Vill bli en lättpackare!

Lite mer om mat:

Med en grytmysare (om du inte vet vad det är, sök på forumet) så kan du spara in en del bränsle. Det går t.ex. utmärkt att laga bulgur, röda linser, sojafärs, m m, genom att bara koka upp det ihop med en buljongtärning och sedan låta det götta sig i grytmysaren i 15 minuter, stället för att låta det småputtra på köket.
 
Finns många sätt att börja, min åsikt är att det är fiffigast att börja där det är lättast (enklast alltså:). Ta fram vågen (köp en om du inte har) och väg alla prylar du har hemma och se vilka som är lättast.

Byt sen ut sånt som du lätt kan få tag på eller rentav har hemma (typexemplen är Lätta-askar som tallrik, Festis/MER-flaskor till vatten och liknande grejer).

Fundera sen på vilka saker du kan lämna hemma. Ofta klarar man sig med betyligt mindre än man tror (gäller framförallt ombyten).

Gör en packlista och jämför med andras (då ser du vilka grejer som är tunga relativt andras grejer). Det lönar sig t.ex. inte så mycket att lägga ut hundralappar på att köpa en tröja som är 15 gram lättare än den du redan har. Är skillnaden 150 gram kan det börja bli intressant.
 
Det lönar sig t.ex. inte så mycket att lägga ut hundralappar på att köpa en tröja som är 15 gram lättare än den du redan har.

Det tål att upprepas - gramjagandet är ett vanligt misstag som inte minst jag själv har gjort mig skyldig till. Börja med de detaljer där man kan spara kilon, gå sen över till hekton. Strunta i grammen. Egentligen borde man inte ange vikter i större noggrannhet än +/-10 gram.

Det är klart: gramduttandet kan vara en kul hobby, och det är relativt sett billigare att tjäna 50 gram på 10 tältspikar i titan än att spara 2 kilo på ett nytt tält. Men särskilt stor nytta för packningen gör det inte.
 
Jag tycker gramjagandet är kul, men det får inte bli för dyrt.

Och det är ju som sagt var inte nödvändigt för att få märkbart lättare packning.

Men just om man t.ex. redan har två tröjor som man upplever är lika varma så finns det ju ingen anledning att inte välja den som råkar vara 10 gram lättare.
 
Jag tycker gramjagandet är kul, men det får inte bli för dyrt.

I vissa fall kan det nog vara så att det mest extrema gramjagandet leder till billiga lösningar. Jag tänker på hembyggda kök, att sy egna kläder och rent av tält. Men det är kanske å andra sidan inget för nybörjaren. Tyvärr är det nog så att det kan kosta några kronor att komma till "tre för tre", och i den mån det inte handlar om att man saknar t.ex. tält eller ersätter ett som pensionerats så finns det såklart ett element av onödighet i att köpa nytt bara för att lätta packningen. Det jag minimalt försöker göra är att sälja av det gamla för att inte dra på mig för mycket prylar.
 
En princip jag försökt följa är att varje byte av en utrustningsdetalj, vad syftet än må vara, också ska leda till en viktminskning - det kan handla om hekton som snart adderar sig till kilon.
Mitt missnöje med de flesta kartfodral har lett mig till en hemmagjord lösning som väger något hekto mindre och verkar ha enbart fördelar. När jag tröttnat på Siggflaskor med korkar
vars gängning ger upp har jag gått över till en Stadium-flaska för sportdryck, vilket återigen kapade ngt hekto. När jag slutade använda knickers köpte jag ett par Haglöfs-byxor som var lättare men
som skrynklar sig förfärligt. Nu tror jag det blir ett par vindoverallsbyxor med lång blixtlås, genast ngt lättare och bekvämare.

En viktig detalj var förstås att byta syntetsäck mot dun, det var väl 1 kg:s skillnad.

Mest kanske det handlat om att lämna saker hemma. Jag trodde en gång man måste ha rena och torra kläder att byta med på lägret. Det mesta jag har på kroppen är torrt nog så jag byter bara strumpor, kanske även kalsingar, om jag har några. Och jag har ett par strumpor till etapperna och alltså endast ett par i skorna. Jag hade ett tag en handduk som vägde 2 hg
(jag har haft betydligt tyngre) och tyckte en gång att halva räckte, så jag rev handduken mitt itu.
Sen jag på den resan upptäckte att jag aldrig använde handduken har jag slutat ha någon med mig alls.
 
Tack för allas hjälp!

Har sneglat på mina nuvarande "3" och hamnar på ca 7kg... usch! Om jag skulle byta ut sovsäcken mot WM dunsovsäck (455g), min ryggsäck mot Golite Jam2(600g), och mitt gamla tält mot ett tarp plus ett liggunderlag hamnar jag på en vikt strax över 2kg! 5kg lättare, jäklar vad skönt för vandringen!

Tror att detta kommer att bli mitt första projekt, att byta ut dessa tre. Därefter blir jag väl som Jörgen och Martin och väger tandborsten! :cool:

Har inte övergivit idéen med ett vedeldatkök, tilltalar mig starkt. Men ett super bra tips angående grytmysaren av Alven! Smart sak att ha, det gillar vi.

Är det någon som vet vart man kan köpa WM sovsäckar till det billigaste priset?

Ja, då är det bara att börja spara...
 
När en kommit så långt att en skaffat rätta prylarna. Hur ska då den ramlösa ryggäcken packas på bästa sätt. Det hade varit intressant att veta.
 
En härlig sak med att börja UL:a är den här detaljen med följdeffekter. Om du tex minskar ner på ett par prylar är din ryggsäck plötsligt för stor, och vips skaffar du en mindre, lättare, ryggsäck. Och sen upplever du kanske att kan lämna hemma de tunga kängorna och gå i gympadojjor i stället. Och nu försvinner helt plötsligt skavsåren. (Jag har märkt en avtagande skavsårsfrekvens med minskande packningsvikt, fötterna belastas ju mindre.)

Ett knep jag använder är att dela in packningen i tre delar: äta, sova, vandra. Sedan fundera ut hur du minimerar varje segment maximalt. Min ryggsäk innehåller i stort sett sovsäck i botten och de kläder jag händelsevis inte använder, sedan ett kök, därefter matpåsen. Detta ligger i ett rör format av liggunderlaget. Småsaker i ryggans fickor, prasselpresäning på topplocket, en vattenflaska plus Katadyn Hiker i ena sidofickan, kartan har jag en färgkopia på i bakfickan. Det var väl allt.

Nu har jag en fråga till forumet: var får jag tag på ett par ULiga sandaler. Jag är ute efter en bit utskuren skumplast med remmar på. Inga moderna "rymdskepp", enklast möjliga. Fanns lätt att få tag på på 90-talet, senast jag såg ett par var i Ronneby 2002.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.