Vilken gas vid kyla?

Rätt lag

Citat:
Ursprungligen postat av xxargs
---

Propan vid 0 grader har 3.8 Bar övertryck och Propan vid 25 grader har 8.5 Bar övertryck - det är alltså 4.7 bar skillnad.
---------------




Denna stora tryckskillnad rimmar mycket illa med den allmänna gaslagen. Om man sätter volymen i flaskan som konstant, erhålls att p1/t1 = p2/t2. Om t1 = 273 K (0 grader C) och t2 = 298 k (25 grader C). så borde den relativa tryckskillnaden vid 25 grader bli knappt 9,2 %. Din relativa tryckskillnad blev ju (100%*(8,5 +1)/(3,7+1) -1 ) = 97,9%!
/Niklas



Jo, men allmänna gaslagen gäller inte om du har en kondenserad vätska i samma behållare som i en gastub, då är det ångtrycket det handlar om. xxargs har gett rätt värden. Hans inlägg är sällan behäftade med fel

Mikael
 
Senast ändrad:
Mina uppgifter på propantryck är tager ur NIST, så är det fel där så har en stor del av kemiindustrin ganska allvarliga problem ;-)

Sivert 2206 och 2208 är 7/16-gänga även kallad primusgänga - har själv kört trangia gasolbrännare på en sådan tub och det är inga problem ens i rumtemperatur så länge man är lite varsam med pådraget.

(händer iofs. inget katastrofalt vid full öppet heller mer än en massa blå lågor bit upp efter grytsidorna)

Och som sagt så pratar vi om gas som är delvis kondenserad i vätska och dessa har sina egna regler och inte alltid förutsäjbart - tex blandar man R134a (köldmedel i bil-AC) med propan så blir gastrycket högre och koktemperaturen lägre vid givet tryck än gaserna var för sig, och det är inget som beskrivs med någon enkel ekvation. Samma sak hur de flytande delarna hanterar vatten - tex R134a kan absorbera ganska mycket vatten (200 - 400 ppm) innan det blir besvärligt, medans även väldigt lite fukt i propan (25 ppm) kan få ventiler att frysa och bli täppta...

Att det är så noga med fyllningsvikten beror på att propan och butan är ganska nära sin kritiska punkt (+90 grader för propan) vilket innebär att vätskan sväller mycket mer vid uppvärmning än när man tex. värmer vatten där nivån kanske rör sig någon mm från kallt till nära kokkande, medan propan växer till sig som vätska uppåt 15% i volym från rumstemperatur till runt 60 grader - är tuben för mycket fylld så finns det inte plats längre när det uppnår en viss temp (tex värms från iskylt) och man får samma verkan som när man fryser en oöppnad öl/läskburk i frysen...

Propantuber får inte fyllas med flytande vätska till mer än 82% (eller var det 84%) av sin innervolym - annars är det risk att flaskan smäller innan den når 50 graders upphettning (som den skall klara) för att den blir stummfylld och hydraliskt spränger sönder flaskan vid ytterligare temperaturhöjning.
 
Senast ändrad:
Jo, men allmänna gaslagen gäller inte om du har en kondenserad vätska i samma behållare som i en gastub, då är det ångtrycket det handlar om. xxargs har gett rätt värden. Hans inlägg är sällan behäftade med fel

Mikael

Aha! Trots att kokpunkten för propan vid atmosfärstryck ligger vid -42 grader, så kondenseras alltså propan till vätskeform på grund av rådande övertryck inne i gastuben. Det förklarar ju saken. Tack så mycket!
/Niklas
 
En helt annan fråga.

Finns det några koktidtester på gasolkök, som är gjorda i ett antal minusgrader och med ren propangas? Särskilt intressant blir det ju då att jämföra koktiderna för de brännare som finns i både gasutförande och bensin/fotogenutförande, så som Rapid Fire/Whisperlite, Windpro/Simmerlite, Omnifuel och Gravity II multifuel.

Om skillnaden i koktid bara skulle bli någon minut, spelar det ingen större roll, då förvämningen gärna tar 1-2 minuter i anspråk. Men skulle koktiderna för gasköket bli bortåt dubbelt så långa som för motsvarande bensin/fotogenkök, så skulle jag definitivt fortsätta undvika allt vad gaskök heter under vintern - speciellt när ren propangas är så dyrt!
/Niklas
 
En helt annan fråga.

Finns det några koktidtester på gasolkök, som är gjorda i ett antal minusgrader och med ren propangas? Särskilt intressant blir det ju då att jämföra koktiderna för de brännare som finns i både gasutförande och bensin/fotogenutförande, så som Rapid Fire/Whisperlite, Windpro/Simmerlite, Omnifuel och Gravity II multifuel.

Om skillnaden i koktid bara skulle bli någon minut, spelar det ingen större roll, då förvämningen gärna tar 1-2 minuter i anspråk. Men skulle koktiderna för gasköket bli bortåt dubbelt så långa som för motsvarande bensin/fotogenkök, så skulle jag definitivt fortsätta undvika allt vad gaskök heter under vintern - speciellt när ren propangas är så dyrt!
/Niklas

Att det inte har inkommit några svar, trots att en vecka har gått, tolkar jag som att det inte finns några seriösa tester på detta. En alternativ tolkning skulle kunna vara att tester är utförda och de utföll inte till vinter-gaskök-ivrarnas belåtenhet, d.v.s. att bensin/fotogenkök är överlägsna gaskök vintertid - även när gasköken går på 100% propan!

Någon som har dragit andra slutsatser av ovanstående?
/Niklas
 
Senast ändrad:
eftersom att köra friluftskök på ren propan ligger utanför vad tillverkarna rekommenderar, och inte direkt kan väntas vara vad standardbrukarna vill göra (krångligt format på tuber etc.) blir det nog svårt att att hitta tester gjorda av t.ex. någon friluftstidning eller så.

Återstår då att någon privatperson ska testa, men det har väl inte hunnits/orkats med. Man ska ju både ha ett antal kök, några lite svåråtkomliga propantuber, många minusgrader ute (eller en fryshall) och tid över. Gör ett test själv?
 
Jag tvivlar inte ett ögonblick på vad vår vän "xxargas" har redovisat angående propangas som ett bra gasalternativ till bensin och fotogen till friluftsköken vintertid.
Okej, att en flaska Sievert 2208 kostar runt 200 kr, men det är väl småpengar det också?
Det man sparar in på, är att gasköken inte har några pumpar som kanske krånglar eller att man måste ha med sig en arsenal av reservdelar/reparationskit som till flera andra typer av friluftskök.
 
Okej, att en flaska Sievert 2208 kostar runt 200 kr, men det är väl småpengar det också?
Det man sparar in på, är att gasköken inte har några pumpar som kanske krånglar eller att man måste ha med sig en arsenal av reservdelar/reparationskit som till flera andra typer av friluftskök.

1 L Kemiskt Ren Bensin kostar ~50-lappen, Alkylat ännu mindre. Brännare som drivs mha självtryck saknar rörliga delar.
 
Billigt Yes!

1 L Kemiskt Ren Bensin kostar ~50-lappen, Alkylat ännu mindre. Brännare som drivs mha självtryck saknar rörliga delar.
Yes, det finns såklart andra billigare lösningar! Tack för det!
De kök jag har är Trangia 25 och 27 samt MSR Pocket Rocket och MSR Windpro. Den tanke jag hade var att slippa köpa ytterligare något fler kök/brännare. Är väldigt nöjd mitt Windpro,sommartid. Trangiaköken med vinterkitet är ju funkis, men kanske inte så effektivt.
Med propangasen Sievert 2208, hoppades jag kanske klara mig vintertid med de gaskök jag redan har.

God tur!
 
Jag tvivlar inte ett ögonblick på vad vår vän "xxargas" har redovisat angående propangas som ett bra gasalternativ till bensin och fotogen till friluftsköken vintertid.
Okej, att en flaska Sievert 2208 kostar runt 200 kr, men det är väl småpengar det också?
Det man sparar in på, är att gasköken inte har några pumpar som kanske krånglar eller att man måste ha med sig en arsenal av reservdelar/reparationskit som till flera andra typer av friluftskök.

Hej-å-hå vad snurrigt det kan bli; "eftersom det inte finns reservdelar till gasbrännare och de inte går att reparera så måste de vara mer pålitliga..."
OK Q8:s riktprislista för 4-t alkylatbensin är ca 16.10 kr/l!
 
Hej-å-hå vad snurrigt det kan bli; "eftersom det inte finns reservdelar till gasbrännare och de inte går att reparera så måste de vara mer pålitliga..."
OK Q8:s riktprislista för 4-t alkylatbensin är ca 16.10 kr/l!
Jag är möjligen dåligt informerad! Jag har faktiskt aldrig hört talas om reparationsbehov på gasbrännare! Min egen erfarenhet av gasbrännare styrker den uppfattningen.
Vad det är för pris på alkylatbensin är inte jag speciellt intresserad av. Men det var kanske menat till någon annan?

Ha det bra!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
flanell vilken av dessa trangia brännare är bäst? Kök och brännare 18
BillyAxelsson Vilken brännare är detta? Kök och brännare 3
waltruz Vilken brännare och tub till muurikkan vid utflykt? Kök och brännare 1
ordonnansen Vilken stekpanna till Trangia använder du? Kök och brännare 11
Polar300 Vilken pump är bäst/lämpligast? Kök och brännare 12
thureb Vilken sorts fotogen Kök och brännare 20
samppa89 vilken trangia? Kök och brännare 9
Nordbjörn Vilken kastrull till MSR XGK EX..?? Kök och brännare 11
såg vilken skulle passa på ensamvandring Kök och brännare 8
Snubblaren Vilken brännare ger mest effekt i trangia? Kök och brännare 20
The Trooper Vilken soppa till förvärmning? Kök och brännare 27
j_stellan Vilken tillsats i bensinen? Kök och brännare 7
höjdrädd Jetboiler - vilken lyx! Kök och brännare 52
MTB Vilken fotogen i kyla? Kök och brännare 16
hegeland Vilken sprit använder ni? Kök och brännare 50
adventure_transport Vilken behandling absorberar mest sol? Kök och brännare 12
marcushagg Vilken typ av gasflaskor används i Frankrike Kök och brännare 2
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
magnus.osterberg Stekpanna för både gas + öppen eld? Kök och brännare 13
Nordiska Motorcyklister Europaresa - Gas, alkohol el. bensin? Kök och brännare 9
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Onesport Åldras gas...? Kök och brännare 15
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
Daggen Trianga med gas. Enkel fråga Kök och brännare 14
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
MWox Gas Kök och brännare 16
DoktorGlas Inköpsställen för gas "on the road" Kök och brännare 24
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
nicko_ Biltemas gas endast butan nuförtiden? Kök och brännare 31
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
akb123 Triangia spritkök till gas Kök och brännare 8
Dania Gas åtgång vs sprit Kök och brännare 34
Nordiska Motorcyklister Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats. Kök och brännare 507
Peter77 Modifiera äldre Trangia för gas, såhär kan man göra. (bilder) Kök och brännare 56
LonelyWolf köpa gas på teneriffa??? Kök och brännare 8
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
DanielJm Köpa gas till msr windburner vart? Kök och brännare 5
Jones Gas till köket på Nya Zeeland Kök och brännare 5
Skogskungen Gas till trangia gasolbrännare? Kök och brännare 20
Annette A Spindelkök gas Kök och brännare 31
Polarnatt Gas i varm bil Kök och brännare 14
bmwknappen White gas Kök och brännare 10
magnus ul Trangia gas brännare? Kök och brännare 8
Askel Mörda trangia mini för gas? Kök och brännare 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.