärt mig genom erfarenhet.

Angående kök så kan man diskutera om vad som är bäst!
Skall man ut på en tredagars tur så vill jag hävda att esbitkök eller vedköken är de lättaste. Men jag har prövat dessa och kör aldrig med dom igen.
Dom är omständiga, tar tid att få ett bra uppkok och lämnar en massa sot och annat "klägg".
Jag använder ett Pocket Rocket gaskök och kommer fortsätta med det.

När det gäller ryggsäck så är det så många faktorer som spelar roll för storleken på den.
Skall du använda den till längre turer (>vecka) och vintertid och du samtidigt inte kan fylla på med proviant efterhand så behöver du en större ryggsäck (>60liter).
Men skall du ha den till kortare turer så klarar du dig med en mindre.
Vill du ha allting nedpackat i ryggsäcken behöver du en större (det vill jag) men om du vill fästa sakerna utanpå ryggsäcken klarar du dig med en mindre o.s.v
Det är ju egentligen bara du som vet vad du vill ha med dig och hur stora dessa grejerna är. Det är detta som måste avgöra storleken på ryggsäcken.
Detta får man lära sig mha erfarenheterna.

Tipset är dock att man ransakar sig själv rejält inför nya inköp så man inte köper en pryl i onödan som man sedan inte kommer använda. Hitta också grejer som man kan använda till mer än en sak! Detta sparar vikt och utrymme. Börja med att kolla på de stora grejerna där du kan spara hg (kanske t.o.m kg) innan du ger dig på att spara g.
Det spelar ju mindre roll om du sparar 50g på en sak, när du kan spara 500g på en annan!

På fjäderlätt finns mycket matnyttigt och utrustningslistor finns att söka på forumet (använd sökfunktionen) och tveka inte att komma med frågor.

Välkommen till lättpackningens värld!
//Peter
 
Ska väl börja med att tala om att jag INTE är lättpackare utan komfortpackare!

Men för att komma tillbaka till frågan, vad använder ni er utav, köpt frystorkat (t.ex norska turmat) eller kokar ni pasta med någon burk makrill?

Jag använder dessa märken på årets fjälltur.
Real, Spaghettiria, blåband, Wildlife samt Knorr soppor med Vasa knäcke

Som kastrul har jag den lilla trangiakastrullen från 25:3. Jag tycker inte priset/vikten på dessa små nya kastruller berättigar till nytt köp. Det måste väl vara så här: större botten = större yta för brännaren = snabbare uppkok?
 
Men för att komma tillbaka till frågan, vad använder ni er utav, köpt frystorkat (t.ex norska turmat) eller kokar ni pasta med någon burk makrill?

Om övrig packning etc optimeras tillräckligt väl så kan man ju bära med sig burkmat om man vill det :) Eller fiskeutrusning/kamera/gitarr etc etc.... eller köra påsmat och vara ute längre... eller ja du hajjar :)
 
Senast ändrad:
"Välkommen in i gänget också"


Men för att komma tillbaka till frågan, vad använder ni er utav, köpt frystorkat (t.ex norska turmat) eller kokar ni pasta med någon burk makrill?

Absolut inga burkar!


Real turmat är dyrt och tråkigt. Inför en fjälltur eller den första veckan på kontinenten köper jag
Knorrs Spaghetteria, 7-8 påsar. Bolognesen är bäst, men tänk på att knäcka innehållet innan du öppnar förpackningen. Ibland gör jag egna blandningar av Blå Bands vegetariska färsmix och snabbkokt spaghetti. Före detta delikata huvudmål tar jag en påse potatismos. Jag kanske tar med en lien burk med olja för att piffa upp lite - söderut är smör inte så listigt att bära på, skulle jag gissa. Till dessert en chokladkaka.

Eftersom jag inte orkar packa upp köket äter jag aldrig lagad mat under etappen. Det blir ngn nötblandning och choklad. Till morgonmålet tog jag förr i tiden müsli plus mjölk. Men det är rätt magert, och det är svårt att få tag i mjölk söderut. Ofta finns den bara sockrad i tub (också svårt att hitta potatismos som inte kräver tillsats av mjölk). Så jag kör med ngn form av digestive-kex eller müslikex, gärna med ngn fet fyllning.

Mitt kokkärl rymmer cirka 8 dl vilket räcker om du använder 5 dl vatten till matlagningen. No-stick rekommenderas, men tänk på att använda en sked av trä eller plast.
 
"Välkommen in i gänget också"

Tackar!

Jag har hittat fjaderlatt.se och håller nu på att terroriserar tjejen på diverse gram hit och dit :)

"Se helheten, ibland är inte den lättaste prylen det som sparar mest vikt i slutändan", här har jag börjat med att kolla in på trä-kök, bushbuddy verkar vara en smart och lätt brännare med pluset att man behöver inte bärra med sig bränsle. Gillar att stirra in i "fält-tv:n" samt så förhöjer det stämmningen.

Men för att komma tillbaka till frågan, vad använder ni er utav, köpt frystorkat (t.ex norska turmat) eller kokar ni pasta med någon burk makrill?

Bästa början är, som redan antytts, att börja minska vikten på de tyngsta prylarna. Du kanske redan har hittat "3 för 3"-artiklarna på Fjäderlätt-sidan. Annars får du en länk här:
http://www.fjaderlatt.se/2007/04/3-fr-3-radikal-viktminskning.html
Finns såklart mycket att hämta i boken också.


Jörgen
 
Tänk på att man inte måste ha det dyraste och fräckaste. Jag har bantat min utrustning ganska hårt det senaste året och en stor del av det klarar man med ganska enkla medel. När det gäller kläder, kolla på sportavdelningarnas reor för byxor och vindjacka/-blus, ITAB har Packaway-regnstället för några hundralappar, etc. En del prylar har jag beställt från små tillverkare i USA. Min packlista diskuteras här, jag ska uppdatera med det slutgiltiga resultatet snart. Som det ser ut kommer jag att landa på en totalvikt på utrustningen (exkl förbrukningsvaror) på ca 6,8 kg, ryggsäcken väger 4,8 kg och "tre för tre" hamnar på 2,1 kg. Om jag skär bort en del "onödiga" prylar (kamera, klocka, mobiltelefon, GPS) så kan jag kapa ytterligare några gram.

De största investeringarna för mig har varit tält och ryggsäck, för den som inte har en sovsäck sedan tidigare blir det troligen den som blir dyrast - ska det vara lätt är dun effektivast, men det kostar. Ett prisvärt alternativ är Alpkits sovsäckar, bra kvalitet och ännu bättre priser, bra företag att ha att göra med.

Se till att du har tid på dig och ha ögonen öppna på reor etc. Kom ihåg att det du inte skaffar varken väger eller kostar.

Börjar du från noll eller byter du ut en gammal utrustning? Om det är det senare, kolla vad du kan sälja på begmarknaden. Det kan hjälpa till med finansieringen. Fundera på vad som verkligen behövs. Ett plus med lättpackning är att man blir intresserad av att ha färre prylar, inte fler.

Själv har jag tagit beslutet att inte köpa några mer friluftsprylar (eller, ja, inga andra prylar heller) på ett bra tag. Det har kostat en del att ställa om till lättpackning, man måste inse att man aldrig blir "nöjd". Det finns alltid fler gram att spara, det kommer nya prylar i nya material. För min del känns det dock som att jag nått en rimligt låg vikt där värdet av att kapa ytterligare ett kilo är tveksamt.
 
Angående maten så finns det bra böcker att låna på biblioteket bl.a Kokbok för friluftskockar av Fredrik Hjelmstedt.

Om du gillar cous-cous så är det lämpligt som bas i många rätter, det är ganska lätt samt lättlagat, du kokar bara upp vatten, häller i cous-cous och sen får det dra i 5-10 minuter.
 
Ett litet tips är att inte börja med ryggsäcken. Jag tycker att skorna och ryggan är det sista du ska byta ut, när du vet hur stor massa och volym du kommer bära och hur många kilo du kommer belasta dina fötter med. Då kan du ta övergången steg för steg och kan göra övergången under flera år i takt med att din gamla utrustning "skrivs av".

Vad gäller kök och käk... ska man laga mat som man inte tröttnar till två personer på tycker jag personligen att man behöver åtminstone två kastruller över en liter. Svårt att spara jättemycket vikt på. Brännare och vindskydd kan man såklart få ner till under 100 gram. Eller vedeldat, som du är inne på.

Mat kan man inte ens om man bara äter det energitätaste som finns (matolja) spara särskilt många kilo på om man inte är ute flera veckor. Så satsa på relativt torra rätter som är goda. Jag tycker även att man ska ta med sig lite färska råvaror som kan pigga upp de första dagarna. Har du bantat resten av packningen har du råd med sånt som färsk lök och bacon. Jordnötssmör, tomatpuré, en låda vin...

Du har redan fått flera bra tips om mat. Det viktigaste är att man inte stirrar sig blind på den mat man hittar i friluftsbutiken. Ta istället en frisinnad titt i hyllorna där du köper din vardagsmat så kommer du hitta bra grejer. Couscous och potatismospulver är bra grunder för måltider. "Sovlet" kan man torka själv vilket är trevligt och inte särskilt svårt.

Ett sista tips:
Glo dig inte hålögd de kilon som finns kvar i ryggan, utan fokusera på de kilon du har bantat bort istället!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.