Vill bli en lättpackare!

Jag har sett exempel på hemgjorda tofflor av ungefär denna modell. Ta en inläggssula som kommer med vilken typ av gympadoja som helst. Slå tre hål, ett mellan stortå och nästa tå, två på sidorna. Förbind med lite bungeecord. Man kan ha corden lös och använda de inläggssulor man redan har i vandringsskorna, eller ta med sig det här paketet separat.

Jag köpte ett par typ "formgjutna" sulor till en sån där lösning och de funkar faktiskt rätt bra. Grejen är ju att de väger inget så de där remmarna behöver inte vara så rejäla.
 
Om man bara är 10 centimeter för lång, tror ni att det funkar då? Hade nästan bestämt mig för GG Vapor Trail men den väger ju över kilot den säcken.

Jag tror inte att man ska chansa på att det funkar. Det är nog viktigt att köpa rätt rygglängd. Det finns inga justeringsmöjligheter utom axelremmarna. Man kan ju också köpa till ordinarie pris, 155$. Kolla också på Mariposa som finns kvar i fler storlekar tror jag. Den är dessutom ännu billigare och ännu lättare, 85$. Problemet är bara att den är lite ömtåligare (Silnylon). Om man mest går på led i fjällen så skall nog inte hållbarheten vara ett stort problem heller. Det är mer om man går igenom mycket busk och skrapar hårda saker mot ryggsäcken som problem uppstår.
 
Första gången jag stötte på den tanken var nog runt 1978, sedan dess har jag provat tekniken varje år. Och tänker varje gång "det funkar ju inte"...

Det är troligt att det krävs en 100-liters säck för att fungera. ;)

Jag gick över till liggunderlagsrör-i-säck iden när jag skurit ner min packning för mycket för min 60-liters. Det var enda sättet att fylla ut all överflödig volym. Jag har planer på att skaffa en säck 45-50 liter, då hamnar "röret" på utsidan igen.

Man måste vara beredd på att ett liggunderlag tar mer plats i säcken än dess egen volym; det kommer alltid att bildas luftfickor som tar plats utan att fylla någon funktion. Jag brukar stoppa ner korv och strumpor i de utrymmena, men man kan inte fylla allt.
 
Jag gick över till liggunderlagsrör-i-säck iden när jag skurit ner min packning för mycket för min 60-liters. Det var enda sättet att fylla ut all överflödig volym. Jag har planer på att skaffa en säck 45-50 liter, då hamnar "röret" på utsidan igen.

Man måste vara beredd på att ett liggunderlag tar mer plats i säcken än dess egen volym; det kommer alltid att bildas luftfickor som tar plats utan att fylla någon funktion. Jag brukar stoppa ner korv och strumpor i de utrymmena, men man kan inte fylla allt.

Jag prövade att stoppa ner madrassen i min Vapor Trail när jag fann ryggplattan för vek. Enligt gängse retorik här på Utsidan skulle då madrassen automatiskt formas efter säcken och spänna ut den. När jag försökte uteblev den effekten helt och hållet. Inte klar över heller hur det skulle gå till att vika madrassen. Ser framför mig ett visst bökande under det jag packar ned annat och håller tillbaka den.
 
Jag prövade att stoppa ner madrassen i min Vapor Trail när jag fann ryggplattan för vek. Enligt gängse retorik här på Utsidan skulle då madrassen automatiskt formas efter säcken och spänna ut den. När jag försökte uteblev den effekten helt och hållet. Inte klar över heller hur det skulle gå till att vika madrassen. Ser framför mig ett visst bökande under det jag packar ned annat och håller tillbaka den.

Har du cellplast eller luftmadrass?

Cellplasten rullar du så att den går in,sedan får du 'skruva tillbaka' lite för hand så att den spänner ut säcken,samma med en luftmadrass med det tillägget att efter du packat klart öppnar ventilen.
Z-Rest är skuren för att vikas.Heter visst Z-Lite numera...


peter
 
Senast ändrad:
Har du cellplast eller luftmadrass?

Cellplasten rullar du så att den går in,sedan får du 'skruva tillbaka' lite för hand så att den spänner ut säcken,samma med en luftmadrass med det tillägget att efter du packat klart öppnar ventilen.
Z-Rest är skuren för att vikas.Heter visst Z-Lite numera...


peter

Jag har ett Ridgerest (som jag gillar, och som min dåliga rygg klarar!)
och mitt intryck efter de försök jag gjorde är att jag får pilla, skruva och lirka åtskilligt om jag ens ska vara i närheten av att få madrassen nätt utmed säcken. Och sånt gör mig galen. Jag är ju lite sån att jag bara vill rafsa ihop allt på morronen och vräka ned det i säcken.

En annan sak är förstås att jag emellanåt vill ta fram madrassen under etappen.
 
Andra modeller med ryggplatta

Granite Gear har andra modeller som har ryggplatta men bygger på samma konstruktion som Vapor Trail. Tex

Nimbus Ozone som har ca 62 liter och väger 1430 gram. Utan topplock. Klara att bära upp till 16-18 kg.

Nimbus Meridian som har topplock och kan användas som midjeväska. Väger ca 1620 gram och även har samma volym som Ozone, 62 liter.

Det är inte alla som gillar ramlös säck. Visserligen ger det vinst med vikten men det är inte alltid värt det. Jag själv känner att jag vill fortsätta med ett ordentligt bärsystem med ryggplatta.
 
tack för tipsen, men nu närmar vi oss min Acrux som väger mindre än 1700 gram utan lock, 65 rymliga liter.
 
Jag har ett Ridgerest (som jag gillar, och som min dåliga rygg klarar!)

Ridgerest är väl det minst knölningsvänliga liggunderlag man kan få tag på, så jag förstår helt ditt problem.

Så antingen en rygga med nåt extra hekto aluminium eller en annan liggunderlagslösning (tunn cellplast + kort självuppblåsare), men jag gissar att det är lösningar som du redan övervägt eller till och med testat.
 
Ja Ridgerest är nog det liggunderlag som passar sämst till "rörstabilisering" (möjligen näst efter "downmats" och liknande, men dem tror jag ingen skulle få för sig att ens försöka med:).

Men ryggsäcken bör vara hög och relativt smal. Mina första lättpackningsförsök var med säcken från min gamla Skarja (med ramen bortplockad) som jag försökte stabilisera med liggunderlagsrör. Men det funkade inte alls, själva säcken var alldeles för bred så det vek sig direkt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.