Hur gör en inbiten lättpackare?

Jag läser på fler och fler ställen att det inte räcker med sten eller mossa när man gjort ett lyckat släpp i naturen, nej man måste gräva ner sina lämningar! Och elda upp papperet! Men inte kan väl lättpackaren släpa på en spade, om än aldrig så liten? Så hur gör ni? Använder sporken? Eller McFlurryskeden?? Med god teknik kunde man kanske eliminera papperet också, med hjälp av dem? Skulle man i så fall förfalla till att ta med två, eller i sann lättpackaranda använda en och samma till alla ändamål, för att spara ett par gram tro? Andra förslag? Väntar ivrigt på forumrävarnas lösningar...

Björn
 
Jag lyfter pa en stor sten och gor det som skall goras och lagger tillbaka stenen efterat. Pappret eldar jag upp.
Vintertid har jag ju anda spade med mig
 
För att gräva en tillräcklig grop kan man ta en sån här sandlådespade och kapa skaftet och skära till bladet.

Eller så gör man en sån här http://www.andersj.se/spade1.htm

Det går ju också att ta en pinne och gräva med, grävpinne fungerade på stenåldern och borde fungera lika bra idag.
 
Jag har en trådgårdsspade från Fiskars i plast. Den väger 89 gram vilket jag tycker är ok med tanke på den funktion den tillför. Kostade 59 eller 69kr om jag minns rätt. Svart med orange knopp på skaftet. Fördelen med denna är att den är så pass stabil att man kan hugga igenom lättare rötter från ljung och andra växter i samma storlek. Planterinsspade smal heter modellen.

http://www.fiskars.com/se/Trädgår...onomi/Product+Detail5297.html?contentId=84801
 
Fiskars-spadarna har vi till våra patrullscouter också, än så länge har ingen patrull lyckats ha sönder sin (de första fick sina för 5-6 år sen).
 
Jag gör precis som andra, lyfter på en sten och sedan eldar upp pappret. Om det inte finns någon sten så tar jag en pinne och gräver ett hål. Fungerar jättebra!
Ett tag hade jag också en plastspade med mig men jag anser att den är onödig eftersom pinnen fungerar lika bra.
//Peter
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.