Vilken gas vid kyla?

Man kör med kök som man känner förtroende för, även om man kanske måste prova några olika kökstyper innan man hittar rätt.

Nu har jag till slut köpt mig en MF-kök och provat lite, men konstaterar fortfarande att jag gillar gasvarianten mycket bättre. - det är inget fel på Novan, det är väldigt bra kök, men ärligt sagt gillar jag inte alls slabb och risk för spill med eld på fel ställe och risken för höga lågor.

Har provat bensin resp. fotogen och det blir bensin i fortsättningen trots den högre elfängdheten, för spilld fotogen på fel ställe försvinner inte hur länge man än väntar (det är ungefär som att få diesel på händer och/eller kläder efter tankning - man har det i näsan resten av dagen och mer till...) medans bensin försvinner i allafall så småningom även om de upplötta delarna är en konstant bränngasavgivare hela tiden tills det är helt torrt...

gillar man pilla, plocka och underhålla sin kök både före och vid användning så är MF-kök perfekt då man kan köra sin ritual från tändning och släckning och lille pyromanen i sig får sig en dos ;-)

Vill man bara snabbt få lite varmt utan krångel så är gaskök oslagbar (utom när det är riktigt kallt om man inte kör på propanspåret) då vattnet kokar lagom tills när MF-köket precis börja brinna rent. Viktmässigt är det i stort sett egalt när det gäller bränslevikt inkl. förpackningsvikt mellan gasol och MF medans T-sprit väger nära dubbelt mer om man skall vara ute länge utan bunkring på vägen.


- Och som redan nämnts, ett gaskök fungerar eller så är den bortom reparerbar skick typ att någon har trampat på den och ett reparationskit har inte så mycket att bidra med i det läget, med ett undantag - O-ringar att byta i förskruvningen till gasflaskan när den börja bli sliten av alla in och avskruvningar av gasflaskan.

---

och som någon redan nämnde så lär inte provning med Sievertflaskorna ske i någon litteratur förrän primus och optimus har sagt att det går bra rent prov och säkerhetsmäsigt.

och vill man ha snabba svar så får man vackert prova själv om inte någon annan bjuder på sina erfarenheter - För den typen av information är inget som man kan 'kräva' att andra skall engagera och genomföra prover och bistå med svar, gratis - Medvetande av dessa tubers existens är också väldigt kort och kanske först nu som några övh. ser dessa som ett användbart alternativ, dock knappast den här vinter utan våren 2011 och därefter.

Att folk inte svarar beror helt enkelt på att man inte har något svar att ge - desssutom så är det mycket annat som kan strula och gå sönder när det är riktigt kallt, själv är jag skeptiskt till plaster och elaster när det fryser på - det som är smula elastiskt över nollan kan bli hårt och sprött vid - 25, och där ser jag tex. MSR:s plastpumpar som något som man inte skall hänga upp sin livhanke på... - reservkök och/eller kunskap att göra eld med bränsle från i sin omgivning är en bra livförsäkring.
 
eftersom att köra friluftskök på ren propan ligger utanför vad tillverkarna rekommenderar, och inte direkt kan väntas vara vad standardbrukarna vill göra (krångligt format på tuber etc.) blir det nog svårt att att hitta tester gjorda av t.ex. någon friluftstidning eller så.

Återstår då att någon privatperson ska testa, men det har väl inte hunnits/orkats med. Man ska ju både ha ett antal kök, några lite svåråtkomliga propantuber, många minusgrader ute (eller en fryshall) och tid över. Gör ett test själv?

Vad det otympliga formatet på Sievert 2208 beträffar, så torde det inte vara några jättebekymmer för Primus och Sievert att blåsa in ren propangas i tuber med lämpllgare format. Sådana tuber funkar ju bevisligen för vanlig blandgas.

Vad tidningstester beträffar, så finns det ju en och annan nörd bland friluftsjournalisterna som nog kan tänka sig göra ett sådant test - inte minst med tanke på nyhetsvärdet.

Vad egna test beträffar, så hade jag nog gjort ett sådant test vid det här laget om propangasen inte varit så dyr som 4 liter industribensin. En stor engångstub motsvarar väl ungefär en liter bensin i energivärde, om jag inte missminner mig.
/Niklas
 
Senast ändrad:
Man kör med kök som man känner förtroende för, även om man kanske måste prova några olika kökstyper innan man hittar rätt.

Ett klokt påstående!

Nu har jag till slut köpt mig en MF-kök och provat lite, men konstaterar fortfarande att jag gillar gasvarianten mycket bättre. - det är inget fel på Novan, det är väldigt bra kök, men ärligt sagt gillar jag inte alls slabb och risk för spill med eld på fel ställe och risken för höga lågor.

Har provat bensin resp. fotogen och det blir bensin i fortsättningen trots den högre elfängdheten, för spilld fotogen på fel ställe försvinner inte hur länge man än väntar (det är ungefär som att få diesel på händer och/eller kläder efter tankning - man har det i näsan resten av dagen och mer till...) medans bensin försvinner i allafall så småningom även om de upplötta delarna är en konstant bränngasavgivare hela tiden tills det är helt torrt...

Jag har också övergått från fotogen till kemisk ren bensin. För min del var det den kortare förvärmningen som övervägde. Mitt senaste kök är dock ett rent bensinkök.

Till skillnad från bensin, så är inte fotogen särskilt eldfängt i flytande form, utan fotogen behöver någon form av veke för att brinna.

gillar man pilla, plocka och underhålla sin kök både före och vid användning så är MF-kök perfekt då man kan köra sin ritual från tändning och släckning och lille pyromanen i sig får sig en dos ;-)

:)

Vill man bara snabbt få lite varmt utan krångel så är gaskök oslagbar (utom när det är riktigt kallt om man inte kör på propanspåret) då vattnet kokar lagom tills när MF-köket precis börja brinna rent.

Det var just tveksamheten rörande snabbheten vid vinterkyla, som gjorde att jag efterlyste ett propantest. Det lilla jag sett av gaskök vintertid med vanlig blandgas var avskräckande långsamt.

Om propangas vintertid (0-15 minusgrader) vore ungefär lita effektivt som blandgas sommartid (10-30 plusgrader), så vore det mycket intressant att få det belagt i ett någorlunda vetenskapligt test. Sommartid kör jag gärna gaskök.

Sedan kan det ta några gånger innan man lär sig hur sitt bensin/fotogenkök ska hanteras för bästa effekt. Det vet jag av egen erfarenhet. När du väl ha lärt dig Novan, så blir det kanske ett annat ljud i skällan.


Viktmässigt är det i stort sett egalt när det gäller bränslevikt inkl. förpackningsvikt mellan gasol och MF medans T-sprit väger nära dubbelt mer om man skall vara ute länge utan bunkring på vägen.


- Och som redan nämnts, ett gaskök fungerar eller så är den bortom reparerbar skick typ att någon har trampat på den och ett reparationskit har inte så mycket att bidra med i det läget, med ett undantag - O-ringar att byta i förskruvningen till gasflaskan när den börja bli sliten av alla in och avskruvningar av gasflaskan.

---

och som någon redan nämnde så lär inte provning med Sievertflaskorna ske i någon litteratur förrän primus och optimus har sagt att det går bra rent prov och säkerhetsmäsigt.

och vill man ha snabba svar så får man vackert prova själv om inte någon annan bjuder på sina erfarenheter - För den typen av information är inget som man kan 'kräva' att andra skall engagera och genomföra prover och bistå med svar, gratis - Medvetande av dessa tubers existens är också väldigt kort och kanske först nu som några övh. ser dessa som ett användbart alternativ, dock knappast den här vinter utan våren 2011 och därefter.

Jo, jag hade inte reflekterat över propangasen innan den här tråden. Men då det är ett relativt nytt vetande för många, vore det synnerligen intressant med ett vetenskapligt test.

Då jag själv har ett nytt fint bensinkök, är jag måttligt road av att även testa den svindyra propangasen. Nu är dessutom våren på gång här i Götaland. Men förhoppningsvis finns det kanske en del gasköksentusiaster som hellre skaffar sig vintergas än ett "meckigt" bensin/multifuelkök. Dessa får ju mer än gärna redovisa sina tester här på Utsidan...

Att folk inte svarar beror helt enkelt på att man inte har något svar att ge - desssutom så är det mycket annat som kan strula och gå sönder när det är riktigt kallt, själv är jag skeptiskt till plaster och elaster när det fryser på - det som är smula elastiskt över nollan kan bli hårt och sprött vid - 25, och där ser jag tex. MSR:s plastpumpar som något som man inte skall hänga upp sin livhanke på... - reservkök och/eller kunskap att göra eld med bränsle från i sin omgivning är en bra livförsäkring.

Vad gäller MSR plastpumpar, så har har de bevisat sin funktion i 40 år - både i arktisk kyla och i tropisk värme! Så det problemet oroar mig inte ett skvatt. Då är jag betydligt mer orolig för om gaskök verkligen är ett seriöst alternativ för tältturer vintertid.
/Niklas
 
Denne engangs flasken er i tynnere lettere stål, (ikke beregnet for refylling) men ventil og gjenger er helt annerledes. Litt vanskelig å fastslå gjengene, men 28x1,375 burde være rett nok.

Disse gjengene brukes i Norge bl.a. på utstyr rørleggere bruker til lodding.

dsk
 
Yes, det finns såklart andra billigare lösningar! Tack för det!
De kök jag har är Trangia 25 och 27 samt MSR Pocket Rocket och MSR Windpro. Den tanke jag hade var att slippa köpa ytterligare något fler kök/brännare. Är väldigt nöjd mitt Windpro,sommartid. Trangiaköken med vinterkitet är ju funkis, men kanske inte så effektivt.
Med propangasen Sievert 2208, hoppades jag kanske klara mig vintertid med de gaskök jag redan har.

God tur!

Jo, men nu kan du hänvisa plånisen eller bihanget till utsidan.se och säga att de andra killarna tråkar dig för att du är klent utrustad. :)

Vissa saker hör till för att det ens ska bli något av, till ett rörligt friluftsliv hör bl.a en till omständigheterna anpassad brännare, det är inget att krånglas om. Ingen mat-ingen tur.
Det är en vital del, en (1) av flera.
 
Jo, men nu kan du hänvisa plånisen eller bihanget till utsidan.se och säga att de andra killarna tråkar dig för att du är klent utrustad. :)

Vissa saker hör till för att det ens ska bli något av, till ett rörligt friluftsliv hör bl.a en till omständigheterna anpassad brännare, det är inget att krånglas om. Ingen mat-ingen tur.
Det är en vital del, en (1) av flera.
Det må så vara som du säger, men vad är det för fel att istället ha ett för omständigheterna anpassat bränsle istället.
 
Jag har inte provat detta praktisk i stark kylan ännu - men det är ganska mycket som talar för att Sievert 2208 fungerar med användbar fart i en trangia gasbrännare ned till -25 grader (1 bar övertryck, såpass att lågan rinner lite över grytbottenkanten på en trangia 27 och med 3 minuter och 15 sek för en halvliter vattenuppkok från +14 grader vattentemp), ekonomisk fart (bäst verkningsgrad) till -32 grader C och med 4 min 15 sek och vid -37 grader så går det lite segt med 5 min 15 sek. Om jag jämför med novan så känns det som att gassköket jobbar snabbare med uppvärmningen i jämförelse med Novan även om man startar med MF-köket uppvärmt och klar - dock har jag inte klockat tiderna ännu[1]. situationen kan vara annan med Trangia 25 med vidare gryta och förmodligen kan nyttja Optima-brännarens uppvärmningspotential bättre.

Obs ovanstående beräknat på Propanets temperatur i flaskan - när man eldar så går det ju ned några grader pga. avdunstning och det är en sådan grej som man måste prova praktiskt i stark kyla för att se om det är hanterbart eller inte.

Skall man smälta snö och därefter koka upp så är det lite drygt dubbla tiden.

Ni som har lagat mat vid -25 - -37 grader C kan ju räcka upp en hand - tror inte speciellt många av oss som skriver här har gjort det och ännu mindre på regelbunden basis ;-)...

[1] Beror på att novan bränner på med större diameter utan värmning i centrum av grytan, vilket gör att det är mindre värmeöverförande aktiv yta och kortare förbränningsgasväg innan grytkanten och när man drar på mer så börja lågorna flamma efter grytsidorna till bara liten extra värmenytta - det är som påslagen EBK på en jetplan - det ger förvisso mer knuff - men kostar jäkligt mycket soppa för den knuffen...
 
Senast ändrad:
Yes, det finns såklart andra billigare lösningar! Tack för det!
De kök jag har är Trangia 25 och 27 samt MSR Pocket Rocket och MSR Windpro. Den tanke jag hade var att slippa köpa ytterligare något fler kök/brännare. Är väldigt nöjd mitt Windpro,sommartid. Trangiaköken med vinterkitet är ju funkis, men kanske inte så effektivt.
Med propangasen Sievert 2208, hoppades jag kanske klara mig vintertid med de gaskök jag redan har.

God tur!

Det skulle forundre meg mye om ikke Windpro funker bra som bensinkøk. En flaske med pumpe fra Primus, Kovea eller andre med samme anslutning, og en stripe tennpasta under forvarmingssløyfa....

dsk
 
Det skulle forundre meg mye om ikke Windpro funker bra som bensinkøk. En flaske med pumpe fra Primus, Kovea eller andre med samme anslutning, og en stripe tennpasta under forvarmingssløyfa....

dsk

WindPro finns ju redan som bensinkök, fast då heter den Simmerlite...

Simmerlite är ett ganska trevligt bensinkök, tycker jag. Fast en Trillium base gör underverk för dess stabilitet.
/Niklas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
flanell vilken av dessa trangia brännare är bäst? Kök och brännare 18
BillyAxelsson Vilken brännare är detta? Kök och brännare 3
waltruz Vilken brännare och tub till muurikkan vid utflykt? Kök och brännare 1
ordonnansen Vilken stekpanna till Trangia använder du? Kök och brännare 11
Polar300 Vilken pump är bäst/lämpligast? Kök och brännare 12
thureb Vilken sorts fotogen Kök och brännare 20
samppa89 vilken trangia? Kök och brännare 9
Nordbjörn Vilken kastrull till MSR XGK EX..?? Kök och brännare 11
såg vilken skulle passa på ensamvandring Kök och brännare 8
Snubblaren Vilken brännare ger mest effekt i trangia? Kök och brännare 20
The Trooper Vilken soppa till förvärmning? Kök och brännare 27
j_stellan Vilken tillsats i bensinen? Kök och brännare 7
höjdrädd Jetboiler - vilken lyx! Kök och brännare 52
MTB Vilken fotogen i kyla? Kök och brännare 16
hegeland Vilken sprit använder ni? Kök och brännare 50
adventure_transport Vilken behandling absorberar mest sol? Kök och brännare 12
marcushagg Vilken typ av gasflaskor används i Frankrike Kök och brännare 2
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
magnus.osterberg Stekpanna för både gas + öppen eld? Kök och brännare 13
Nordiska Motorcyklister Europaresa - Gas, alkohol el. bensin? Kök och brännare 9
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Onesport Åldras gas...? Kök och brännare 15
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
Daggen Trianga med gas. Enkel fråga Kök och brännare 14
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
MWox Gas Kök och brännare 16
DoktorGlas Inköpsställen för gas "on the road" Kök och brännare 24
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
nicko_ Biltemas gas endast butan nuförtiden? Kök och brännare 31
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
akb123 Triangia spritkök till gas Kök och brännare 8
Dania Gas åtgång vs sprit Kök och brännare 34
Nordiska Motorcyklister Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats. Kök och brännare 507
Peter77 Modifiera äldre Trangia för gas, såhär kan man göra. (bilder) Kök och brännare 56
LonelyWolf köpa gas på teneriffa??? Kök och brännare 8
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
DanielJm Köpa gas till msr windburner vart? Kök och brännare 5
Jones Gas till köket på Nya Zeeland Kök och brännare 5
Skogskungen Gas till trangia gasolbrännare? Kök och brännare 20
Annette A Spindelkök gas Kök och brännare 31
Polarnatt Gas i varm bil Kök och brännare 14
bmwknappen White gas Kök och brännare 10
magnus ul Trangia gas brännare? Kök och brännare 8
Askel Mörda trangia mini för gas? Kök och brännare 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.