Trianga med gas. Enkel fråga

Hej

Är ny med gas till triangakök och kollat en del hur den funkar och fått bra koll på hur man starta osv.

men hur gör man efter användning. Ska behållaren sitta kvar med slangen eller kan man skriva av den för lättare förvaring framöver?

ska nämligen iväg med klasser och funderar om jag ska använda förre brännare för att slippa ha dem i lager och monterade till nästa år. Eller om jag kör alla 6 för att jag ändå kan ha gasen i säkerhets skåp senare.
 
Du skruvar på gasbehållaren när du skall använda köket, och skruvar av den efter användning när du packar ihop köket. Gasbehållaren har självstängande ventil.
 
Men var medveten om att du, om du gängar långsamt, får ett gasläckage
innan ventilen resp. tätningen återgått till sina uppgifter. Det är helt normalt.
 
Eftersom frågan var så pass basic, en liten tillägg. När du skruvar av ventilen, se till att du håller gasbehållaren upprätt så att ventilen är den högsta punkten. Annars kan det bli rätt kalla fingrar.
 
Ytterligare ett kanske basic tips. Skruva fast gasbehållaren ’lagom’ hårt, dvs inget överdrivet våld som i värsta fall kan skada gängorna. Det är en o-ring i brännarkopplingen som tätar mot tuben, brukar bli tätt något enstaka gängvarv efter att tubens ventil öppnat sig och det pyser lite.
 
Borde vara uppenbart för de flesta men då vi pratar om basic så ska man också vrida av gastillförseln så lågan har slocknat innan man skruvar av gastuben och omvänt ska gasvredet vara i läge stängt då man skruvar på gastuben, När tuben är ditskruvad lagom hårt så kan man öppna vredet, tända, släcka gneom att strypa tillförsle med vredet och slutligen skruva av tuben. Under transport rekommenderar jag att ha tuben avskruvad och lilla plastlocket åter på tuben för att skydda gängorna.

/Patrik
 
Tacka alla, bara jobbat med de vanliga trianga innan. Kört lite här hemma idag och det var ju rätt basic när man väl provade. Ville bara lite försiktig då det handlar om gas.

tyvärr fanns ingen plastlock på de tuberna jag köpte från xxl. Får kolla på annan lösning där. Kan man köra lite silvertejp Som skydd?
 
Silvertejp funkar säker som skydd över tubhålet men hanterar man dem normalt varsmat är nog risken för både skada och smuts ganska liten. Spara lock från tömda tuber framöver, vissa tuber har ju en lite plasthatt i hålet.

/Patrik
 
Jag hade hellre varit lite försiktig med tuberna vid transport för att inte skada gängan eller få in skräp i ventilens hål än att använda silvertejp för att inte riskera klisterrester på de ytorna.
 
Jag hade hellre varit lite försiktig med tuberna vid transport för att inte skada gängan eller få in skräp i ventilens hål än att använda silvertejp för att inte riskera klisterrester på de ytorna.
Bra tänkt, jag tar tillbaka min rekomemdnation kring silvertejp om du inte tejpar bort klistret som ligger mot anslutningsytan, t ex med lite extra tejp, fäst klsiter mot klister över tubhålet.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
marp68 Eagle Camping Stove Burner till Trianga? Kök och brännare 18
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
magnus.osterberg Stekpanna för både gas + öppen eld? Kök och brännare 13
Nordiska Motorcyklister Europaresa - Gas, alkohol el. bensin? Kök och brännare 9
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Onesport Åldras gas...? Kök och brännare 15
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
MWox Gas Kök och brännare 16
DoktorGlas Inköpsställen för gas "on the road" Kök och brännare 24
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
nicko_ Biltemas gas endast butan nuförtiden? Kök och brännare 31
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
akb123 Triangia spritkök till gas Kök och brännare 8
Dania Gas åtgång vs sprit Kök och brännare 34
Nordiska Motorcyklister Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats. Kök och brännare 507
Peter77 Modifiera äldre Trangia för gas, såhär kan man göra. (bilder) Kök och brännare 56
LonelyWolf köpa gas på teneriffa??? Kök och brännare 8
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
DanielJm Köpa gas till msr windburner vart? Kök och brännare 5
Jones Gas till köket på Nya Zeeland Kök och brännare 5
Skogskungen Gas till trangia gasolbrännare? Kök och brännare 20
Annette A Spindelkök gas Kök och brännare 31
Polarnatt Gas i varm bil Kök och brännare 14
bmwknappen White gas Kök och brännare 10
magnus ul Trangia gas brännare? Kök och brännare 8
Askel Mörda trangia mini för gas? Kök och brännare 4
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
Mattias33 Fire maple volcano gas stove? Kök och brännare 12
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
FarmerJoe Weber Gas? Kök och brännare 1
Polarnatt Adapter till gas Kök och brännare 13
mikwal Trangia 27-3 UL gas alternativ Kök och brännare 23
Skipper_ Ännu en gas vs vätsketest. Gasen vann! :-) Kök och brännare 6
eenetjarn Primus gas i europa (Frankrike, Spanien m.fl) Kök och brännare 4
Underlig Hök Jula gas Kök och brännare 14
Loijzan Tips på bra solokök för gas? Kök och brännare 12
Mrtowle Gas på expeditioner? Kök och brännare 8
Zigge67 Avdunstning av gas i behållare Kök och brännare 8
Jackiie Biltema gas - inte längre lika billig? Kök och brännare 9
Lasse Be Gas från tub till tub Kök och brännare 12
eV1Te Jämförelse av brännare (gas, sprit, el) Kök och brännare 31

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.