Vill bli en lättpackare!

Jag är ute efter en bit utskuren skumplast med remmar på. Inga moderna "rymdskepp", enklast möjliga.

Dessa finns på Radical Sports. Men dom är väl lite dyra, 299kr. Annars bukar det dyka upp billiga grejer på bensinstationerna när semestrarna närmar sig.
 

Bilagor

  • Bild 3.png
    Bild 3.png
    32.4 KB · Visningar: 396
Tror att detta kommer att bli mitt första projekt, att byta ut dessa tre. Därefter blir jag väl som Jörgen och Martin och väger tandborsten! :cool:

Bra tänkt! Känns väldigt trevligt med någon som har inspirerats av "3 för 3".

Förresten, när man är så lättpackad som Jörgen kan man ha med sig eltandborste om man vill, och själv har jag betydligt tyngre saker att bekymra mig om (det enda tält jag äger väger 3,2 kg). Dessutom nöjer jag mig lite Engströmskt med att skölja munnen med whisky. Så ingen av oss väger några tandborstar. :)
 
Liggunderlaget är käckt att liksom kleta ut efter sidorna i säcken

Att packa liggunderlaget som ett rör ger inte särskilt mycket stadga. Det är bättre att vika undelaget platt och ha närmast ryggen, om det är möjligt. Amerikanska lättpackarsajten Backpackinglight.com (betalsajt) har gjort ganska seriösa studier om just detta.
 
Martin Fjäderlätt;359653 sa:
Att packa liggunderlaget som ett rör ger inte särskilt mycket stadga. Det är bättre att vika undelaget platt och ha närmast ryggen, om det är möjligt. Amerikanska lättpackarsajten Backpackinglight.com (betalsajt) har gjort ganska seriösa studier om just detta.

Framför allt är det viktigt att använda ryggsäckens komprimeringsmöjligheter för att få packningen att så att säga stabilisera sig själv. Jag föredrar linor dragna i sicksackmönster framför vanliga remmar, tycker det ger jämnare komprimering.

Så här kan det se ut på den säck jag har (en Miniposa från Gossamer Gear (574 g), bilden lånad från GGs hemsida):

Shock_Cord_Side-250.jpg


(Fast där är den bara komprimerad översta biten, jag kör hela vägen ner.)
 
Vedeldat är roligt

Har inte övergivit idéen med ett vedeldatkök, tilltalar mig starkt.

Tycker man om att elda så kan jag verkligen rekommendera Bushbuddy'n. Caldera Cone Ti-tri kan vara ett billigare alternativ (Ej testat själv, men Jörgen har skrivit om den.). Problemet med sot och annat meck är obetydliga detaljer för en elddyrkare. Det är bara att ha en påse runt kokkärlet när man packar det. Att fixa bränsle i alla väder är en rolig utmaning. Esbit kan man ha som backup.

När det gäller mattips så använder jag faktiskt stekpanna också. Det må vara tungt, men man kan laga mycket gott i den. Jag brukar steka amerikanska pannkakor gjorda av mix (Missisippi Belle är bäst) med lönnsirap. Billig, supergod, kaloririk och lätt mat. Amerikanska pannkakor behöver man inte göra så många av heller. Stekpannebröd är också lätt att göra. På 20 minuter gör man bröd som räcker för en dag. Snabbmakaroner och pesto lagas snabbt i gryta. På konsum hade de förut pesto på tub. Praktiskt. Stekt bacon och arepa (Ett slags polentabiffar stekta i olja) var också gott. Många kalorier där. Alla dessa rätter har fördelen att de innehåller lite vatten (Bacon kanske undantaget). Ett allmänt tips är att undvika tunga förpackningar. Ofta kan man packa om maten i nya påsar.

Ryggsäck har jag nyss skaffat. Det blev en Gossamer Gear Mariposa Plus (70l inklusive nätfickor).
http://www.gossamergear.com/cgi-bin/gossamergear/2007_Mariposa-Plus.html
Jag är nöjd med den hittills. Jag har testat att bära 15kg i den och det funkar fint. Den är nu på rea för 100$. Du borde alltså kunna få den till Sverige för ca 1000kr inklusive tull, frakt och moms. Inte dyrt för världens lättaste ryggsäck relativt volym. Jag har nyss beställt därifrån och det funkar bra. Man får varorna på mindre än en vecka.
 
Den är nu på rea för 100$. Du borde alltså kunna få den till Sverige för ca 1000kr inklusive tull, frakt och moms. Inte dyrt för världens lättaste ryggsäck relativt volym. Jag har nyss beställt därifrån och det funkar bra. Man får varorna på mindre än en vecka.

Fan va bra tänkte jag. Synd att man är 21 centimeter för lång.
 
Om man bara är 10 centimeter för lång, tror ni att det funkar då? Hade nästan bestämt mig för GG Vapor Trail men den väger ju över kilot den säcken.
 
Att packa liggunderlaget som ett rör ger inte särskilt mycket stadga. Det är bättre att vika undelaget platt och ha närmast ryggen, om det är möjligt. Amerikanska lättpackarsajten Backpackinglight.com (betalsajt) har gjort ganska seriösa studier om just detta.

Jag måste vara den enda människan i världen som inte fått den där röridén att fungera. Stoppar jag madrassen i säcken blir det ett så litet utrymme kvar i mitten att jag knappt får ned en enda detalj. Jag är f ö också den enda människan i världen som får ont i nacken av en Vapor Trail,
med 13 kg inuti.
 
En härlig sak med att börja UL:a är den här detaljen med

Nu har jag en fråga till forumet: var får jag tag på ett par ULiga sandaler. Jag är ute efter en bit utskuren skumplast med remmar på. Inga moderna "rymdskepp", enklast möjliga. Fanns lätt att få tag på på 90-talet, senast jag såg ett par var i Ronneby 2002.

Jag har haft funderingar om lämplig fotbekländad på lägret - söderut, där jag använder Tecnica-kängorna (1100 gram). För längre utflykter från tältet är det förstås bara att sätta på sig kängorna igen. För kortare utflykter, t ex för att hämta vatten, har jag två vattentäta 2l-påsar av märket Sea to Summit, med prakitska spännen.
 
En härlig sak med att börja UL:a är den här detaljen med följdeffekter. Om du tex minskar ner på ett par prylar är din ryggsäck plötsligt för stor, och vips skaffar du en mindre, lättare, ryggsäck. Och sen upplever du kanske att kan lämna hemma de tunga kängorna och gå i gympadojjor i stället. Och nu försvinner helt plötsligt skavsåren. (Jag har märkt en avtagande skavsårsfrekvens med minskande packningsvikt, fötterna belastas ju mindre.)

Ett knep jag använder är att dela in packningen i tre delar: äta, sova, vandra. Sedan fundera ut hur du minimerar varje segment maximalt. Min ryggsäk innehåller i stort sett sovsäck i botten och de kläder jag händelsevis inte använder, sedan ett kök, därefter matpåsen. Detta ligger i ett rör format av liggunderlaget. Småsaker i ryggans fickor, prasselpresäning på topplocket, en vattenflaska plus Katadyn Hiker i ena sidofickan, kartan har jag en färgkopia på i bakfickan. Det var väl allt.

Nu har jag en fråga till forumet: var får jag tag på ett par ULiga sandaler. Jag är ute efter en bit utskuren skumplast med remmar på. Inga moderna "rymdskepp", enklast möjliga. Fanns lätt att få tag på på 90-talet, senast jag såg ett par var i Ronneby 2002.

Jag har sett exempel på hemgjorda tofflor av ungefär denna modell. Ta en inläggssula som kommer med vilken typ av gympadoja som helst. Slå tre hål, ett mellan stortå och nästa tå, två på sidorna. Förbind med lite bungeecord. Man kan ha corden lös och använda de inläggssulor man redan har i vandringsskorna, eller ta med sig det här paketet separat.

Jörgen
 
Jag måste vara den enda människan i världen som inte fått den där röridén att fungera...

Första gången jag stötte på den tanken var nog runt 1978, sedan dess har jag provat tekniken varje år. Och tänker varje gång "det funkar ju inte"...

Det är troligt att det krävs en 100-liters säck för att fungera. ;)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.