Vilken soppa till förvärmning?

Nu är det dags att förenkla lite tycker jag. Utan någon som helst kunskap om olika bränslen eller diverse diagram upplever jag det som att bensin går snabbast att förvärma med.
Pär
 
Nu har jag inte provat själv men skillnaden kan bero på att bensin brinner med större låga (och mer värme produceras rent allmänt av sin storlek) fort efter tändningen eftersom den inte förbrukar så mycket värme för att producera gas för att brinna och gasar upp sig själv i storlek bättre av sin återstrålning än metanol/etanol-tändning.

Det här är något som har noga undersökts i samband med riskanalyser och brandsläckning av etanol/metanol och E85 och där framhålls att rena etanol/metanolbränder är lättare att kontrollera när det väl brinner just för att förgasningen förbrukar så mycket värme i jämförelse med bensinbränder.

Både etanolen och framförallt metanolen har avsevärd förångningsvärme - i motorsammanhang är det skitbra då det kyler insugningsluften, som därmed minskar i volym och man suger in mer luftbränsleblandningsmassa per kolvslag.

För etanolen så kostar förångningen ca 1/29-del av bränslets energiiinehåll, vilket om jag minns rätt är 2.7 ggr mer än för att förgasa motsvarande mängd bensin/fotogen och för metanolen ganska rejält mycket mer. (det är bara se på speedway-motorcyklar som kör på ren metanol - dessa har knappt några kylflänsar trots den höga effektuttaget tack vare metanolens stora kylverkan)

Det gör att kopp/förgasarrörbrännare avsedd för fotogen/bensin inte har värmeytor och munstyckstorlek för att kompensera den mer än dubbla värmebehovet för förgasningen och har munstycken för halv till dubbelt större gasmängd per tiddel för lågan som krävs när man försöker elda med T-röd och även E85 som huvudbränsle.

Det är inte bara av packningshållbarhetsskäl och korrisionsrisk invändigt (som så småningom ger metallhydroxider från metallrören som kloggar igen filter och munstycken i brännaren) och den dåliga energiinnehållet per viktdel som gör att man inte bör använda T-röd/E85 som huvudbränsle i förgasarkök - det är svårt att få den att övh. brinna bra i dessa kök också...
 
Senast ändrad:
Jo, just nu kör jag med bensin, men den sotar och gör sig till. Och efter nån halvminut så börjar lågan sympatistrejka, flamma och hålla på.

Fundrar på om veken kan ha halkat ner? Går det att fiska upp den på en Svea? Eller ska den lämnas in?

Livet är roligt precis varenda minut, spänning är nedmontering av trygghet när man är fattig. Livet är ju bara på skoj...verkligheten kan vänta tills man är pensionär och orkeslös. Hålla handen...


valdemar
PS. Det sista är blaj, men ändå inte. DS
 
Jo, just nu kör jag med bensin, men den sotar och gör sig till. Och efter nån halvminut så börjar lågan sympatistrejka, flamma och hålla på.

Fundrar på om veken kan ha halkat ner? Går det att fiska upp den på en Svea? Eller ska den lämnas in?

Livet är roligt precis varenda minut, spänning är nedmontering av trygghet när man är fattig. Livet är ju bara på skoj...verkligheten kan vänta tills man är pensionär och orkeslös. Hålla handen...


valdemar
PS. Det sista är blaj, men ändå inte. DS

Om du er rimelig handy kan du godt fixe veken selv. Skal du først skru opp så er det kanskje like greit å sette av tid til å skaffe en ny hvis den gamle er moden for utskifting. (Svidd hvis du har kjørt tom for bensin.) Selv om Svea 123 er laget for gammeldags bensin så går den best på alkylatbensin, whitegas eller dyl.

dsk
 
Förmodar att du kör med Blyfri 95 eller kör du på kemisk ren?

Om du er rimelig handy kan du godt fixe veken selv. Skal du først skru opp så er det kanskje like greit å sette av tid til å skaffe en ny hvis den gamle er moden for utskifting. (Svidd hvis du har kjørt tom for bensin.) Selv om Svea 123 er laget for gammeldags bensin så går den best på alkylatbensin, whitegas eller dyl.

dsk

Heptan, om katten själv får välja.

Jag har två motstående tummar, kan försöka iaf. Köpte den ny för ca 1 månad sedan så veken bör vara hel och ren.

Hur går man då till väga?

Av med koppen/hatten och väck med munstycket? Sen då? Bort med reglaget? Den har en inbyggd rensnål, hur blir det med den?

Tar man ut veken via tanken och petar ned den uppifrån sedan? Och hur långt ner ska den vara?

Många frågor.


valdemar
 
Senast ändrad:
Det finns forum för precis allting. Jag tror faktiskt inte det är möjligt att hitta ett specialintresse man är ensam om.

Internet är förvisso bara en fluga. Men det är en fantastisk fluga.
 
acetylen och sygas ;-)

men, det var ingen lätt fråga du ställde

Alla lågor som sotar och är gula är oftast svalare pga. dålig förbränning än rena blåa lågor- och i slutända är dom flesta blåa lågor inom ramen 1900 - 2100 grader - något olika beroende på gasblandning och dess energiinnehåll samt avgasernas fördelning mellan koldioxid och vattenånga - då vattenånga absorberar en del mer värme per grads höjning än koldioxiden.

*klipp* .

Sådana här trådar gillar jag :)

Men jag måste fråga, 1900-2100 grader (jag gissar att vi pratar celsius?) varma lågor låter fruktansvärt varmt :) Vad är det då för metaller i brännare etc som pallar med de temperaturena? För om jag minns rätt så smälter järn vid sådär 1500 grader, stål börjar förändra strukturen på sig (beroende på kolinnehåll) kring 1000 graders strecket, aluminium ska vi inte tala om (600 grader) utan det måste vara något molybden eller volframinspirerat för att klara av detta? Eller?

//Martin
 
det handlar väl om effekt snarare än temperatur, om jag inte tolkar saken fel. Bara för att en låga är si eller så många grader varm, betyder det inte att den klarar av att värma upp en klump metall (ett brännarhuvud t.ex.) till samma temperatur. Jämför att du kan glödga en nål över ett stearinljus, men försök göra samma sak med en skruvmejsel så får du se.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
BillyAxelsson Vilken brännare är detta? Kök och brännare 3
waltruz Vilken brännare och tub till muurikkan vid utflykt? Kök och brännare 1
ordonnansen Vilken stekpanna till Trangia använder du? Kök och brännare 11
Polar300 Vilken pump är bäst/lämpligast? Kök och brännare 12
thureb Vilken sorts fotogen Kök och brännare 20
samppa89 vilken trangia? Kök och brännare 9
MagArne Vilken gas vid kyla? Kök och brännare 108
Nordbjörn Vilken kastrull till MSR XGK EX..?? Kök och brännare 11
såg vilken skulle passa på ensamvandring Kök och brännare 8
flanell vilken av dessa trangia brännare är bäst? Kök och brännare 18
Snubblaren Vilken brännare ger mest effekt i trangia? Kök och brännare 20
j_stellan Vilken tillsats i bensinen? Kök och brännare 7
höjdrädd Jetboiler - vilken lyx! Kök och brännare 52
MTB Vilken fotogen i kyla? Kök och brännare 16
hegeland Vilken sprit använder ni? Kök och brännare 50
adventure_transport Vilken behandling absorberar mest sol? Kök och brännare 12
marcushagg Vilken typ av gasflaskor används i Frankrike Kök och brännare 2
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 37
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 9
pysen78 Tanklock till Coleman Kök och brännare 0
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Polar300 BD's tystbrännarhattar verkar ha gått till gudarna... Kök och brännare 10
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
marp68 Eagle Camping Stove Burner till Trianga? Kök och brännare 18
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Hygea Behövs adapter till primuskök i Kroatien? Kök och brännare 5
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
hensu reservslang till Campsor-9 Kök och brännare 2
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
caar7629 Gaskök till längre ensamvandring Kök och brännare 22
nicko_ Reparera gasslang till Fire Maple FMS-117T Kök och brännare 9
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
pr33d Stekpanna till Trangia 25 Kök och brännare 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.