Vattenståndet i Sarek?

Är det någon som just har varit i Sarek nyligen? Jag undrar om det är mycket vatten där i år, änsålänge?
Tacksam för svar.
Magnus
 
Ingen fara

Var i Sarek 28/7 - 6/8. Det var ganska lite vatten i jokkarna, aldrig över knähöjd. Vi gick
Änonjalme - Ruotesvagge - Pastavagge - Rinim - Saltoloukta.

Vet dock inte hur mycket det har regnat sen dess...

mvh

Daniel
 
Har precis kommit hem

Det är lågt vatten. Dock har nog de senaste dygnens regn gett ett något mera normalt flöde.

Sjöarna nedströms Sarek (i Kvikkjokks dalgång) har mycket högt vattenstånd, men inne i själva Sarek så är det inte så.
 
Gällivare - på väg hem från Sarek

Jag gick Kuopervagge och en bit in i Rapadalen och tillbaka. Sedan Ruotesvagge till Änomjalme och Ritsem.

Jag hade tänkt vada över Rapatätno vid Tielmavadet. Det gick överhuvudtaget inte. Alldeles för mycket vatten. Fortsatte sedan en bit in i Rapadalen med sikte på Nammatj. Det var extremt blött och dyigt. När jag hade sjunkt ned till låren i gäggan fann jag ingen annan råd än att vända om.

I de andra dalarna (Kuopervagge och Ruotesvagge) var det också blött på sina ställen men alls inte som i Rapadalen. Smailajåkken var hyfsat lätt att vada, åtminstone där jag gick någon kilometer uppströms från stigen.

/Nisse
 
Jag ska gå från Nammatj upp genom rapadalen till helgen. Vad gör man om det är för mycket vatten? Kan man gå rakt norrut över bergen till Rinim och sedan ta Pastavagge in i Sarek? Har någon gått den vägen?
 
Tips!

Tjena!

Du kan ju vika in i Snavvevagge vid Skårkistugan mot Bielavallda, då är du nästan i centrala Sarek.
 
Tjena!

Gick Rapadalen-Sarvesvagge-Nieddariepvagge-Alggavagge och vidare genom Pastavagge för två veckor sedan. Det regnade och snöade oavbrutet i 8 dgr. Tielmavadet gick bra, vattnet nådde upp till midjan på mig (1,70 cm lång). Vi spände ett rep över älven och kom över på ett säkert sätt. Det har ju dock regnat sedan dess....Annars hade vi inte ngr problem förutom att vi tillslut blev dyngsura av vattnet från ovan.
 
Bättre än när det var sämre

Har just gått Änonjalme-Ruotevagge-Smaila-Pastavagge.
Inga problem med vaden på den sträckan, dvs under knähöjd överallt. Det har kommit små regnmängder sista veckan - veckan dessförinnan regnade det ihållande i flera dagar vilket enligt rapporter från mötande ledde till att bl a Skaitatj-jokk i Pastavagge var omöjlig komma över under ett par dygn innan den sjunkit undan, och Tjågnårisjokk var mycket svår att passera vid det normala vadstället (bättre vid utloppet).
Nu har det mesta runnit undan och vattenståndet beror mer på om temperaturen ev sätter fart på glaciärerna.

Pär Fjällström
Vallentuna
 
Lite mittemellan

Var i Sarek 13-20 augusti. Vi gick Pastavagge-Koupervagge-Kisuris-Akka och hade helt OK väder i princip hela vägen. Det var inte särskilt blött i markerna, men vattnet i jokkarna var relativt högt. Tjågnårisjåhkå hade ingen snöbrygga, men gick bra att vada längre ner. Däremot visade sig det mittersta av de tre vattendragen väster om Kouperbranten (Gasska- nånting) vara rejält besvärligt. Högt vatten (en bra bit upp på låren), strömt och rejält uppslammat. Men botten var bra, så med små lugna fotförflyttningar gick det fint.
Förundrades för övrigt över att vi knappt såg en människa på hela veckan...
 
rep?

Det här med rep - för låt min okunnighet, men hur går det
till egentligen? Nån måste väl gå först? Eller skjuter ni
med pil och båge mot ngt videsnår??

il C.
 
varför rep vid vadning ?

Jag undrar också varför en del använder rep vid vadning ?
Tappar man inte balansen lättare om man tvingas hålla i repet hela tiden ?

MVH Mats
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
labbman Vattenståndet+väder i Sarek Fjällvandring 5
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.